Διάλεξη 1 / Διάλεξη 1 / Εργαστήριο 1

Εργαστήριο 1: Υπόσχεσθα το δεύτερο εξάμινο, θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε όχι τεχνικές δεξιότητες αλλά αρκετές τακτικές δεξιότητες. Τι σημαίνει αυτό? Σημαίνει ότι θα είναι πιο περίπλοκα στην κατανόηση των κινήσεων οι δεξιότητες που έχουμε να θεραπεύσουμε σε αυτό το εξάμινο. Διάφορα είδη άμυνας και δι...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριος δημιουργός: Γαλαζούλας Χρήστος (Καθηγητής)
Γλώσσα:el
Φορέας:Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Είδος:Ανοικτά μαθήματα
Συλλογή:Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού / Διδακτική της καλαθοσφαίρισης ΙΙ
Ημερομηνία έκδοσης: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2015
Θέματα:
Άδεια Χρήσης:Αναφορά-Μη-Εμπορική Χρήση-Παρόμοια Διανομή
Διαθέσιμο Online:https://delos.it.auth.gr/opendelos/videolecture/show?rid=83272174
Απομαγνητοφώνηση
Εργαστήριο 1: Υπόσχεσθα το δεύτερο εξάμινο, θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε όχι τεχνικές δεξιότητες αλλά αρκετές τακτικές δεξιότητες. Τι σημαίνει αυτό? Σημαίνει ότι θα είναι πιο περίπλοκα στην κατανόηση των κινήσεων οι δεξιότητες που έχουμε να θεραπεύσουμε σε αυτό το εξάμινο. Διάφορα είδη άμυνας και διάφορα είδη επίθεσης. Θα ξεκινήσουμε και σας ευχαριστώ την προσοχή να το προσεγγίσετε όχι σαν μια πληροφορία που πρέπει να την μάθετε αλλά με κοινή λογική. Εάν προσεγγίσετε και απαντήσετε στα ερωτήματα γιατί παίζουμε έτσι άμυνα και όχι αλλιώς και το κατανοήστε γιατί είναι με κοινή λογική η αιτία τότε θα είναι πιο εύκολο για σας να ανταποκριθείτε στην εφαρμογή. Νίκο κλείνεις λίγο το παράθυρο για την αντανάκλαση αυτή με νοχλεί. Ξεκινάμε με τις βασικές αρχές όλων των ομαδικών αμυνών. Πρώτη βασική αρχή η συνεργασία στηρίζεται κύριως στην επικοινωνία των συμπεκτών. Η επικοινωνία των συμπεκτών είναι βασικό κομμάτι και βασική αρχή της κάθε ομαδικής άμυνας. Βοηθάω βγες προσπάθησε σκρήν αριστερά σκρήν δεξιά τρέχω εγώ κάλυψε εσύ όλα αυτά οι συμπέχτες στην άμυνα πρέπει να τα επικοινωνούν. Για αυτό και βοηθάει πάρα πολύ ο οπτικός έλεγχος διαρκεί οπτική επαφή μπάλας και παίχτη. Πρέπει να βλέπουμε συνεχώς και την μπάλα και τον παίχτη που μαρκάρουμε. Αυτό ισχύει στην προσωπική άμυνα. Αμυντικές ζώνες. Τι είναι αυτό πολύ απλά είναι οι ζώνες που αν χωρίσουμε σε ζώνες στο γήπεδο όσο πλησιάζουμε προς το καλάθι επειδή ο παίχτης που μαρκάρουμε ο επιθετικός που μαρκάρουμε γίνεται πιο επικίνδυνος εμείς πρέπει να αυξάνουμε την πίεση στον αντίπαλο. Αν είναι στο κέντρο του γηπεδού ο επιθετικός που εμείς ελέγχουμε δεν χρειάζεται να τον πιέζουμε πολύ. Αντιλαμβάνεστε ότι όσο πλησιάζει προς το καλάθι αυξάνουμε την πίεση. Τέταρτη βασική αρχή. Γραμμή μπάλας. Τι είναι η γραμμή μπάλας. Όπου και αν είναι η μπάλα μέσα στο γήπεδο εάν προεκτείνουμε με μία γραμμή κάθετη προς τις πλάγιες γραμμές βρίσκουμε ποια είναι η γραμμή μπάλας. Αν η μπάλα είναι εδώ και φέρουμε μία νοητή γραμμή προς τις πλάγιες κάθετη από εδώ και αυτή είναι η γραμμή μπάλας. Γιατί την αναφέρουμε εμείς. Γιατί πάντα πρέπει να είμαστε πίσω από τη γραμμή της μπάλας. Που μας βοηθάει αυτό. Σε ποια βασική αρχή εδράζεται αυτή η ανάγκη να είμαστε πίσω από τη γραμμή μπάλας. Πες. Την μπάλα και τον παίχτη που έχουμε στη δεύτερη βασική αρχή που έχουμε οπτικό έλεγχο μπάλας παίχτη. Αν είμαστε πιο πάνω δεν μπορούμε να βλέπουμε και την μπάλα και τον παίχτη μας. Άρα λοιπόν και αυτό γιατί ισχύει μέχρι το ύψος της γραμμής των ελευθερών βολών. Δηλαδή αυτή η βασική αρχή τη γραμμή της μπάλας ότι πρέπει να είμαστε πίσω από αυτήν. Γιατί μέχρι εκεί. Γιατί πλέον πλησιάζουμε κοντά στη ρεκέτα και ο παίχτης μας μπορεί να είναι πιο πάνω. Η μπάλα να είναι δηλαδή πολύ χαμηλά κοντά στη τελική γραμμή. Φαντάζεστε εδώ να είναι η τελική γραμμή και να είναι η μπάλα εδώ και εμείς πρέπει να είμαστε πίσω από τη γραμμή μπάλας. Όχι φυσικά. Γι' αυτό λέμε ότι ισχύει μέχρι τη γραμμή των ελευθερών βολών. Πέμπτη βασική αρχή. Εσωτερικό πόδι εμπρός. Θυμάται κάποια να μου πει επειδή το αναλύσαμε αρκετά φορές στο πρώτο εξάμινο ποιο είναι το εσωτερικό πόδι που πρέπει να έχουμε μπροστά στην άμυνά μας. Θυμάται. Πες μου κορίτσι μου. Προς τα μέσα του γυπέδου, προς το κέντρο του γυπέδου. Όπου κι αν είμαστε, αν θεωρήσουμε ότι η άθουσα είναι το γυπέδο και εγώ βρίσκομαι σε αυτήν εδώ τη θέση, το έξω είτε είναι πλάγια γραμμή είτε είμαι σε αυτήν εδώ τη θέση, είναι η τελική γραμμή, το έξω είναι εύκολο να το προσδιορίσουμε. Άρα η τοποθέτηση του εσωτερικού ποδιού αν είμαι σε αυτήν την πλευρά του γυπέδου μπροστά, τι σημαίνει και γιατί το έχουμε σαν βασική αρχή. Πες Βασούλα. Για να δίνουμε διάδρομο προς τα έξω και να μισθόμα προς τα έξω. Όχι και εντάξει διατύπωσε το καλύτερα. Όχι να δίνουμε διάδρομο προς τα έξω. Να οδηγούμε προς τα πλάγια και προς τα έξω τον παίχτη. Δηλαδή ουσιαστικά η τοποθέτηση του σώματος μας αυτή, του δίνει διάδρομο όπως λέει η συνάδελφό σας. Αλλά ουσιαστικά τον οδηγεί προς τις γραμμές της πλάγιες. Οι οποίες θα είναι σύμμαχος στον ΑΜΙΝΑ μας. Άρα λοιπόν εσωτερικό πόδι εμπρός. Η αρχή αυτή με το εσωτερικό πόδι εμπρός δεν εφαρμόζεται στην άμυνα ζώνης και όταν είμαστε στην αδύνατη πλευρά. Θα πούμε σε επόμενα μαθήματα γι' αυτές τις εξαιρέσεις. Έκτιβα συγκέρχη. Κάλυψη της εσωτερικής. Ποια είναι η εσωτερική? Αν θεωρήσουμε ότι εδώ είναι το καλάφι και εδώ είναι η τελική γραμμή και εγώ βρίσκομαι παράλληλα με την τελική γραμμή. Να μείνω μέσα σε κάποιον παίχτη από τα πλάγια. Έχετε κάποιο θέμα που θέλετε να συζητήσουμε όλοι μαζί. Αν βρίσκομαι λοιπόν εδώ κοντά παράλληλα με την τελική γραμμή, τότε το πλησιέστερο σε αυτήν, δηλαδή ποιο πόδι, το εξωτερικό. Εν προκειμένου το αριστερό γιατί θα μπορούσε να είμαι από εκεί. Αν όμως δίνουμε την οδηγία αριστερό ή δεξί πόδι, χάνει την έννοια του όταν πάμε στην απέναντι πλευρά και μπερδεύεται. Ενώ αυτό που είναι κοντά στην γραμμή, να πατάει πάνω στη γραμμή. Αυτό το πόδι λοιπόν που είναι κοντύτερα στη γραμμή, το βάζουμε να πατάει πάνω στη γραμμή. Για ποιο λόγο το κάνουμε αυτό? Για να μην περάσει ο επιθετικός από μέσα από την εσωτερική. Αν περάσει από εκεί δεν έχει βοήθεια. Όλοι οι συμπαίχτες μου είναι παραπάνω. Άρα δεν μπορούν να δώσουν βοήθεια οι συμπαίχτες μου. Για αυτό το λόγο ζητάμε να βάζει ο παίχτης το πλησιέστερο πόδι σε αυτήν πάνω στη γραμμή. Ο επιθετικός θα πρέπει να βγει έξω από το γήπεδο για να περάσει. Αμυντική βοήθεια. Η αμυντική βοήθεια έχει την εξής αρχή. Πίεση στη δυνατή πλευρά θέσει βοήθεια στην αδύνατη. Όταν μιλάμε λοιπόν για αμυντική βοήθεια, για βοήθεια στους συμπαίχτες μας στην άμυνα, εννοούμε. Γνωρίζεις η τελευταία ποια είναι η δυνατή πλευρά. Όχι η δική σου στην καλαθοσφαίρηση. Γιατί υπάρχει και η αδύνατη πλευρά. Το ξέρω το ξέρεις Βουσβουλά. Χωρίζουμε το γήπεδο με μία νοητή γραμμή στη μέση. Η πλευρά που είναι η μπάλα είναι η δυνατή πλευρά και η άλλη η αδύνατη πλευρά. Τόσο απλά και σας είπα, προσεγγίστε το και δέστε το με αυτή τη γνώση της λογικής που έχετε. Δεν ζητώ να μάθετε μπάσκετ. Με την έννοια του να κάνετε τις τακτικές δεξιότητες, να ασκήσετε δηλαδή το ρόλο του προπονητή. Ζητώ να κατανοήσετε τις αρχές και τον τρόπο που παίζετε με λογική. Αυτό θα το κάνετε μόνο με αυξημένη συγκέντρωση. Τέλος η αμυντική κάλυψη της ομαδικής επίθεσης δεν είναι μία αντίφαση που μιλάει η αμυντική κάλυψη της επίθεσης. Είναι η βασική αρχή που πρέπει να εφαρμόζει κάθε επιθετικό σύστημα τακτικής που εφαρμόζουμε. Αυτό πρέπει να έχει έναν παίχτη ο οποίος είναι πάντα στην κορυφή και να είναι αυτός που θα τρέξει πίσω στην άμυνα εφόσον χαθεί η μπάλα. Αυτός ο παίχτης καλύπτει τη βασική αρχή της αμυντικής κάλυψης της επίθεσης. Αντιλαμβάνεστε ότι όλοι οι παίχτες αν κατέβουνε χαμηλά και χαθεί η μπάλα τότε το γήπεδο θα είναι ελεύθερο για τους αντιπάλους και θα δεχθούμε σίγουρα εφενιδιασμό. Βασικά και αρκετές ποικιλίες και εκφράσεις μπορούν να υπάρχουν όσον αφορά τα είδη της προσωπικής άμυνας μαν του μαν. Το κανονικό μαν του μαν και οι πρώτες λέξεις ή οι λέξεις που έχει μέσα στην έκφρασή του χαρακτηρίζουν και το τι είναι. Το κανονικό χωρίς ιδιαιτερότητες το σφιχτό ή πιεστικό μαν του μαν και αντιλαμβάνεστε ότι είναι πιο πιεστική η άμυνα και πιο σφιχτή. Το χαλαρό μαν του μαν όπου έχουμε ακολούθημα του αντιπάλου χωρίς να πιέζουμε ιδιαίτερα. Το μαν του μαν με αλλαγές σημαίνει ότι σε κάθε περίπτωση που γίνεται σκρίν δηλαδή υπάρχει παρεμπόδιση του αντιπάλου αμυνόμενου, αλλάζουνε παίχτη μεταξύ τους οι αθλητές δηλαδή οι αμυντικοί αλλάζουν επιτυφαίμενο. Και το μαν του μαν με παγίδες είναι αυτό που χρησιμοποιούμε κυρίως που είναι τακτική κίνηση να οδηγούμε κάποιον παίχτη είτε στις πλάγιες γραμμές είτε κύρια στις γωνίες οπότε να έρχεται συμπαίχτες μας και να κάνουμε παγίδα. Όταν χρησιμοποιούμε αυτή την τακτική λέμε ότι παίζουμε μαν του μαν προσωπική άμυνα με παγίδες. Για να παίξουμε την προσωπική άμυνα χρειάζεται οι αθλητές να έχουνε κάποια φυσικά και διανοητικά χαρακτηριστικά που πρέπει να καλλιεργηθούν ιδιαίτερα για να μπορέσουν να ανταποκριθούν. Με βάση τις βασικές αρχές που αναφέραμε προηγουμένως της κάθε ομαδικής άμυνας καταλήγουμε όσον αφορά τα φυσικά χαρακτηριστικά στην ταχύτητα των ποδιών και γρήγορα χέρια σαν φυσικά χαρακτηριστικά που πρέπει να καταλήγουν. Να αναφέρουμε και αντιλαμβάνεστε τι εννοούμε ταχύτητα ποδιών. Όπως γνωρίζετε τον μπάσκετ παίζεται με τα πόδια. Έχεις διαφωνία Σταυρούλα ότι παίζεται με τα πόδια τον μπάσκετ. Περίεργο σου φάνηκε. Το πρώτο άκουσμα μας φαίνεται περίεργο γιατί ξέρουμε ότι χτυπάμε την μπάλα με το χέρι. Σουτάρουμε με το χέρι, πασάρουμε με το χέρι, παίρνουμε ριμπάντ με το χέρι. Ναι αλλά ποια είναι η βάση για να κάνουμε όλα αυτά. Τα πόδια μας. Αν δεν πατήσουμε σωστά για να σηκωθούμε δεν μπορούμε να κάνουμε καλό σούτ. Γι' αυτό με αυτή την έννοια και σε εισαγωγικά είναι φυσικά η έκφραση ότι τον μπάσκετ παίζεται με τα πόδια. Αν έχουμε πολύ γρήγορα πόδια μπορούμε να τα αποκριθούμε πολύ καλύτερα. Πόσο μάλλον στις αμυντικές υποχρεώσεις μας. Με αυτή την έννοια και είναι ποιητική αδία, φιλοσοφική ιρήση είναι δηλαδή. Ισορροπία σώματος. Το βάρος του σώματος πρέπει να είναι καλά κατανεμημένο στα δύο πόδια λυγισμένα τα γόνατά μας. Να διέρχεται ανάμεσα από τα πόδια το κέντρο βάρος. Ο κορμός να μην είναι σκεφτός αλλά να είναι όρθιος εδώ. Τα γόνατα ελαφρά λυγισμένα, η πλάτη και τα ισχύα χαμηλά και κάθε άρθρωση να είναι και λυγισμένη αλλά και χαλαρή συνάμα. Ψηλά το κεφάλι γιατί πάντα πρέπει να βλέπουμε το γήπεδο μπάλα και παίχτη. Η ομιλία. Στην βασική αρχή της επικοινωνίας οι παίχτες πρέπει να επικοινωνούν πέραν των πληροφοριών που δίνουν στους συμπαίχτες. Μπορούν να παίξουν και έναν άλλο ρόλο με την ομιλία. Να εμψυχώνουν τους συμπαίχτες τους. Η όραση. Πρέπει να έχουμε εικόνα γηπεδού και να βλέπουμε συνεχώς μπάλα και παίχτη και τα γρήγορα χέρια να προλάβουν να κόψουν πάσες που γίνονται προς αντιπάλους και να ελέγξουν γρήγορα τα σούτπο που πραγματοποιούνται μπροστά στους αμυντικούς. Τα διανοητικά χαρακτηριστικά που χρειάζεται ιδιαίτερα να καλλιεργήσουμε. Πάλι με βασικές αρχές που αναφέραμε πριν για όλες τις ομαδικές άμυνες. Είναι η επιθυμία για τη νίκη. Αν αυτό ισχύει μία φορά για την επίθεση για την άμυνα απαιτείται να ισχύει ακόμα περισσότερο. Αυτό θα μας βοηθήσει να παίξουμε καλύτερα την άμυνά μας. Ετοιμότητα γιατί είμαστε σε μειονεκτική θέση στην άμυνα. Είμαστε αυτοί οι οποίοι αντιδράνε στη δράση του επιτιθέμενου. Άρα πάντα έχουμε μία χρονική καθυστέρηση. Αντιδρούμε σε ερέθισμα που προκαλεί άλλος. Στην κίνηση που προκαλεί ο επιτιθέμενος εμείς αντιδρούμε. Μεγάλη ετοιμότητα θα ανταποκριθούμε γρηγορότερα όπερ και καλύτερα. Επιθετικότητα. Πρέπει να παίζει πιο επιθετικά γιατί αυτό τον βοηθάει να κερδίσει περισσότερες μπάλες. Η επιθετικότητα στην άμυνα μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε περισσότερα κλεψήματα και η επιθετικότητα με την καλή έννοια. Έχει να κάνει με την ένταση της προσπάθειας και μόνο και όχι με συμπεριφορές είτε λεκτικές είτε σωματικές. Περιφάνεια. Να μην εγκαταλείπουν τη μάχη και να αγωνίζονται συνέχεια με σκοπό να μην τους κερδίσει ο επιτιθέμενος. Παίζει σημαντικό παράγωνα η περιφάνεια του παίχτη να μην δέχεται το καλάθι με ευκολία. Εμπιστοσύνη στον εαυτό τους πρέπει να έχουν οι παίχτες για να καλλιεργήσουν την πιθανότητα να κερδίσουν. Θα πρέπει να έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους. Αυτό τους βοηθάει να παίξουν ακόμα καλύτερα στην άμυνα. Και αυτοσυγκέντρωση. Συνεχή προσοχή για να μπορούν να αντιδρούν στις κινήσεις των επιτιθέμενων. Μπορεί μερικές να παρακολουθήσατε την προηγούμενη εβδομάδα το παιχνίδι της Ευρωλίγκας. Μάλλα και παναθηναϊκός. Η αυτοσυγκέντρωση που χάθηκε εξαιτίας της κούρασης το τέταρτο δεκάλεπτο έκανε την άμυνα της Μάλλαγα επιθετική. Και έγιναν πολλαπλά λάθη. Ήταν ένα πολύ καλό δείγμα ακριβώς αυτών των στοιχείων που αναφέραμε προηγουμένως. Όπως κάθε άμυνα και επίθεση η προσωπική άμυνα μαν του μαν έχει κάποια πλεονεκτήματα και κάποια μειονεκτήματα. Ποια είναι αυτά τα πλεονεκτήματα που έχει η προσωπική άμυνα μαν του μαν. Είναι πιο υπεύθυνη άμυνα και όπως βλέπετε είναι σε εισαγωγικά η λέξη υπεύθυνη. Αναφέρεται στο ότι ο κάθε παίκτης είναι επιφορτισμένος με συγκεκριμένο αντίπαλο που έχει να μαρκάρει. Και είναι υπεύθυνος γι' αυτόν τον παίκτη. Ο οποίος όπως βλέπετε στο δεύτερο πλεονέκτημα είναι συνδεδεμένος με αντίστοιχες ικανότητες που έχει. Δηλαδή ανάλογο αμύνεται σε έναν επιθετικό ανάλογο με τα προσόντα του και τις ικανότητες του. Δεν θα βάλουμε τον χειρότερο αμυντικό στον καλύτερο επιθετικό τον αντίπαλο ούτε τον ψηλότερο μας παίκτη στον κοντύτερο τον αντίπαλο. Μα αυτή την έννοια επειδή έχουμε τη δυνατότητα να δίνουμε στους παίκτες μας συγκεκριμένους παίκτες που θα μαρκάρουν. Ανάλογα με τις ικανότητες και τα προσόντα τους γι' αυτό είναι ένα πλεονέκτημα στην άμυνα μαν του μαν. Δίνει περισσότερες ευκαιρίες κλεψήματος και εφημιδιαζμού. Αν συνδυάσουμε τις φυσικές και διανοητικές ικανότητες που καλλιεργούνται στην άμυνα μαν του μαν. Έχουμε τις ευκαιρίες να κλέψουμε αρκετές φορές την μπάλα και κατά επέκταση να κάνουμε εφημιδιαζμό. Γίνονται καλύτερα μπλοκ άουτ. Γιατί ο κάθε παίκτης έχει έναν συγκεκριμένο προσωπικό αντίπαλο και σε αυτόν πρέπει να κάνει μπλοκ άουτ. Ακολουθεί τον παίκτη του, μαρκάρει τον παίκτη του, άρα μπλοκάροντας τον παίκτη του συνεπάγεται ότι έχουμε καλύτερα αμυντικά μπλοκ άουτ. Γίνονται αποτελεσματικά double team. Το double team είναι οι παγίδες και μπορούμε στο μαν του μαν, στην προσωπική άμυνα, να οδηγήσουμε τον παίκτη σε συγκεκριμένη θέση όπου να έρθει συμπαίχτες μας και να κάνουμε παγίδα. Αυτό σημαίνει το double team. Προσαρμόζεται το μαν του μαν εύκολα σε κάθε επιθετική διάταξη ανεξάρτητα πως είναι τοποθετημένη η επίθεση 1-3-1-2-1-2 και τέτοια. Επειδή έχουμε να κάνουμε ότι ο καθένας παίρνει τον παίκτη του δεν μας απασχολεί η επιθετική διάταξη τι σχήμα και τι μορφή θα έχει. Και εύδομο δίνονται βοήθειες στον παίκτη που αμύνεται σε αυτόν που έχει την μπάλα. Όταν ο αμυνόμενος μαρκάρι τον επιθεθέμενο που έχει την μπάλα, οι συμπαίχτες του μπορούν να του δώσουν βοήθειες. Γιατί από την μπάλα κινδυνεύουμε σαν άμυνα. Και δημιουργεί κίνητρο για ανάπτυξη προσωπικών παραγόντων. Όπως η περηφάνεια, η ξυπνάδα, το πείσμα, οι πρωτοβουλίες που αναπτύσσει ο παίκτης ενίωται ίσως και το εγώ του παίκτη. Εκτός από πλεονεκτήματα όμως η προσωπική άμυνα, το μαν του μαν έχει και μειονεκτήματα. Για να μπορούμε να τα αποκριθούμε πολύ καλά σε αυτά που αναφέραμε προηγουμένως, αντιλαμβάνεστε ότι σαν πρώτο μειονέκτημα είναι ότι απαιτείται πολύ καλή φυσική κατάσταση από τους αφλητές μας. Δεύτερο χρειάζεται πολύ καλή ατομική προετοιμασία στην ατομική άμυνα για να παίξουμε μαν του μαν. Προσωπικά ο κάθε παίκτης χρειάζεται να προετοιμαστεί και να είναι έτοιμος για να συμμετέχει στην ομαδική άμυνα. Γίνονται περισσότερα φάουλ, γιατί γίνονται περισσότερα φάουλ, άρα είναι και μειονέκτημα στο μαν του μαν, με λογική. Πες κοπέλα μου, άστε τι θα γίνουν, γιατί γίνονται περισσότερα φάουλ στο μαν του μαν. Υπάρχουν περισσότερες επαφές, σας λέω με λογική προσέγγιστε το. Αφού καθένας μαρκάρει τον αντίπαλό του και τον ακολουθεί όπου και αν πάει, αρκετές φορές υπάρχουν περισσότερες επαφές, άρα έχουμε περισσότερα φάουλ. Τέταρτο μειονέκτημα είναι ότι υπάρχει πρόβλημα στην αντιμετώπιση ενός πολύ καλού επιθετικού. Δηλαδή αν δελαμβάνεστε και θα φέρω το παράδειγμα ενός παίκτη απ' έξω για να μην παρεξηγηθούν οι Έλληνες, του Μάικλ Τζόρνταν. Όποιος αμυντικός μάρκαρε τον Μάικλ Τζόρνταν, δυσκολευότανε, δεν μπορούσε μόνος του. Αν πήγαινε κάποιος να τον βοηθήσει, κάποιος έμεινε ελεύθερος. Άρα λοιπόν, όταν έχουμε έναν πολύ καλό επιθετικό, είναι μειονέκτημα η άμυνα μάντου μάν. Δεν μπορεί να τον αντιμετωπίσει, μην ξεχάσουμε τον Κάλλη. Πάντα πηγαίνανε δυο για βοήθειες. Απετεί περισσότερο χρόνο για να εμπεδοθεί και χρειάζεται πολύ και συχνή προπόνηση. Αυτό είναι ένα μειονέκτημα της άμυνας. Φυσικά με βάση την καλλιέργεια των προσωπικών παραγώντων που αναφέραμε πριν, αντιλαμβάνεστε ότι είναι δύσκολο να αναπτυχθεί κανοποιητικά η ομαδική υπευθυνότητα. Δεν μπορούμε σαν πλαιονέκτημα να αναφέρουμε ότι καλλιεργεί προσωπικά στοιχεία ακόμα και το εγώ του παίχτη για να μπορέσει να ανταποκριφεί, αλλά από την άλλη αντιλαμβάνεστε ότι δεν καλλιεργεί επαρκώς την ομαδική υπευθυνότητα. Τέλος, διασπάτε σχετικά εύκολα από μία επίθεση με πολλά σκρίν. Μεθοδική διδασκαλία. Η κλιμάκωση της διδασκαλίας της άμυνας Μαν του Μαν προϋποθέτει την καλή γνώση της ατομικής αμυντικής λειτουργίας, της συνεργασίας δύο και τριών παιχτών, δηλαδή αφού δουλέψουμε ατομικά, στο πώς παίζουμε άμυνα σε διάφορες καταστάσεις, συνεχίζουμε με συνεργασίες δύο και τριών ατόμων και την αμυντική λειτουργία στις συνεργασίες αυτές, τότε έχουμε την άσκηση με τέσσερις παίκτες σε διάταξη τετραγών μπροστά από το καλάθι, όπου αντιμετωπίζουμε σχεδόν όλες τις καταστάσεις της άμυνας και έχουμε πέντε φάσεις που ακολουθούν. Η πρώτη φάση είναι με απλό γύρισμα της μπάλας και τοποθέτηση των παιχτών ανάλογα που είναι η μπάλα και ο παίχτης που μαρκάρουμε. Διεισδητική τρίπλα των επιθετικών ανάμεσα. Στόχος, δηλαδή μεταξύ του πάνω και του κάνου παιχτή γίνεται διείσδηση από έναν επιθετικό. Στόχος είναι να δοθεί αντίστοιχη βοήθεια από τους παιχτές. Πώς θα αντιμετωπιστεί αυτό. Και η επαναφορά του στον παιχτή εννοείται. Διείσδηση από την εσωτερική. Ανέφερα ότι η εσωτερική είναι η κίνηση του παιχτή παράλληλα με την τελική γραμμή προς το καλάθι. Η τέταρτη φάση είναι ότι προσθέτουμε τον κεντρικό παιχτή και εξασκούμε όλα τα παραπάνω με τον πέμπτο παιχτή στη μέση. Με μια διαφορά. Ότι όλοι δίνουν αντίστοιχα βοήθειες σε αυτόν, αυτός δεν συμμετέχει στις βοήθειες. Δηλαδή εκπαιδεύουμε τους τέσσερις πως να δίνουν και πότε θα δίνουν βοήθεια αυτοί στον κεντρικό παιχτή. Και πέμπτη φάση είναι με ελεύθερη επιλογή των κινήσεων από τη μεριά της επίθεσης και αντίδραση της άμυνας.