Γλώσσα - Αλληλογραφώ, α΄ μέρος - Β' Δημοτικού Επ. 49 /

: [♪ Μουσική Γεια σας, βεδάκια μου! Πώς περνάτε? Εγώ είμαι η κυρία Ευειάνα... και σήμερα θα κάνουμε ένα μάθημα μαζί της Δευτέρας Δημοτικού. Είναι η ενότητα 15 στη Γλώσσα... και λέγεται ο τίτλος Αλληλογραφό. Θα μάθουμε, δηλαδή, σήμερα... πώς μπορούμε να στέλνουμε γραμματάκια, να μιλάμε, να επικοινωνο...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Γλώσσα:el
Φορέας:Υπουργείο Παιδείας
Μορφή:Video
Είδος:Ανοικτά μαθήματα
Συλλογή: /
Ημερομηνία έκδοσης: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων 2021
Θέματα:
Διαθέσιμο Online:https://www.youtube.com/watch?v=SEXZC4jTk-k&list=PLvLZ8duymN1Bdag3D9ibNaERK3A-nG3pI
Απομαγνητοφώνηση
: [♪ Μουσική Γεια σας, βεδάκια μου! Πώς περνάτε? Εγώ είμαι η κυρία Ευειάνα... και σήμερα θα κάνουμε ένα μάθημα μαζί της Δευτέρας Δημοτικού. Είναι η ενότητα 15 στη Γλώσσα... και λέγεται ο τίτλος Αλληλογραφό. Θα μάθουμε, δηλαδή, σήμερα... πώς μπορούμε να στέλνουμε γραμματάκια, να μιλάμε, να επικοινωνούμε με τους άλλους, να αλληλογραφούμε μεταξύ μας. Θα δούμε αρκετούς τρόπους. Θέλω όμως, πρώτα απ' όλα, όλα τα παιδάκια να πάρετε το βιβλίο μαθητή μπροστά σας... και να πάμε στη σελίδα 66. Να παρατηρήσουμε τις εικόνες, να δούμε τι ξέρουμε... και τι καινούργιο θα μάθουμε σήμερα. Θέλω να δείτε λίγο... εδώ που σας δείχνουν τα βελάκια. Τα αναγνωρίζετε όλοι. Τι είναι αυτά που μας δείχνουνε? Έχετε δει? Για πες μου, Γιώργο. Μπράβο! Είναι φάκελοι. Μέσα σ' αυτούς τους φακέλους... βάζουμε γραμματάκια, καρτούλες, κάτι που θέλουμε να στείλουμε σε κάποιον άλλον. Και φυσικά δεν θα το δώσουμε εμείς με τα χέρια αυτός συνήθως. Θα δούμε μετά τη διαδικασία πόσο ακριβώς γίνεται. Για παρατηρήστε λίγο και αυτά που είναι μέσα στο τετράγωνο. Αυτά τα γνωρίζετε? Τα έχετε δει ποτέ από κοντά? Αυτά, όντως, είναι σφραγίδες. Τα βάζουμε στο ταχυδρομείο. Δεν τις βάζουμε μόνοι μας. Όταν θα πάμε να στείλουμε κάτι σε κάποιον άλλον, θα πρέπει από το ταχυδρομείο να έχουμε αυτή τη σφραγίδα. Σε αυτές τις σφραγίδες, ξέρετε τι γράφουν επάνω? Για πες μου, Ειρηνή. Μπράβο! Μπράβο, κοριτσάκι μου! Όντως, επάνω θα γράφουν την ημερομηνία που δόθηκε το γράμμα... και τον τόπο από όπου θα φύγει. Το δέμα ή το γράμμα που θα στείλουμε. Για να ξέρουμε από πού έρχεται. Πάμε να δούμε και το επόμενο. Βλέπουμε εδώ μία κόκκινη σήμανση που λέει express, κατεπίγον. Αυτό είναι κάτι που το βάζουμε στο πίσω μέρος του φακέλου. Υπάρχει μάλλον στο πίσω μέρος του φακέλου, για να δείξει ότι αυτό που στέλνουμε είναι επίχον να φτάσει πάρα πολύ γρήγορα. Άρα αυτό θα έχει προτεραιότητα σε σχέση με άλλα γράμματα. Θα πάει λίγο πιο γρήγορα. Υπάρχουν και άλλα βέβαια σημάδια που μπορούμε να βάλουμε σε αυτό το σημείο στο φάκελο. Όπως είναι αυτό εδώ, που λέει αεροπορικός. Μας δείχνει ότι αυτό, ίσως για να φτάσει πιο γρήγορα, ίσως γιατί δεν υπάρχει άλλος τρόπος, θα πρέπει να το στείλουμε με αεροπλάνο. Δεν γίνεται αλλιώς. Αεροπορικός, δηλαδή. Και τέλος, θέλω να παρατηρήσετε κάτι πάρα πολύ σημαντικό. Αυτό που είναι κυκλωμένα. Αυτά τα αναγνωρίζει κανείς. Για πες μου, Γιάννη. Μπράβο! Ναι, είναι γραμματόσημα. Τα ξέρετε τα γραμματόσημα, τα έχετε δει από κοντά. Φυσικά, και έχετε δει, είμαι σίγουρη. Θα ήθελα όμως να πούμε λίγο παραπάνω λόγια για τα γραμματόσημα, να δω αν ξέρετε πότε τα χρησιμοποιούμε. Μπράβο! Μπράβο σας, παιδιά! Τα γραμματόσημα μπορούμε καταρχάς να τα βρούμε σε ταχυδρομία, σε βιβλιοπωλία ή σε περίπτερα. Τι μπορούμε όμως να κάνουμε με αυτά τα γραμματόσημα? Γιατί τα βάζουμε? Τα βάζουμε σε ένα ταχυδρομικό φάκελο ή δέμα στο πίσω μέρος, για να πληρώσουμε, είναι το αντίτιμο που πληρώνουμε, για να μπορέσουμε να τα στείλουμε όπου θέλουμε. Είναι η ένδειξη, δηλαδή, ότι όντως έχουμε πληρώσει γι' αυτό το γράμμα... ή γι' αυτό το δέμα, για να σταλθεί. Αν δεν βάλουμε γραμματόσημο, δεν θα φτάσει ποτέ αυτό που θέλουμε να στείλουμε. Τα πρώτα γραμματόσημα, μία πληροφορία έτσι για να το έχετε στο πίσω μέρος του μυαλού σας, τα πρώτα γραμματόσημα φτιάχτηκαν στην Αγγλία, το 1840, τόσο παλιά. Μιλάμε για περίπου 200 χρόνια πίσω. Στην Ελλάδα πότε ήρθαν? Στην Ελλάδα κυκλοφόρησαν το 1861 από τα ελληνικά ταχυδρομεία. Σύντομα τα ελληνικά ταχυδρομεία τα λέμε ΕΛΤΑ. Και μερικές ακόμη πληροφορίες που νομίζω ότι θα σας αρέσουν. Παρατηρήστε λίγο πάλι την εικόνα. Είναι όλα τα γραμματόσημα ίδια. Για πες μου, Γιάννη. Μπράβο! Φυσικά δεν είναι ίδια. Τα γραμματόσημα μπορούμε να τα βρούμε σε πολλά διαφορετικά χρώματα και σχήματα. Μπορεί να είναι κυκλικά, μπορεί να είναι ορθογόνια, μπορεί να είναι κόκκινα, μπορεί να είναι γαλάζια. Πάρα πολύ μεγάλη επικοιλία. Συνήθως όμως θα είναι μικρά και παραλληλόγραμμα. Είναι μικρά χαρτάκια τα οποία τα βουτάμε σε λίγο νεράκι... και τα κολλάμε πάνω στο φάκελό μας. Τα κολλάμε πάνω στο φάκελό μας. Αυτά που εικονίζουν τα γραμματόσημα... είναι συνήθως συγκεκριμένα θέματα. Πολύ σημαντικά, κυρίως για την ιστορία ή τον πολιτισμό μιας χώρας. Ανάλογα με τη χώρα που είμαστε, συνήθως αφορούν αυτήν. Δηλαδή για την Ελλάδα θα αφορά κάτι από την ιστορία της Ελλάδας. Ή από τον πολιτισμό, ή από τη φύση, τον αθλητισμό. Μπορεί να βρείτε και αθλητές επάνω. Πάντα όμως, σε όλα τα γραμματόσημα, θα υπάρχει και η χώρα από την οποία έχουν εκδοθεί. Έτσι, ξέρει και αυτός που θα παραλάβει το γράμμα, από ποια χώρα έχει έρθει. Δεν σκεφτείτε και αυτό το ενδεχόμενο. Τώρα θα σας πω μια πληροφορία, πίσω να μην την ξέρατε... και νομίζω ότι θα σας ενδιαφέρει πάρα πολύ. Το ξέρετε ότι μπορείτε να φτιάξετε τα δικά σας γραμματόσημα... με το δικό σας προσωπάκι. Μπορείτε να έχετε μια φωτογραφία και να ζητήσετε να φτιάξουν ένα γραμματόσημα που θα δείχνει εσάς. Θα ήταν φανταστική έκπληξη, νομίζω, και για κάποιον. Θα του στέλατε ένα τέτοιο δέμα ή ένα τέτοιο γράμμα. Επίσης, υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι που κάνουν συλλογή από γραμματόσημα. Υπάρχει ένα άλμπουμ, θα μπορούσατε να τα κολλήσετε. Και, όπως είπαμε πριν, υπάρχει τεράστια ποικίλια από γραμματόσημα. Υπάρχουν συλλέκτες που προσπαθούν να διαλέξουν γραμματόσημα όσο πιο παλιά γίνεται. Τόσο σπάνια γραμματόσημα. Και φυσικά, αυτά δεν τα χρησιμοποιούν για να στέλνουν δέματα, τα φιλάνε. Τώρα θέλω πάλι στη σελίδα 66 να δούμε τις επόμενες εικόνες. Και θα ήθελα να μου πει ο Πάνος, στην πρώτη εικόνα, αν μπορεί να αναγνωρίσει τι είναι αυτό. Είναι ένα γράμμα κι αυτό. Για πες μας, Πάνο μου. Όχι, όχι, δεν είναι γράμμα. Πού το κατάλαβες! Μπράβο! Είναι εδώ. Φαίνεται στο πλάι το γράφιο, τι λέγεται τηλεγράφημα. Ξέρει μήπως κάποιος πώς μπορούμε να στείλουμε ένα τηλεγράφημα. Τι είναι αυτό! Πολύ σωστά! Ένα τηλεγράφημα μπορούμε να πάμε σε ένα κατάστημα του τέ για να το στείλουμε. Δεν είναι σαν το γράμμα, λέμε σε κάποιον το τι να γράψει πάνω σε αυτό το χαρτί... και αυτό το χαρτί θα το στείλουν στο πρόσωπο που θέλουμε. Όμως προσοχή, εδώ δεν θέλουμε πολλά λόγια, λίγα και καλά. Όσο λιγότερες είναι οι λέξεις, τόσο λιγότερο θα πληρώσουμε. Γι' αυτό και παλαιότερα που το χρησιμοποιούσαν πιο πολύ, που δεν υπήρχαν και τα τηλέφωνα, βάζανε πολύ μικρά μηνύματα. Γι' αυτό το χρησιμοποιούμε και σήμερα τη λέξη μιλάς τηλεγραφηματικά. Σαν τηλεγράφημα. Το διπλανό μηχάνημα, το έχετε συναντήσει ποτέ? Συνήθως θα το δούμε σε κάποιο γραφείο. Όχι τόσο σε σπίτι, σπάνια σε σπίτι. Μοιάζει λίγο με τηλέφωνο, μοιάζει λίγο με εκτυπωτή. Για πες μας. Μπράβο! Είναι ένα fax. Ευχαριτήρια, Κατερίνα μου! Είναι μια συσκευή fax. Έχει πάνω και το τηλέφωνο, αλλά μπορούμε να στείλουμε και χαρτιά. Γράφουμε πάνω στο χαρτί μας, όπως φαίνεται εδώ, αυτό που θέλουμε να στείλουμε, το περνάμε στο πάνω μέρος του, και αυτό θα εμφανιστεί στο παραλείπτη, αφού όμως πατήσουμε το τηλέφωνο του. Και φυσικά θα πρέπει να έχει και εκείνο στην ίδια συσκευή. Την τελευταία εικόνα μας. Αυτό θα το αναλύσουμε κάποια άλλη φορά, αλλά νομίζω ότι πρέπει να έχετε δει κάτι τέτοιο, ή ίσως να έχετε δει τη μαμά τον μπαμπά να στέλνει. Ποιος το γνωρίζει? Για πες μου, Μανώλη! Μπράβο! Είναι ένα mail, είναι ένα ηλεκτρονικό μήνυμα. Το στέλνουμε όχι με το ταχυδρομείο, το κλασικό τα ελτά, αλλά με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Εδώ θα χρειαστούμε άλλα πράγματα. Δεν χρειαζόμαστε καν χαρτί, ούτε μολύβι, τίποτα. Θα χρειαστούμε όμως υπολογιστή. Και κάποια ακόμη, τα οποία θα τα δούμε άλλη φορά. Θα το αναλύσουμε πιο πολύ αργότερα. Θέλω τώρα να γυρίσετε στη σελίδα 68, να δούμε ένα κειμενάκι. Θα το διαβάσουμε μαζί και μετά θα αρχίσουμε να το συζητάμε. Για να δούμε λοιπόν τι λέει. Αγαπητοί μου φόκια μονάχους, χτες μόλις έμαθα ότι υπάρχεις, ότι σε λένε μονάχους και ότι είσαι από τα σπάνια είδη που ζουν στις ελληνικές θάλασσες. Το έμαθα από τη τηλεόραση. Ομολογώ ότι γοητεύτηκα μαζί σου. Σε είδα να κάθεσαι ακίνητη σαν μαγεμένη πάνω στα βράχια... και να ακούς τους ψαράδες να τραγουδούν θαλασσινούς καημούς. Έμαθα ακόμη ότι αγαπάς τις βόρειες ποράδες. Κάποιοι έχουν προτείνει να γίνουν τα νησιά που αγαπάς... ένα θαλασσινό πάρκο που να προστατεύεται... να έχεις κι εσύ ένα μέρος δικό σου, ένα σπίτι. Για όλα αυτά σου έγραψα. Ας γράψω λέω στη φίλη μου τη φόκια. Σου έγραψα όμως και για κάτι άλλο. Στη Ρόδο οι επιστήμονες είπαν ότι την άνοιξη χρησιμοποιείς ένα δικό σου λεξιλόγιο... που αποτελείται από δεκάξι περίπου ήχους λέξεις. Πες μου, είναι αλήθεια! Και ποιες λέξεις είναι αυτές? Εμείς οι άνθρωποι φόκια μονάχους έχουμε ένα πολύ πλώσιο λεξιλόγιο. Γιατί τάχα δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε! Μήπως μπορείς να μας δανείσεις το δικό σου λεξιλόγιο? Μήπως μπορείς να μας μάθεις πώς μπορούμε με δεκάξι λέξεις... να ζούμε αρμονικά και να μη φαγωνόμαστε. Με μεγάλο θαυμασμό και φιλικούς χαιρετισμούς... Αγγελική Βαρελά. Θέλω λίγο να παρατηρήσετε αυτό το κείμενο... και να μου πείτε τι είναι αυτό το κείμενο. Είναι ένα παραμύθι ή είναι κάτι άλλο. Ξέρεις, Αντώνη, να μου πεις? Για πες μου, αγάπη μου! Φυσικά είναι ένα γράμμα. Ή αλλιώς το γράμμα το λέμε επιστολή. Να και μια καινούργια λέξη για να χρησιμοποιούμε, για να μη λέμε συνέχεια γράμμα, γράμμα, γράμμα. Να το κρατήσουμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας. Και ποιος το έγραψε αυτό το γράμμα, ξέρουμε? Ή είναι άγνωστος ο σωστός που το έχει γράψει. Για πες μου, Μαρία! Μπράβο! Το έχει γράψει η Αγγελική Βαρελά. Και πού το κατάλαβες αυτό, Μαρία μου, πώς το βρήκες? Είναι εδώ, χαμηλά, κάτω κάτω, εκεί που χαιρετάει. Λέει το όνομά της, λέει με μεγάλο φαυμασμό... και φιλικούς χαιρετισμούς, δηλαδή χαιρετάει ευγενικά. Και λέει μετά το όνομά της, Αγγελική Βαρελά. Και σε ποιον το έγραψε αυτό το γράμμα, άραγε, και πού μπορώ να το βρω αυτό, το που το έχει γράψει. Για πες μου εσύ, Νικό! Ωραία! Το έχει γράψει στη Φόκια Μονάχους. Και φαίνεται αυτό ψηλά, στο πάνω μέρος του γράμματος. Και προσοχή, παιδιά, αυτό θα πρέπει να είναι ψηλά και αριστερά. Λέει τη Φόκια Μονάχου, στην αποκαλεί αγαπητή μου Φόκια. Δηλαδή βάζει μια προσφώνηση και λέει σε ποιον το έχει γράψει. Ενώ το δικό της όνομα, θυμίζω, κάτω και δεξιά. Και τι ακριβώς του λέει, παρατηρήσατε, ποιος είναι ο λόγος για να γράψει, απλά για να πει ένα γεια. Για να δούμε τα σημαντικά σημεία. Ήθελε να γράψει στη Φόκια Μονάχους, γιατί έμαθε μόλις εχθές πως την έλεγαν. Δεν ήξερε ότι υπήρχε και ήθελε να της πει πώς έχει γοητευτεί από αυτό το πλάσμα. Γιατί είναι κάτι που είναι ότως αξιοπερίεργο. Θα δούμε και πιο κάτω το λόγο. Ήθελε μάλιστα να την ενημερώσει ότι υπάρχει τρόπος... να γίνουν τα νησιά που αγαπάει ένας προστατευτικός χώρος, για να γίνουν το δικό τους σπίτι και να μην απειλείται είτε από ανθρώπους, είτε από άλλα πράγματα. Επίσης, και το σημαντικότερο νομίζω, ήθελε να της προτείνει να τη ρωτήσει μάλλον αν μπορεί να μας δώσει το δικό της λεξιλόγιο, για να γίνουμε όλοι πιο ευγενικοί, να μην τσακωνόμαστε μεταξύ μας. Απορία και γλυκή βαρελά! Πώς γίνεται εμείς οι άνθρωποι να έχουμε ένα τόσο μεγάλο λεξιλόγιο και να μην μπορούμε να συνενοηθούμε ήρεμα, ενώ οι φόκες με 16 μόλις λέξεις δεν τσακώνονται ποτέ! Μήπως θα πρέπει να μάθουμε το δικό τους λεξιλόγιο, τι λέτε! Καλή λύση! Τώρα, σε αυτό το κείμενο, μάλλον σε αυτό το γράμμα ή αλλιώς επιστολή, όπως το είπαμε, θα ήθελα να δώσουμε βάση στο πώς το έχει γράψει η Αγγελική Βαρελά. Πρώτα απ' όλα, για να γράψουμε ένα γράμμα, θα πρέπει να πούμε σε ποιον το γράφουμε, σε ποιον αναφέρεται. Γιατί όποιος το ανοίξει, διαφορετικά, θα νομίζει ότι είναι δικό του. Όχι! Μιλάμε σε ένα συγκεκριμένο άτομο. Αυτός είναι και ο παραλήπτης, αυτός που θα παραλάβει το γράμμα. Αναφέρουμε λοιπόν πάντα στο αριστερό μέρος... αυτόν για τον οποίον γράφουμε. Και λέμε και μια προσφωνησούλα, λέμε, αγαπητέ μου Γιώργο, αγαπημένε μου Γιώργο, φίλε μου Γιώργο. Όπως εδώ λέει για τη Φώκια Μονάχους. Και την αποκαλεί αγαπητή μου. Έπειτα, αρχίζουμε και γράφουμε τον λόγο για τον οποίο θέλαμε... να μιλήσουμε στο συγκεκριμένο άτομο. Λέμε τα σημαντικά πράγματα και εννοείται το να λύουμε και λιγάκι. Δεν μιλάμε τηλεγραφικά, όπως είπαμε πριν. Στο τηλεγράφημα. Όπως εδώ μας λέει ότι έμαθε μόλις εχθές ότι υπήρχε, ότι τη γοήτευσε και τη ζητάει το λεξιλόγιό της. Τέλος, πολύ σημαντικό είναι να ενημερώσουμε ποιος έχει γράψει το γράμμα. Για να ξέρει αυτός που διαβάζει, ποιος του το στέλνει. Άρα στο τέλος, θα πούμε ένα φιλικό χαιρετισμό, για να μην κλείσουμε απότομα, και θα γράψουμε και το δικό μας όνομα. Και είναι έτοιμο το γράμμα μας. Μετά όμως τι πιστεύετε ότι θα πρέπει να κάνουμε, αφού γράψουμε το γράμμα μας. Για να δούμε. Ναι, φυσικά, θα πρέπει να το στείλουμε. Και πώς θα το στείλουμε, έτσι ένα σκέτο χαρτί? Όχι, δεν γίνεται αυτό. Θα πρέπει να είναι περιπλημένο το γραμματάκι μας. Θα το βάλουμε μέσα σε ένα φάκελο. Τον οποίο επίσης μπορούμε να το βρούμε είτε σε βιβλιοπωλεία, είτε και από το ταχυδρομείο να το πάρουμε σε περίπτερα. Μπορούμε πάρα πολύ εύκολα να βρούμε ταχυδρομικούς φακέλους. Και σε κάθε μέγεθος. Ανάλογο και με το γράμμα μας ή το δέμα που θέλουμε να στείλουμε. Πρέπει όμως να δώσουμε πάρα πολύ μεγάλη βάση, στο που θα γράψουμε τα στοιχεία. Γιατί το να το βάλω σε ένα φάκελο, δεν σημαίνει ότι θα φτάσει το σωστό άτομο. Οπότε, για πάμε να δούμε. Θυμάται μήπως κάποιος πού πρέπει να γράψουμε το ποιος το στέλνει το γράμμα. Για πες μου Γιώργο. Τέλεια. Γράφουμε λοιπόν στην πάνω αριστερή γωνία, από πού έρχεται το γράμμα. Και γράφουμε φυσικά και τη λεξούλα από, για να είμαστε και σίγουροι ότι το έχουν καταλάβει και ο ταχυδρόμος και αυτός που θα το παραλάβει. Πρώτα, θα γράψουμε το ονοματεπώνυμό μας, να είναι ξεκάθαρο ποιος το στέλνει. Όμως, εκτός από το ονοματεπώνυμο, θα χρειαστούμε και τη διεύθυνση. Σε περίπτωση που θα πρέπει να γυρίσει το γράμμα πίσω σε εμάς. Είτε γιατί έχει γίνει κάποιο λάθος, γιατί δεν κατάφεραν να βρουν... το άτομο στο οποίο το στείλαμε. Άρα χρειαζόμαστε και τη δική μας διεύθυνση. Η διεύθυνση που θα χρειαστούμε, η διεύθυνση πάντα πρέπει να πηγαίνει μαζί με τον ταχυδρομικό κώδικα. Είναι ένας κώδικας που βοηθάει λίγο τους ταχυδρόμους για τις περιοχές, που πρέπει να το στείλει. Οπότε θα πρέπει να ξέρουμε το δικό μας ταχυδρομικό κώδικα... και αυτούν που θα το στείλουμε. Και τέλος, βάζουμε την πόλη. Άρα βάζουμε τα δικά μας στοιχεία, θυμίζω, στο φάκελο πάνω αριστερά. Και σε ποιον θα το στείλουμε, πού θα μπει? Από κάτω ακριβώς, για πες μου, Νική. Θα μπει στην άλλη γωνία, διαγώνια. Α, ξέχασα να σας πω, φυσικά, ότι εδώ η θέση πάνω αριστερά... είναι και τον αποστολέα, δηλαδή αυτός που στέλνει το γράμμα. Αυτός που γράφει και θα στείλει το γράμμα. Πάμε λοιπόν σ' αυτόν που θα παραλάβει τώρα το γράμμα, που θα είναι ο παραλήπτης, όπως θα δούμε. Τι στοιχεία θα βάλω εδώ? Θα πω πόσο όμορφος είναι και πόσο ψηλός και πόσο αδύνατος. Όχι, θα χρειαστούμε σίγουρα το όνομά του. Όνομα και επώνυμο, ολόκληρο. Πάλι τη διέθυνση, πού θα πάει? Θα πρέπει να ξέρει το αχειδρόμος ποιον θα το δώσει. Το ταχυδρομικό κώδικα του. Και την πόλη που θα πάει. Έτσι δεν πρόκειται να γίνει λάθος. Και αν σε περίπτωση γίνει κάποιος λάθος, θα στελθεί πίσω σε εμάς. Αυτός λοιπόν, αυτή η θέση είναι για τον παραλήπτη. Αυτός που θα πάρει το γραμματάκι μας και θα το διαβάσει. Κανένας άλλος δεν επιτρέπεται να το ανοίξει, ε? Μόνο αυτός που έχει το όνομά του επάνω. Σ' αυτό το χώρο τώρα, που έχουμε αφήσει κενό, είναι για να μπουν τα γραμματόσημα. Που λέγαμε πριν ότι πρέπει να πληρώσουμε για να στείλουμε το γράμμα μας. Είναι η απόδειξη ουσιαστικά ότι έχουμε πληρώσει. Εκεί θα βάλουμε τα γραμματόσημα. Στη δεξιά πάνω γωνία θα τα κολλήσουμε. Φυσικά η τιμή των γραμματοσύμων... και το πόσα γραμματόσημα θα πρέπει να κολλήσουμε, αλλάζει ανάλογα με την απόσταση που θα πρέπει να διανύσει το γράμμα. Αυτό θα μας το πούνω στο ταχυδρομείο. Δεν μπορούμε να το ξέρουμε από πριν. Και τέλος, υπάρχει ένας χώρος στην κάτω αριστερή γωνία. Εκεί, αν χρειάζεται, θα μπει κάποια σήμανση, κάποιο σημαδάκι δηλαδή, για ειδική μεταχείριση του γράμματος. Αυτά που είδαμε στην αρχή, το εξπρέσ που έγραφε για κατεπίγον, ή ότι πρέπει να πάει αεροπορικός, αυτό θα μπει στην κάτω αριστερή γωνία. Και είναι έτοιμο το γράμμα μας για να το στείλουμε. Το έχουμε ετοιμάσει μέσα με την προσφώνηση και την αποφώνηση, έχοντας και το δικό μας όνομα και του παραλήπτη. Έχουμε βάλει και τα στοιχεία στο φάκελο, είναι έτοιμο για αποστολή. Έχουμε πει, λοιπόν, ποιος έστειλε το γράμμα. Θα ήθελα τώρα να μου πείτε σε ποιον έστειλε το γράμμα η Αγγελική Βαρελά. Μπράβο! Το έστειλε στη Φόκια Μονάχους. Και φυσικά η Φόκια Μονάχους είναι ο παραλήπτης, ενώ η Αγγελική Βαρελά είναι ο αποστολέας. Πού μένει ο αποστολέας? Ο αποστολέας μένει στην Άνδρου 17, στην Κυφισιά. Και μας δίνει και το τοχειδομικό κώδικα, η Κυφισιά βρίσκεται στην Αθήνα φυσικά, έπρεπε να πούμε και την πόλη. Ο παραλήπτης πού μένει? Για η Λασταριό, για πες μου. Φυσικά στις βόρειες ποράδες μένουν οι Φόκιας Μονάχους. Θα ήθελα τώρα να σας πω δύο λόγια για την Αγγελική Βαρελά. Η Αγγελική Βαρελά, παιδιά μου, είναι μια ελληνίδα λογοτέχνης, που μας έχει προσφέρει πάρα πολλά πολύτιμα έργα. Έχει γράψει πάρα πολλά παιδικά βιβλία, λατρεύει τα παιδιά και αυτό ήταν ένα γράμμα που είχε γράψει για εσάς. Για να μπορέσετε να το διαβάσετε εσείς. Μας έχει προσφέρει πάρα πολλά και ελπίζουμε να συνεχίσει να μας προσφέρει και άλλα έργα. Λοιπόν, αφού τα έχουμε απαντήσει όλα αυτά για τον Αποστολέα και τον Παραλήπτη, και είπαμε και νωρίτερα ότι τα γράμματα, πώς αλλιώς μπορούμε να τα πούμε, για πείτε όλοι μαζί! Μπράβο! Επιστολές! Και αυτός που στέλνει το γράμμα είναι ο Αποστολέας, αυτός που θα παραλάβει το γράμμα λέγεται παραλήπτης, και αφού το παραλάβει, φυσικά τι θα κάνει? Θα πρέπει να το ανοίξει και να το διαβάσει. Τέλεια! Συμπληρώστε και αυτή τη λεξούλα στη σελίδα 69 στο βιβλίο σας. Αν και είμαι σίγουρη ότι το ξέρατε, γιατί σας τα κιαστέρια. Και πάμε στο τετράδιο εργασιών, στη σελίδα 21, να δούμε την άσκηση 1. Τώρα εδώ θα κάνουμε λίγο εξάσκηση. Θα βοηθήσουμε εδώ πέρα να γράψουμε ένα γραμματάκι, για να μπορέσετε κι εσείς μετά να γράψετε σε κάποιον δικό σας άτομο. Εδώ η άσκηση τι μας λέει? Ότι έχουμε την παιδική τηλεγιπτική εκπομπή, το κόκκινο μπαλόνι, που κάνει ένα διαγωνισμό ζωγραφικής. Και θέλουμε τώρα εμείς να γράψουμε ένα γράμμα, για να πούμε πώς μας λένε, πόσο χρονών είμαστε, πού μένουμε, τι τάξη πηγαίνουμε, και ότι του στέλνουμε τη ζωγραφιά μας, για να συμμετέχουμε, εννοείται, στο διαγωνισμό. Για πάμε λοιπόν. Θα πρέπει δηλαδή, πρώτα, στο πρώτο κοινό, μας έχει ήδη τόσο ποιον στέλνουμε, μας έχει το κόκκινο μπαλόνι, αλλά δεν θα προσφωνήσουμε κάπως το κόκκινο μπαλόνι, δεν θα βάλουμε μια λεξούλα όμορφη. Εκεί λοιπόν θα βάλουμε την προσφωνησή μας. Στις αποκάτωση ρούλες θα αναφέρουμε αναλυτικά, τα στοιχεία μας, όπως μας λέει και η άσκηση, και γιατί γράφουμε αυτό το γράμμα, ποιος είναι ο σκοπός του. Και τέλος, για να ξέρουν από ποιον έχουν παραλάβει το γράμμα, θα πρέπει να βάλουμε τα στοιχεία του παραλήπτη, του Αποστολέα, δηλαδή τα δικά μας. Και φυσικά δεν θα ξεχάσουμε και ένα γεραιτισμό, να είμαστε ευγενικοί. Όχι απλά ένα όνομα, στεγνά. Πάμε λοιπόν τώρα να το δούμε αναλυτικά. Είπαμε, πρώτα θα πούμε μια προσφωνησή. Συνήθως λέμε, η αγαπημένη μου, η αγαπητό μου, ας βάλουμε εμείς, αγαπημένο μου, κόκκινο μπαλόνι. Μην ξεχάσετε το κόμμα μετά το κόκκινο μπαλόνι, έτσι. Και συνεχίζουμε. Μας λέει η ασκησούλα, πρέπει να αναφέρουμε φυσικά πώς μας λένε, γιατί δεν μας γνωρίζουν, τους γράφει ένας άγνωστος. Για να γράψουμε πώς μας λένε και πού μένουμε σε μία προτασούλα. Έχω βάλει τα δικά μου στοιχεία. Ονομάζομαι Ευειάνα και μένω στον Πειραιά. Τι άλλο θα μπορούσαμε να πούμε? Θα μπορούσαμε να πούμε πόσο χρονών είμαστε. Και θα μπορούσαμε να... Φυσικά εγώ δεν είμαι 8 χρονών, αλλά δεν συμμετέχω και στο διαγωνισμό. Έβαλα, λοιπόν, τη δική σας ηλικία. Είμαι 8 χρονών και πηγαίνω στη Β' Δημοτικού. Όπως και εσείς. Φυσικά θα βάλετε τη δική σας ηλικία και τη δική σας τάξη. Τέλος, θα πρέπει να πούμε το λόγο που έχουμε γράψει, το βασικό λόγο. Και αυτός είναι για να στείλουμε τη ζωγραφιά μας. Μαζί, λοιπόν, με το γράμμα μου, σας στέλνω και τη ζωγραφιά που έφτιαξα για το διαγωνισμό ζωγραφικής. Απλά και σαβέστατα. Τι ακριβώς, δηλαδή, έχει μέσα το γράμμα μου. Τώρα μου έχει μείνει ένα τελευταίο βήμα. Θα πρέπει να χαιρετήσω ευγενικά και να πω το όνομά μου. Για πάμε! Με αγάπη, ευγενικά να παίξευάν όλους. Εσείς, φυσικά, θα βάλετε το δικό σας ονοματάκι. Μπορείτε, αντίγια, με αγάπη να πείτε με φιλικούς χαιρετισμούς. Ή φιλικά, σκέτο! Αυτό εξαρτάται από εσάς. Αφού ονοκλώσετε, λοιπόν, αυτήν την ασκησούλα... και γράψαμε το γραμματάκι μας, θα πρέπει και να το στείλουμε. Τι, τελείωσε? Όχι, θα πρέπει να το βάλουμε μέσα σε ένα φάκελο. Γιαλέγουμε το φάκελο. Έχει ήδη εδώ το γραμματώσιμο φάκελος. Μάλλον θα το έχει πληρώσει η μαμά. Αλλά πρέπει να βάλουμε και τα στοιχεία. Θυμίζω, στοιχεία Αποστολέα, πάνω ανηστερή γωνία. Στοιχεία παραλήπτη, κάτω δεξιά. Πάμε, λοιπόν! Τα δικά μου στοιχεία του ονοματεπώνυμό μου. Έβγαια να παίξευάν όλους. Μένω, κολοκοτρώνι 7. Το ταχυδρομικό κώδικα και την πόλη. Κάτω θα πούν τα στοιχεία του παραλήπτη. Μας τα δίνει εδώ η ασκησούλα. Λέει, συμπλήρωσε το φάκελο και δίνει τη διέθυνση. Μάλλον ο παραλήπτης είναι η ελληνική τηλεόραση. Και η διέθυνση λέει φόρος μεσογείων για κόσα. Και έχουμε το ταχυδρομικό κώδικα και την πόλη. Τώρα είναι έτοιμο το γράμμα μας για να το στείλουμε. Αρκεί να το πάμε στο ένα ταχυδρομείο. Είπαμε ότι έχει το γραμματόσιμο, το πλήρωσε η δήμαμα. Και να το ρίξουμε μέσα στο σωστό γραμματοκυβώτιο. Νάτο και το γραμματόσιμο, το βλέπουμε και έχει και πάνω την τιμούλα του. Θέλω λίγο να επιστρέψουμε τώρα στο βιβλίο μαθητή στη σελίδα 68. Πάμε πάλι στο ίδιο γραμματάκι που μας έχει γράψει η κυρία Βαρελά. Εδώ έχει δύο βασικές λεξούλες. Το έχεις και το έχουμε. Είναι ένα ρηματάκι το οποίο το χρησιμοποιούμε πάρα πολύ συχνά. Είναι ένα βοηθητικό ρήμα. Επειδή το χρησιμοποιούμε τόσο συχνά, είναι πολύ σημαντικό να το μάθουμε. Πάρα πάρα πολύ καλά να το κλίνουμε. Θα μας βοηθήσει ο πίνακας που βρίσκεται στη σελίδα 70, διάσκηση 3. Και θέλω τώρα ένας ένας να μου λέει. Όταν λέω εγώ, εγώ έχω ένα κόκκινο μπαλόνι. Εσύ Μαρία τι έχεις? Ω, το είπα. Εσύ έχεις ένα κόκκινο μπαλόνι. Αυτός έχει ένα κόκκινο μπαλόνι. Και όλοι μαζί εμείς έχουμε ένα κόκκινο μπαλόνι. Εσείς έχετε, μας το δίνει. Και αυτοί τι κάνουν? Έχουν ένα κόκκινο μπαλόνι. Μπράβο σας! Είστε στα αστέρια! Νομίζω το έχετε! Για πάμε τώρα να εξασκηθούμε και λίγο σε μια ακόμη άσκηση με το έχω, για να είμαστε σίγουροι ότι το έχουμε καταλάβει. Λοιπόν, στη σελίδα 22, στην άσκηση 2. Είναι ο Λουκάς, ο οποίος ήταν λίγο αφιερημένος και έχει κάνει μερικά λαθάκια. Το έχει βάλει σε λάθος πρόσωπο το ρήμα έχω. Πάει τώρα η Βάγια να διορθώσει τα λάθη του Λουκά. Αλλά απλά τα έσβησε. Εμείς θα κάνουμε την τελεκή διόρθωση τώρα. Λέει λοιπόν ο Λουκάς, όταν διασχίζει το δρόμο μόνος μου, έγραψε έχουμε τα μάτια μου δεκατέσσερα. Αφού λέει μόνος μου, ποιος το διασχίζει το δρόμο. Πολύ σωστά, εγώ! Εγώ διασχίζω το δρόμο, άρα εγώ έχω τα μάτια μου δεκατέσσερα. Έχετε ακούσει αυτή τη φράση, ξέρετε τι σημαίνει. Για να ακούσω. Μπράβο παιδιά! Σημαίνει ότι προσέχω πάρα πολύ. Και πρέπει όντως να προσέχουμε πάρα πολύ όταν διασχίζουμε το δρόμο, μην περάσει κανένα αυτοκίνητο. Για πάμε και στην επόμενη. Γιατί Γιώργο δεν απαντάς τα έχετε χαμένα, αφού μιλάει στο Γιώργο. Του λέει, εσύ Γιώργο τα έχεις χαμένα. Και τι θέλει να του πει με αυτό, με το τα έχεις χαμένα. Για πες μου λίγο, Κατερίνα μου. Μπράβο Κατερίνα! Σημαίνει ότι είναι λίγο απρόσεχτος ο Γιώργος. Πάμε και στο επόμενο. Έχεις καλό καιρό σήμερα. Μπορώ να έχω καλό καιρό σήμερα? Όχι, αυτός. Αυτός έχει καλό καιρό σήμερα. Εδώ δεν χρειάζεται εξήγηση, νομίζω, το ξέρουμε όλοι. Και το επόμενο. Εμείς πάντως, τον αυτόν δηλαδή, μη βρέξει και μη στάξει. Εμείς τον έχουμε. Πολύ σωστά, παιδιά. Έχουμε, μη βρέξει και μη στάξει. Και τι σημαίνει αυτό, τι εννοούμε. Δεν το βρέχουμε. Τι εννοεί. Σημαίνει ότι τον προσέχουμε πάρα πολύ. Να μην μπάθει τίποτα κακό. Μετά λέει, νομίζω πως εσείς πρέπει να εμπιστοσύνει στην Αλήκη. Ποιοι πάνω? Ναι, εσείς πρέπει να έχετε εμπιστοσύνη στην Αλήκη. Και αυτό είναι ξεκάθαρο, το χρειάζεται να το εξηγήσουμε. Σημαίνει να την εμπιστευόμαστε. Και το τελευταίο, σήμερα τα παιδιά έχουν τις μαύρες τους, γιατί δεν θα πάνε εκδρομή. Μάλλον κάτι ξέρουνε. Τι σημαίνει το έχουν τις μαύρες τους, χαίρονται που δεν θα πάνε εκδρομή. Όχι φυσικά, είναι λυπημένα που δεν θα πάνε εκδρομή. Δεν πειράζει, μια άλλη φορά. Και τώρα, νομίζω ότι είστε έτοιμοι να γράψετε και το δικό σας γράμμα, σε κάποιο αγαπημένος σας πρόσωπος, σε κάποιο φιλικό πρόσωπο. Ίσως ο παππούς και η γεγιά θα ήθελαν να πάρουν ένα γράμμα από εσάς. Είστε έτοιμοι να ετοιμάσετε το γράμμα σας και να το βάλετε στον φάκελο. Και να πάτε στον ταχυδρομείο, να το βάλετε στον ρωματοκυβώτιο, να το στείλετε μαζί με τα γραμματόσημα. Και φυσικά πρώτα θα πρέπει να ακολουθήσετε αυτά τα βήματα. Θα διαλέξετε σε ποιον θα γράψετε, να θυμηθείτε να το χαιρετίσετε στην αρχή, να συμπληρώσετε τα στοιχεία του παραλήπτου πίσω στον φάκελο και του αποστολέα, να είπαμε τα γραμματόσημα και να το στέλνουμε στον ταχυδρομείο. Αυτό ήταν το μάθημά μας για σήμερα, παιδιά. Ελπίζω να σας άρεσε και ελπίζω να κάνετε και συλλόγη γραμματοσύμων... και να γράψετε πολλά πολλά πολλά γράμματα. Θα χαρούν πάρα πολύ όλοι να λάβουν γράμματα από εσάς, ακόμα κι εγώ. Γεια σας!