Μαθηματικά - Μετρώ το χρόνο, γνωρίζω καλύτερα τις μονάδες μέτρησης του χρόνου - Β΄ Δημοτικού Επ. 39 /

: [♪ Μουσική Καλημέρα παιδιά! Εγώ είμαι η κυρία Σοφία. Θα χρειαστούμε κοντά μας τα δύο βιβλία των μαθηματικών μας. Το βιβλίο του μαθητή και το βιβλίο των ασκήσεων. Πάμε, λοιπόν, να ξεκινήσουμε με το βιβλίο του μαθητή. Ανοίγουμε, λοιπόν, το βιβλίο μας στη σελίδα ΔΟΕΚΑ. Εδώ, λοιπόν, παιδιά, θα δούμε τ...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Γλώσσα:el
Φορέας:Υπουργείο Παιδείας
Μορφή:Video
Είδος:Ανοικτά μαθήματα
Συλλογή: /
Ημερομηνία έκδοσης: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων 2021
Θέματα:
Διαθέσιμο Online:https://www.youtube.com/watch?v=f9jgd4eJZtE&list=PLvLZ8duymN1Bdag3D9ibNaERK3A-nG3pI
Απομαγνητοφώνηση
: [♪ Μουσική Καλημέρα παιδιά! Εγώ είμαι η κυρία Σοφία. Θα χρειαστούμε κοντά μας τα δύο βιβλία των μαθηματικών μας. Το βιβλίο του μαθητή και το βιβλίο των ασκήσεων. Πάμε, λοιπόν, να ξεκινήσουμε με το βιβλίο του μαθητή. Ανοίγουμε, λοιπόν, το βιβλίο μας στη σελίδα ΔΟΕΚΑ. Εδώ, λοιπόν, παιδιά, θα δούμε την ηρωίδα του βιβλίου μας, την Ελένη, η οποία σήμερα έχει γενέθλια. Έχουν μαζευτεί, βλέπετε, στην εικόνα, όλοι οι συγγενείς της. Και πάνω από αυτούς βλέπουμε τις ηλικίες τους. Θέλω, λοιπόν, να κοιτάξετε προσεκτικά και να βρούμε για αρχή... η Ελένη σήμερα που έχει γενέθλια είναι πόσο χρονών. Παρατηρούμε πάνω από το κεφαλάκι της και βλέπουμε ότι η Ελένη είναι 8 χρονών. Το σημειώνουμε. Αν παρατηρήσετε, θα δείτε ότι υπάρχει και ένα ημερολόγιο. Πότε, λοιπόν, έχει γενέθλια η Ελένη? Η Ελένη έχει γενέθλια κάθε 11 Ιανουαρίου. Άρα, λοιπόν, σημειώνουμε ότι τα γενέθλιά της είναι στις 11 Ιανουαρίου. Και θέλω να σκεφτείτε τώρα, παιδιά, σε πόσα χρόνια η Ελένη θα είναι 12 χρονών. Αφού αυτή τη στιγμή είναι 8, σε πόσα χρόνια θα είναι 12. Σκεφτόμαστε, λοιπόν, ότι 8 είναι αυτή τη στιγμή. 9, 10, 11, 12. Θα είναι 12 χρονών σε 4 χρόνια. Και ποιος είναι ο μεγαλύτερος στην οικογένειά της? Για παρατηρήστε, παρακαλώ. Θα δείτε ότι πάνω από τη γιαγιά θα δούμε ότι είναι 76 χρονών. Η γιαγιά είναι η μεγαλύτερη σε ηλικία στην οικογένειά της. Το γράφουμε, το γράφουμε σωστά, παιδιά. Ξεκινάμε με κεφαλαίο, τελειώνουμε πάντα σε τελεία. Ακόμα και όταν γράφουμε μαθηματικά. Και τώρα πάμε να κάνουμε την ίδια άσκηση που κάναμε πριν. Με την ηλικία της Ελένης. Αλλά αυτή τη φορά θέλω να βρούμε σε πόσα χρόνια η Ελένη θα γίνει 14 χρονών. Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο. Έχω το 8 στο μυαλό μου και θέλω να φτάσω, παιδιά, στο 14. Άρα, λοιπόν, υπολογίζω ότι η Ελένη θα γίνει 14 χρονών σε 6 χρόνια. Και μιας και είμαστε εδώ πέρα και συζητάμε για την Ελένη, θέλω να δείτε τον αδερφό της. Για ψάξτε, σας παρακαλώ, τον αδερφό της. Ο αδερφός της, ο Νίκος, είναι αυτή τη στιγμή, παιδιά, 14 χρονών. Και θέλω να βρούμε πόσο χρονών θα είναι ο Νίκος όταν η Ελένη θα είναι 10 χρονών. Από κάτω το βιβλίο μας μας προτείνει δύο επιλογές. Μας προτείνει την επιλογή να είναι 14 χρονών και να είναι 16. Δηλαδή μας προτείνει να μην μεγαλώσει καθόλου. Ή να γίνει 16 χρονών. Φαντάζομαι ότι μάλλον θα γίνει 16 χρονών. Αλλά για να το καταλάβουμε και να το δούμε, παιδιά, λίγο καλύτερα, θα μας βοηθήσει να φτιάξουμε ένα πινακάκι. Άρα, θα φτιάξω εγώ εδώ πέρα το πινακάκι μου. Και στη μία γραμμή θα σημειώνω την ηλικία του Νίκου. Στην άλλη γραμμή θα σημειώνω την ηλικία της Ελένης. Και από κάτω έχω γράψει διαφορά. Τι είναι αυτή η διαφορά? Τα δύο παιδιά έχουν μια διαφορά στην ηλικία τους. Ξεκινάμε με τον Νίκο, ο οποίος είναι 14 χρονών, και την Ελένη, η οποία σήμερα είναι 8 χρονών. Αυτά τα δύο παιδιά διαφέρουν οι ηλικίες μεταξύ τους 6 χρόνια. Αυτό φαντάζεστε ότι θα συμβαίνει πάντα. Δεν μπορεί κάποια στιγμή να είναι 2 χρόνια μόνο μεγαλύτερος ο Νίκος, ή κάποια στιγμή να γίνει μικρότερος. Άρα, λοιπόν, πάντα η διαφορά της ηλικίας τους θα είναι ίδια. Γι' αυτό το λόγο θα το σημειώσω σε όλο το πίνακα. Συνεχίζω, λοιπόν, και λέω ότι αφού η Ελένη αυτή τη στιγμή είναι 8 χρονών, όταν θα είναι 9 χρονών, ο Νίκος θα μεγαλώσει και αυτός ένα χρόνο, θα γίνει 15. Όταν αυτή θα είναι 10 χρονών, ο Νίκος θα είναι 16. Άρα, λοιπόν, μπορούμε αυτό να το λύσουμε με πίνακάκι. Μπορούμε, παιδιά, όμως, να το λύνουμε και με το μυαλό μας. Εφόσον έχουμε διαφορά, η διαφορά μας θυμίζει ότι πρέπει να κάνουμε αφαίρεση, άρα μπορούμε να πούμε 10 χρονών θα είναι η Ελένη και 6 χρόνια που έχουν διαφορά μεταξύ τους, θα είναι 16 χρονών. Πάμε, όμως, να κάνουμε το αντίθετο τώρα. Αυτή τη φορά θα σας πω την ηλικία του Νίκου και θα πρέπει να βρούμε την ηλικία της Ελένης. Βλέπουμε στον πίνακα ότι ο Νίκος, όταν θα γίνει 18 χρονών, πόσο χρονών θα είναι η Ελένη? Ξεκινάμε. Όταν θα είναι 17 χρονών, Νίκος. Η Ελένη θα είναι 11. Και φυσικά, όταν αυτός θα γίνει 18 χρονών, η Ελένη θα είναι 12 χρονών. Πάλι, η μεταξύ τους διαφορά, παιδιά, θα είναι 6 χρόνια. Σας δίνω από κάτω και τη λύση με την αφαίρεση που είπαμε. Δηλαδή, 18 χρονών βγάζω 6 χρόνια που είναι η διαφορά τους, γιατί είναι 6 χρόνια μικρότερη η Ελένη, άρα αυτή θα είναι 12 χρονών. Παιδάκια, πάμε να αλλάξουμε λίγο κλίμα και θέμα και να αφήσουμε την Ελένη και την οικογένειά της. Και πάμε λίγο να θυμηθούμε κάτι πολύ απλό, κάτι που το ξέρουμε, να το κάνουμε μια επανάληψη. Πάμε να θυμηθούμε σε τι χωρίζουμε το χρόνο. Ξέρουμε ότι υπάρχουν οι 4 εποχές του χρόνου. Εδώ στην εικόνα μπορείτε να δείτε το ίδιο δέντρο, όπως το έχει απεικονίσει το χειμώνα, την άνοιξη, το καλοκαίρι και το φθινόπωρο. Θα ξεκινήσω λοιπόν και θα γράψω το γράμμα της κάθε εικόνας, ξεκινώντας από την εποχή που έχουμε αυτή τη στιγμή. Ακόμα λοιπόν βρισκόμαστε στο χειμώνα, ακόμα βρισκόμαστε στο Φεβρουάριο, άρα θα ξεκινήσουμε με τον χειμώνα που τον δείχνει η πρώτη εικόνα. Μετά το χειμώνα θα γράψουμε το β που δείχνει την άνοιξη, το γ που δείχνει το καλοκαίρι και φυσικά το φθινόπωρο θα έρθει τελευταίο στο δ. Μόλις παιδιά περάσουν και οι 4 εποχές έχει περάσει ένας χρόνος. Και φυσικά βέβαια δεν μετράμε το χρόνο μόνο σε εποχές. Μπορούμε να μετρήσουμε το χρόνο και με άλλους τρόπους. Για παράδειγμα, μικρότερα κομμάτια χρόνου, όπως είναι εδώ πέρα που βλέπετε την εικόνα, και τα οποία αυτά τα κομμάτια του χρόνου αλλάζουν με την κίνηση του πλανήτη μας, βλέπουμε ότι έξω από το παράθυρό μας ξημερώνει, βλέπουμε ότι ο ήλιος ανεβαίνει στον ουρανό, βλέπουμε ότι δει, ότι αναβαίνει το φεγγάρι στον ουρανό και ότι δει και αυτό. Όταν λοιπόν έχει συμβεί όλη αυτή η εναλλαγή, μπορούμε με αυτόν τον τρόπο να μετρήσουμε μία μικρότερη μονάδα του χρόνου. Να μετρήσουμε ένα εικοστετράωρο. Μια μέρα και μια νύχτα, παιδιά. Και ο ήλιος με τη βοήθεια του ήλιου μετράμε το μερό νυχτο. Αν θέλουμε να μετρήσουμε μεγαλύτερα κομμάτια χρόνου, όπως είναι για παράδειγμα η εβδομάδα, όταν έχουμε εφτά μερώνυχτα, σίγουρα ξέρετε τις μέρες της εβδομάδας, αλλά θα σας τις πω κι εγώ μια ακόμα φορά να τις κάνουμε μια επαναλυψούλα και μπορείτε μαζί να τις κυκλώνουμε στο βιβλίο μας. Ξεκινάμε λοιπόν από τη Δευτέρα, Τρίτη, Πετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο και Κυριακή. Κάποιοι ξεκινούν να μετρούν την εβδομάδα από την Κυριακή. Δεν έχει σημασία και τα δύο είναι σωστά. Οι μέρες της εβδομάδας είναι πάντα εφτά, όπως και να ξεκινήσουμε να τις μετράμε. Και πάμε να βρούμε ακόμα κάτι που το ξέρετε. Πάμε να δούμε τους μήνες του χρόνου. Πώς αλλάζουν, παιδιά, πώς αλλάζει ένας χρόνος όταν έχουν ολοκληρωθεί 12 από αυτούς. Ξεκινάμε λοιπόν από τον Ιανουάριο να κυκλώνουμε τους μήνες για να τους κάνουμε κι αυτούς μια επανάληψη. Έχουμε τον Ιανουάριο, τον Φεβρουάριο, τον Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο, Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο. Σεπτέμβρη, Οκτώμβρη, Νοέμβρη και Δεκέμβρη, παιδιά. Άρα έχουμε ολοκληρώσει τους 12 μήνες του χρόνου. Μπορούμε να βρούμε, παιδιά, ποιες μέρες και ποιοι μήνες αλλάζουν. Μπορούμε κάθε φορά να έχουμε στο νου μας, άραγε. Τι αλλάζει όταν μετράμε το χρόνο. Για παράδειγμα, αν γράψω εγώ τη σημερινή ημερομηνία. Έχω δηλαδή εδώ, σήμερα, ότι είναι Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου του 2021. Σε αυτή την ημερομηνία, αν θέλω να γράψω την αυριανή, τι θα αλλάξω. Αύριο θα είναι, παιδιά, Σάββατο. Και εκτός λοιπόν από τη μέρα της εβδομάδας, θα αλλάξει όμως και η μέτρηση. Δηλαδή, δεν θα είναι 26, θα είναι 27 Φεβρουαρίου. Αντίστοιχα, εάν θέλω να μετρήσω και να πω ποια ήταν η χθεσινή ημερομηνία, θα αλλάξω και τη μέρα της εβδομάδας, δηλαδή από Παρασκευή θα πάω στην Πέμπτη, αλλά φυσικά και τη μέτρηση, δηλαδή από το 26 θα πάω στη 25 Φεβρουαρίου. Για να το δούμε λοιπόν και στη διαφάνειά μας. Χθες λοιπόν θα ήταν Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου του 2021. Και αύριο θα είναι Σάββατο, 27 Φεβρουαρίου του 2021. Βλέπουμε ότι όταν περνάει, παιδιά, ένα μερό νυκτό, το μόνο που αλλάζει την ημερομηνία μας είναι η μέρα. Για να αλλάξει ο μήνας, χρειάζεται να περάσουν 30 ή 31 μερό νυκτά, για να αλλάξει ο μήνας. Σημειώνουμε λοιπόν ότι το μόνο πράγμα που αλλάζει στην ημερομηνία, μέρα με τη μέρα, είναι μόνο η μέρα, όχι ο μήνας ή το έτος. Βέβαια, θέλω λίγο να δούμε περισσότερα πράγματα για τους μήνες του χρόνου, γιατί ο κάθε μήνας είναι ξεχωριστός. Και το βιβλίο μας, για να μας βοηθήσει λίγο να θυμηθούμε όλα αυτά τα ξεχωριστά, που έχει ο κάθε μήνας, έχει μία άσκηση. Αυτή η άσκηση είναι στο βιβλίο των ασκήσεων. Πάμε να τη δούμε λιγάκι σας παρακαλώ. Για κάθε έναν από τους μήνες που βλέπετε στην παρουσίαση, στην οθόνη, υπάρχουν 12 εικόνες. Και από πάνω, στο μπλε πλαίσιο, υπάρχουν κάποιες λέξεις, οι οποίες αντιστοιχούν σε αυτές τις εικόνες. Είτε είναι ο μήνας, είτε είναι κάτι που έχει σχέση με τον μήνα στον οποίο αναφερόμαστε. Άρα, πάμε να το κάνουμε σιγά-σιγά παρέα, και να δούμε τι το ξεχωριστό έχει ο κάθε μήνας. Οι πρώτοι τέσσερις μήνες ξεκινάμε με το μήνα που ανοίγουν τα σχολεία. Θυμόμαστε λιγάκι όλοι ποιος ήταν αυτός ο μήνας. Και ψάχνω και το μπλε πλαίσιο, με βοηθάει πολύ να βρω τη σωστή απάντηση. Ψάχνω λοιπόν και βλέπω το μήνα Σεπτέμβριο. Το συμπληρώνω, παιδιά, και για να σας βοηθήσω λίγο, θα σβήσω και από το πλαίσιο τον Σεπτέμβριο, για να μην το ξεχρησιμοποιήσουμε. Στη συνέχεια, το βιβλίο μας μας έχει ήδη συμπληρώσει ότι τον Οκτώβριο έχουμε την εθνική μας γιορτή, γιορτάζουμε το όχι, έτσι δεν είναι. Και εμείς θα πρέπει να συμπληρώσουμε, πότε γιορτάσαμε, παιδιά, την Επέτειο του Πολυτεχνίου. Τι μήνας είναι αυτός, θυμάται κάποιος? Για σκεφτείτε, 17 Νοεμβρίου, άρα ο μήνας είναι Νοέμβριος που θα γράψουμε. Συμπληρώνουμε, παρακαλώ, το μήνα Νοέμβριο στην Επέτειο του Πολυτεχνίου, και το σβήνουμε και από το μπλε πλαίσιο, για να μην μας μπερδεύει. Και τώρα το τελευταίο, φαντάζουμε είναι πολύ εύκολο, όλοι ξέρετε πότε γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα. Βλέπουμε εδώ την εικόνα του Άγιου Βασίλη, ο οποίος έρχεται τον Δεκέμβριο, παιδιά. Άρα το Δεκέμβριο γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα. Το σβήνω από το πλαίσιο, αλλάζω και τις εικόνες μας, για να δούμε τους επόμενους μήνες. Πρωτοχρονιά. Ποιο μήνα γιορτάζουμε την πρωτοχρονιά, παιδιά? Δεν είναι. Πότε ξεκινάμε να μετράμε τους μήνες. Ο χρόνος ξεκινάει τον Γενάρη ή αλλιώς, παιδιά, τον Ιανουάριο. Εδώ το βιβλίο μας βλέπουμε στο μπλε πλαίσιο, ότι γράφει Ιανουάριος. Θα πάμε λοιπόν και εμείς να συμπληρώσουμε πάνω από την πρωτοχρονιά τη λέξη Ιανουάριος. Και πάμε τώρα να δούμε τον επόμενο μήνα. Λέει Φεβρουάριος. Για να ψάξουμε, παρακαλώ, πολύ στο πλαίσιο και να δούμε τι είναι αυτό που ταιριάζει στο Φεβρουάριο. Να είναι ότι κλείνουν τα σχολεία, δεν νομίζω. Να είναι παρημίες. Τι είναι αυτό που ταιριάζει στο Φεβρουάριο. Ο Φεβρουάριος, παιδιά, είναι ο μόνος μήνας που έχει 28 ή 29 μέρες, ανάλογα με το αν έχουμε δει σεκ το έτος. Γράφουμε λοιπόν, με μικρά γραμματάκια να μας χωρέσει, ότι ο Φεβρουάριος έχει 28 ή 29 μέρες και το σβήνω και από το πλαίσιο. Και πάμε στο επόμενο, την εθνική μας γιορτή, παιδιά, του 1821. Θα τη γιορτάσουμε πότε? Θα τη γιορτάσουμε τον Μάρτη, παιδιά, όπως και κάθε χρόνο. Γράφουμε πάνω από την εθνική γιορτή τη λέξη Μάρτιος. Για τον Απρίλιο και τον Μάιο, το βιβλίο μας έχει επιλέξει μία παρημία. Μια παρημία που μιλάει για τα όμορφα φυτά που ανθίζουν την άνοιξη, τον Απρίλιο και τον Μάη. Λέει λοιπόν, Απρίλι, Απρίλι δροσερέ και Μάη με τα λουλούδια. Ο Μάης είναι ο Μάιος με το άλλο του όνομα. Πάμε να το γράψουμε και αυτό λοιπόν. Γράφουμε Μάιος. Και από κάτω γράφουμε ότι και αυτό που διαδάσαμε είναι, παιδιά, μία παρημία. Γράφουμε παρημίες ότι έχει επιλέξει το βιβλίο μας για αυτούς τους δύο μήνες. Και φυσικά φτάσαμε και στον Ιούνιο, όπου τον Ιούνιο κλείνουν τα σχολεία για να ξεκουραστούμε. Και να πάμε τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, παιδιά, διακοπές. Και θα σας μάθω τώρα κάτι που μου είχε μάθει η δασκάλα μου. Γιατί δεν μπορούσα με τίποτα, όταν ήμουν μικρή, να ξεχωρίσω πότε ένας μήνας έχει 30 μέρες και πότε ένας μήνας έχει 31. Και όλα πήγαιναν καλά για να είμαι ειλικρινής, γιατί έλεγα, ο ένας έχει 31, ο άλλος έχει 30. Ως που κάποια στιγμή κάτι γινόταν και μπερδευόμουν. Και τότε η δασκάλα μου μου είπε ένα κόλπο. Μου είπε ότι τις ημέρες που έχει ο κάθε μήνας μπορώ να τις μετρήσω στα χέρια μου. Και λέει, ναι, θα κάνετε τα δάκτυλα σας μπουνίτσες εδώ πέρα. Και αφού τα κάνουμε μπουνίτσες, εδώ πέρα στο τέλος των δακτύλων μας, θα σχηματιστούν βουναλάκια και θα σχηματιστούν και μικρές παιδιάδες. Κάθε φορά που θα μετράω εγώ τους μήνες και το δακτυλάκι μου θα ακουμπάει πάνω σε ένα βουναλάκι, αυτός ο μήνας θα έχει 31 μέρες. Ενώ εάν ακουμπάω σε μία παιδιάδα που πέφτει μέσα εδώ πέρα το δακτυλό μου, αυτός ο μήνας θα έχει 30 ή 28 μέρες, ή 29 αν είναι ο Φεβρουάριος. Πάμε καλύτερα να το δούμε, να σας το δείξω και στη διαφάνεια, για να δείτε πόσο εύκολο είναι πια να το βρίσκετε. Ξεκινάμε λοιπόν από τον Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος, Απρίλιος, Μάιος, Υούνιος, Υούλιος. Στη συνέχεια βάζω την άλλη μου μπουνίτσα. Αύγουστος, Σεπτέμβριος, Οκτώβριος, Νοέμβριος, Δεκέμβριος, παιδιά. Συμπληρώνουμε λοιπόν ότι ο Οκτώβριος που είναι πάνω σε βουναλάκι θα έχει 31 μέρες, ενώ ο Νοέμβριος θα έχει 30 και ο Δεκέμβριος 31 μέρες. Και έτσι τώρα θα ξέρω πάντοτε, ακόμα και να μην το ξέρω με το μυαλό μου, θα ξέρω ότι εδώ πέρα στην μπουνίτσα μου κρύβονται οι μέρες που έχει ο κάθε μήνας. Πάμε να τα μαζέψουμε κιόλας λίγο και να βρούμε ποιοι είναι τελικά οι μήνες που έχουν παιδιά 31 μέρες. Είναι ο Ιανουάριος, ο Μάρτιος, ο Μάιος, Υούλιος, Αύγουστος, Οκτώβριος και Δεκέμβριος. Ενώ 30 μέρες έχουν, ξεκινάμε από τον Απρίλιο, γιατί είπαμε ποιος έχει 28 ή 29 μέρες, ελπίζω να το θυμάστε, είχαμε πει ότι είναι ο Φεβρουάριος. Άρα στις 30 γράφουμε τον Απρίλιο, γράφουμε τον Ιούνιο, γράφουμε τον Σεπτέμβριο και τον Νοέμβριο. Και φυσικά είπαμε 28 μέρες, η 29 έχει ο Φεβρουάριος. Παιδάκια, καταλαβαίνετε πόσο γρήγορα ή πόσο αργά περνάει ο χρόνος. Μπορούμε πάντα να ξέρουμε πόση ώρα διαρκεί κάτι, αν κάτι διαρκεί λίγο ή αν κάτι διαρκεί πολύ ή μήπως τη σειρά με την οποία γίνονται τα πράγματα. Για να το ελέγξουμε έχουμε εδώ μερικές σας κισούλες. Για αρχή θέλω να δείτε αυτό τον Γεωργό, ο οποίος έχει σπήρι και περιμένει να βγει το φυτό για να κάνει καρβό. Πόσους καιρός νομίζετε ότι χρειάζεται να περάσει για να φυτρώσει. Λέει το βιβλίο μας τέσσερις μήνες ή τέσσερις μέρες. Τέσσερις μέρες παιδιά είναι πολύ λίγες για να βγει ένα φυτό. Μάλλον αυτό που θα πρέπει να υπογραμμίσουμε είναι οι τέσσερις μήνες. Και πόσο ζει αυτό το φυτό το οποίο έχει σπήρι ο Γεωργός μας. Λέει εδώ πέρα το βιβλίο μας ότι το καλαμπόκι ζει περίπου ένα χρόνο. Θα το σπήρουμε, θα το θερίσουμε και σε ένα χρόνο θα έχει ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία. Αντίθετα βέβαια υπάρχουν και φυτά τα οποία ζουν πολλά χρόνια. Ζουν τόσα χρόνια όσα οι άνθρωποι και ακόμα περισσότερα. Αυτά τα φυτά τα λέμε αιωνόβια. Τα λέμε αιωνόβια γιατί μπορεί να ξεπεράσουν τον ένα αιώνα ζωής. Δηλαδή μπορεί να ξεπεράσουν τα 100 χρόνια ζωής, παιδιά. Τώρα εγώ αυτό που θέλω να βρούμε είναι τη διαφορά ανάμεσα σε ένα αιωνόβιο φυτό, με το καλαμπόκι μας που ζει μόνο ένα χρόνο. Πόσο περισσότερο ζει λοιπόν ένας πλάτανος ή μια ελιά από το καλαμπόκι. Για να δούμε. Η λέξη που θα μας βοηθήσει για να σκεφτούμε τι πρέπει να κάνουμε για να βρούμε την απάντηση, είναι η λέξη πόσο περισσότερο. Πάλι, παιδιά, ψάχνω να βρω τη διαφορά. Και για να βρω τη διαφορά κάνω αφαίρεση. 100 λοιπόν χρόνια. Βγάζω ένα χρόνο που ζει το καλαμπόκι. Ζει 99 χρόνια περισσότερα ένας πλάτανος ή μια ελιά από τη ζει το καλαμπόκι. Και τώρα πάμε να βάλετε μερικές εικόνες στη σωστή σειρά. Καταλαβαίνετε πώς θα εξελιχθεί η ιστορία μας. Εδώ πέρα αυτό το λουλουδάκι πώς ξεκίνησε. Ξεκίνησε με ένα μικρό σπόρο μέσα στη γη. Άρα θέλω εκεί να βάλουμε τον αριθμό 1. Και αυτός ο σπόρος άρχισε να βγάζει ένα μικρό βλαστό, ο οποίος μόλις που έχει ξεμητήσει παιδιά πάνω από το χώμα. Εκεί θα βάλουμε τον αριθμό 2. Ο βλαστός αυτός έχει μεγαλώσει και τέλος έχει ανθίσει. Όπως ακριβώς έκανα εγώ για αυτό το φυτό, θέλω να κάνετε από κάτω για ένα ζωάκι. Για να δούμε λοιπόν εδώ πέρα το συγκεκριμένο πουλάκι. Τι έχει γίνει σε αυτή την ιστορία. Βλέπουμε λοιπόν ότι για αρχή υπάρχει ένα δέντρο και υπάρχει και ένα πουλάκι. Εκεί θα βάλω τον αριθμό 1. Αυτό το πουλί θέλει, είναι άνοιξη μάλλον, και θέλει να φτιάξει τη φωλιά του. Άρα αρχίζει, μαζεύει ξυλαράκια και φτιάχνει μια φωλιά. Σε αυτή τη φωλιά, όταν θα είναι έτοιμη, θα γεννήσει τα αυγά του. Και φυσικά ύστερα θα πρέπει να φροντίσει και τα μικρά του. Και βλέπουμε ότι έτσι έχει ολοκληρωθεί η σειρά, παιδιά, των γεγονότων. Το ίδιο μπορούμε να κάνουμε, όχι μόνο αν έχουμε τα φυτά και τα ζώα, από τα πολύ απλά πράγματα. Μπορείτε να το κάνετε, παιδιά, με τα παιχνίδια σας. Όταν, ας πούμε, φτιάχνετε κατασκευές, δεν ξεκινάμε από έναν πύργο έτοιμο και μεγάλο, ξεκινάμε από δύο τουβλάκια. Και στη συνέχεια σιγά-σιγά τα χτίζουμε και προσθέτουμε ολοένα και περισσότερα τουβλάκια, ώσπου να φτάσουμε στο τέλος σε έναν ολοκληρωμένο πύργο. Υπάρχει μια σειρά, μια χρονική σειρά, που εξελίσσονται, παιδιά, τα γεγονότα. Για να δούμε. Τώρα θα σας βάλω μια πολύ δύσκολη άσκηση. Και για να τελήσουμε αυτή την άσκηση, θέλω, λοιπόν, τα δυνατά σας. Ξέρουμε και είπαμε πριν λίγο ποιοι είναι οι μήνες. Οι μήνες είναι δώδεκα. Ένας χρόνος έχει δώδεκα μήνες. Πόσοι μήνες να είναι ο μισός χρόνος. Θα πρέπει να βρούμε, λοιπόν, παιδιά, το μισό του δώδεκα. Το οποίο ξέρουμε όλοι ότι είναι, φυσικά, το έξι. Γιατί έξι και έξι μας κάνει δώδεκα. Άρα ο μισός χρόνος είναι έξι μήνες. Για να βρω πόσους μήνες έχουν τα δύο χρόνια τι θα κάνω. Όπως πριν βρήκα το μισό, παιδιά, αυτή τη φορά θα διπλασιάσω. Έχω δώδεκα μήνες. Το διπλάσιο του δώδεκα μπορούμε να βρούμε ότι είναι 24. Ή μπορούμε πλέον να το γράψουμε με πρόσθεση. Δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα σε αυτό. Μπορούμε να πούμε ότι δώδεκα και δώδεκα μας κάνει 24. Άρα δύο χρόνια έχουν 24 μήνες, παιδιά. Και αρχίζουν να γίνονται πιο δύσκολα τώρα τα πράγματα. Πρέπει να βρούμε πόσους μήνες έχουν τα πέντε χρόνια. Τα πέντε χρόνια θα γράψουμε κανονικά. Την πράξη μας θα πούμε δώδεκα και δώδεκα και δώδεκα... το οποίο μας κάνει εξήντα μήνες. Πέντε φορές το δώδεκα μας κάνει εξήντα μήνες. Και έτσι βρίσκω πόσους μήνες έχουν τα πέντε χρόνια. Βέβαια το άλλο με τα δέκα χρόνια δεν πρόκειται να το ξανακάνω αυτό. Νομίζω ότι κουράστηκα να μετράω δώδεκα και δώδεκα και δώδεκα. Θα σκεφτώ λίγο πιο γρήγορα. Θα σκεφτώ ότι τα δέκα χρόνια είναι τα διπλάσια από τα πέντε χρόνια. Άρα και οι μήνες τους θα είναι διπλάσιοι. Άρα λοιπόν, εφόσον είχα εξήντα μήνες για τα πέντε χρόνια, τα διπλάσια θα είναι εκατονήκοσι μήνες. Βέβαια, παιδιά, χωρίς αυτό δεν σημαίνει ότι εάν το λύσω με πρόσθεση έχω κάνει κάτι λάθος. Έτσι δεν είναι και πάλι είναι σωστό. Εξήντα όμως και εξήντα, ίσον εκατονήκοσι, για μένα μου φάνηκε πιο εύκολο και το προτίμησα. Θέλω τώρα να βρω ένα κοριτσάκι. Πόσους μήνες έχει ζήσει. Η Μαριαλένα λέει το βιβλίο μας ότι είναι 7,5 χρονών. Πόσοι μήνες είναι τα 7,5 χρόνια που έχει ζήσει. Θα σας πω ότι επίσης δεν πρόκειται να κάνω ξανά 12 και 12 και 12, όπως σας είπα. Θα χρησιμοποιήσω αυτά που έχω ήδη βρει στην αλληάσκηση. Δηλαδή, ξέρω εγώ ότι 7,5 χρονών τι σημαίνει. Ότι είναι 7 χρονών και άλλο μισό χρόνο. Τα 7 χρόνια μπορώ να τα φτιάξω με 5 και 2, έτσι δεν είναι. Άρα ξέρω ότι τα 5 χρόνια είναι 60 μήνες. Ξέρω ότι τα 2 χρόνια είναι 24 μήνες. Και θα βάλω και 6 μήνες που είναι ο μισός χρόνος. Όλο αυτό μαζί, παιδιά, μου κάνει 90. Έχει ζήσει 90 μήνες. Βέβαια, ξαναλέω ότι μπορώ να το βρω και με άλλο τρόπο. Μπορώ να βάλω 7 x 12 και στο τέλος να προσθέσω το 6. Μπορούμε λοιπόν να το δούμε και έτσι. Να το γράψουμε και έτσι σαν απάντηση και θα είναι εξίσου σωστή. Το τελευταίο παιδιά πράγμα που θέλω να μιλήσουμε σήμερα, είναι πόσο χρόνος, πώς μπορούμε να οργανώσουμε το χρόνο μας. Γιατί όλες αυτές τις μετρήσεις που είπαμε σήμερα, μετρήσαμε μήνες, μετρήσαμε μέρες, μετρήσαμε εβδομάδες, εποχές, μετρήσαμε τη σειρά που γίνονται τα γεγονότα, όλα αυτά οι άνθρωποι τα έχουμε φτιάξει γιατί? Για να μπορούμε εμείς να ελέγχουμε το χρόνο. Για να μπορούμε εμείς να ρυθμίζουμε τις δουλειές μας... και τις υποχρεώσεις μας μέσα σε αυτό το χρόνο. Θέλω λοιπόν να δούμε μία άσκηση που συμβαίνει σε όλους μας. Όλοι κάθε χρόνο πρέπει να πηγαίνουμε στο νοτοδιατροέ, για να ελέγχουμε ότι τα δόντια μας είναι καλά και υγιή. Η Μέρη λοιπόν πήγε στην κυρία Αναστασία την οδοντιατρό της... και την επισκέφτηκε το Νοέμβριο. Θα πρέπει να πάει για επανέλεγχο μετά από έξι μήνες. Εμείς πρέπει να βρούμε τι μήνας θα είναι αυτός... που θα πρέπει να ξαν' επισκεφθεί η Μέρη την οδοντιατρό της. Ο κύκλος που βλέπετε στη διαφάνεια θα μας βοηθήσει να βρούμε την απάντηση. Λέμε λοιπόν ότι εφόσον πήγε το Νοέμβριο και έχουμε έξι μήνες... που πρέπει να την επισκεφτούμε ξανά την κυρία Αναστασία, θα αρχίσουμε να μετράμε τους μήνες μετά το Νοέμβριο. Μετά το Νοέμβριο λοιπόν είναι ο Δεκέμβρης και μετά αλλάζουμε χρονιά. Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος, Απρίλιος, Μάιος. Βλέπω λοιπόν, παιδιά, ότι η Μέρη θα πρέπει να ξαναπάει στην οδοντιατρό της τον Μάιο. Ο αδερφός της βέβαια, επειδή η κυρία Μέρη του σύστησε να πάει νωρίτερα, είχε πάει τον Ιανουάριο αλλά μετά ξαναπήγε τον Ιούνιο. Αυτός μετά από πόσους μήνες πήγε. Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο θα βρω παιδιά και πόσοι μήνες πέρασαν. Από όταν πήγε ο αδερφός της μέχρι να ξαναπάει. Ξεκινάω λοιπόν από τον Ιανουάριο που είπαμε ότι ήταν η πρώτη επίσκεψη. Και λέμε Φεβρουάριος, Μάρτιος, Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος. Έφτασα λοιπόν τους πέντε μήνες τον Ιούνιο. Πέντε λοιπόν γράφουμε ότι ήταν οι μήνες οι οποίοι πέρασαν... από την πρώτη στην δεύτερη επίσκεψη του αδερφού της μέρης. Και νομίζω παιδιά ότι έχουμε μιλήσει αρκετά για τον χρόνο. Ότι έχουμε κάνει μια πολύ πολύ καλή επανάληψη. Και το μόνο που μένει είναι εσείς να έχετε τον έλεγχο του χρόνου στη ζωή σας... και να τον χρησιμοποιείτε το ίδιο καλά όσο η μέρη και ο αδερφός της. Καλή συνέχεια από μένα! Γεια σας!