Εικαστικά - Κατασκευή τρισδιάστατης κάρτας - Α'-ΣΤ' Δημοτικού Επ. 122 /

: [♪ Μουσική busy music playing. Παιδιά γεια σας. Εγώ είμαι η Σεμέλη. Σήμερα θα σας κάνω ένα μάθημα χειροτεχνίας. Πιστεύω ότι όλοι οι μαθητές μπορούν να φτιάξουν αυτές τις απλές κατασκευές, γιατί τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουμε είναι τα απολύτως απαραίτητα που έχουμε στο σπίτι. Για το σχολείο και γ...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Γλώσσα:el
Φορέας:Υπουργείο Παιδείας
Μορφή:Video
Είδος:Ανοικτά μαθήματα
Συλλογή: /
Ημερομηνία έκδοσης: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων 2020
Θέματα:
Διαθέσιμο Online:https://www.youtube.com/watch?v=WPPk9ib2zSM&list=PLvLZ8duymN1Bdag3D9ibNaERK3A-nG3pI
Απομαγνητοφώνηση
: [♪ Μουσική busy music playing. Παιδιά γεια σας. Εγώ είμαι η Σεμέλη. Σήμερα θα σας κάνω ένα μάθημα χειροτεχνίας. Πιστεύω ότι όλοι οι μαθητές μπορούν να φτιάξουν αυτές τις απλές κατασκευές, γιατί τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουμε είναι τα απολύτως απαραίτητα που έχουμε στο σπίτι. Για το σχολείο και για το μάθημα των καστικών. Χαρτί, ψαλίδι, κόλλα, μολύβι. Αν κάποιος έχει χρωματιστά χαρτόνια ή χρωματιστά χαρτιά, ακόμα καλύτερα. Αλλιώς θα πάρουμε ένα ασπρο χαρτάκι και θα το βάψουμε ό,τι χρώμα θέλουμε. Στη συνέχεια θα κάνουμε κάποιες κατασκευές για να διακοσμίσουμε το χώρο μας. Οπότε, όλα τα παιδιά μπορούν σήμερα να συμμετέχουν σε αυτό το μάθημα. Είναι για όλα τα παιδάκια από την πρώτη μέχρι και την έκτη, ή ακόμα και τα μεγαλύτερα, και πιστεύω ακόμα και για τους γονείς τους. Κάποιοι μπορούν να ευχαριστηθούν κάνοντας με τα παιδιά τους χειροτεχνίες. Λοιπόν, η δουλειά που θα κάνουμε σήμερα χρησιμοποιώντας ψαλίδι, κόλλα, σχέδιο και τα λοιπά, μας βοηθάει πάρα πολύ στο να μάθουμε να χρησιμοποιούμε καλύτερα τα χέρια μας. Να αναπτύξουμε δηλαδή αυτό που λέμε λεπτή κινητικότητα. Τι είναι η λεπτή κινητικότητα? Είναι όταν εκπαιδευόμαστε και βελτιωνόμαστε στο να κάνουμε μικρές και συγκεκριμένες κινήσεις. Μεγαλώνοντας, θέλουμε να γίνουμε αυτοί οι άνθρωποι που ακούμε να λένε... Ω, αυτον μου πιάνουν πολύ τα χέρια του! Και όχι από αυτούς που λένε, πω, δεν μπορώ να ράψω μια κάλσα, δεν μπορώ να βάλω μια πρόκα στον τείχο. Όχι! Εξασκώντας τις δεξιότητές μας με αυτόν τον τρόπο, μεγαλώνοντας γινόμαστε ικανοί να κάνουμε πάρα πολλά πράγματα μόνοι μας. Από μαστορέματα στο σπίτι μέχρι και έργα καλλιτεχνικά. Λοιπόν, θα ξεκινήσουμε με μια πολύ απλή καρτούλα. Εγώ εδώ πέρα έχω τα χρωματιστά μου χαρτάκια, έχω ένα πράσινο, θα το χρησιμοποιήσω αυτό για να σχεδιάσω ένα φύλλο. Θα σας κάνω το σχέδιο στον πίνακα, για όποιους δεν έχουν στο μυαλό τους τώρα κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο. Είναι ένα πολύ απλό, φανταστείτε το σαν σταγόνα με ένα κοτσανάκι. Τη σταγόνα αυτή θα την κάνουμε λίγο με μία τσαχπινιά. Ένα απλό τέτοιο σχήμα και κάτω ένα κοτσάνι. Τίποτα σπουδαίο! Να το ομορφύνουμε μπορούμε να βάλουμε και μια γραμμούλα στη μέση. Αυτό! Είναι πάρα πολύ απλό. Αυτό το έχω σχεδιάσει εδώ πέρα, θα το κόψω. Και θα σχεδιάσουμε επίσης μία πασχαλίτσα, εδώ. Και θα σας δείξω πώς θα κάνουμε τα φτεράκια της πασχαλίτσας. Με έναν πάρα πολύ απλό τρόπο. Τα φτερά είναι αυτά εδώ, αυτό εδώ. Γίνεται με τον πολύ απλό τρόπο. Θα κόψετε ένα τετράγωνο χαρτάκι, αυτό εδώ, εγώ το έχω έτοιμο. Το διπλώνουμε στη μέση. Σχεδιάζουμε ένα ειμικύκλιο. Πολύ απλά. Και για να κάνω ίδια τα δύο φτεράκια, θα πάρω άλλο ένα χαρτάκι, θα το διπλώσω. Και αντί να ξανασχεδιάσω, μπορώ να τα κρατήσω μαζί. Να βάλω το ένα μέσα στο άλλο. Και να το κόψω. Και τα δύο φτεράκια είναι ίδια. Πώς θα κάνω την πασχαλίτσα. Θα μου πείτε, κυρία, πού να βρω μαύρο χαρτόνι. Θα βρείτε ένα λευκό χαρτονάκι ή ένα λευκό χαρτάκι. Θα κάνουμε αυτό το πολύ απλό σχέδιο. Ένα κυκλάκι για το σώμα και άλλο ένα κυκλάκι εδώ πέρα. Και μέσα θα το βάψουμε μαύρο. Το αποτέλεσμα είναι αυτό. Αν θέλετε να σχεδιάσετε και δύο μικρά ματάκια, θα το κάνετε. Λοιπόν, δύο πασχαλίτσες θα χρειαστούμε για αυτή την κατασκευή. Το φύλλο και άλλο ένα χαρτάκι που θα είναι η κάρτα μας. Εγώ έχω επιλέξει αυτό το γαλάζιο. Μου θυμίζει τον ουρανό. Θα κολλήσω εδώ πέρα το φύλλο και πάνω στο φύλλο τις πασχαλίτσες. Ας το κάνουμε. Να δούμε πώς θα βγει. Κάποιο μεγαλύτερο παιδάκι μπορεί να θέλει, και τα μικρά φυσικά, μπορούν να πάρουνε παστέλη χρώματα ή και μαρκαδόρους ακόμα. Και να κάνουνε τις δικές τους πινελιές πάνω σε αυτό το χαρτί. Να κάνουνε κάποια πράσινα, με λίγο κίτρινο, με λίγο μπλε. Τα νεύρα του φύλλου να το κάνουνε λίγο πιο όμορφο, να μοιάζει πιο πολύ με ζωγραφική. Αυτό το φυλλαράκι θα το κολλήσουμε στην καρτούλα. Έτσι, λίγο διαγώνια. Θα βάλουμε την κόλλα, καλό είναι την κόλλα να τη βάζουμε γύρω-γύρω. Στα όρια του σχέματος, όχι στο κέντρο, γιατί μετά το γύρω-γύρω θα πετάει. Έχω έτοιμη τη μία πασχαλίτσα, θα φτιάξω άλλη μία και σκέφτομαι πού να τις βάλω. Σκέφτομαι αυτό που λέμε τη σύνθεση. Έχει σημασία πού θα μπει η μία. Θέλω να βάλω τη μία κάπου εδώ και την άλλη μετά κάπου εδώ. Κολλάω πρώτα το σώμα της πασχαλίτσας, όπως είπαμε, στις ακρούλες. Φροντίζω η κόλλα να πάει καλά στις ακρούλες. Και τα φτερά. Αυτό το φτερό βλέπω ότι είναι λίγο μεγάλο για αυτό το σώμα της πασχαλίτσας και ξέχει και λίγο από την κάρτα. Μπορώ να το αφήσω άμα θέλω, όμως πριν στεγνώσει η κόλλα μπορώ να το βγάλω και να το μικρύνω. Να θυμηθώ, βέβαια, να μικρύνω και το άλλο. Τα βάζω πάλι μαζί και θα τα κάνω λίγο πιο μικρά. Έτοιμη η μία πασχαλίτσα. Τι έχω ξεχάσει να βάλω? Θα κάνω μερικές βούλες. Λοιπόν, να φτιάξουμε και τη δεύτερη πασχαλίτσα. Θα πάρουμε το άσπρο το χαρτάκι, γιατί δεν έχω μαύρο. Θα σχεδιάσω το σχήμα αυτό που σας έδειξα πριν. Ένα μεγάλο στρογγυλό και ένα μικρό για το κεφάλι. Θα το βάψω μέσα μαύρο. Εδώ θα θυμηθώ να ζωγραφίσω και δύο ματάκια. Ένα πολύ απλό σχέδιο. Όλοι μπορούν να το κάνουν και μέσα βάθω. Προσοχή, μην αφήσω ασπράκια. Δεν θα φαίνεται ωραίο. Δεν βιάζουμε. Θέλω να μοιάζει ότι ήταν ένα μαύρο χαρτόνι και όχι ένα βαμμένο χαρτί. Για να δούμε, αυτά τα φτερά είναι καλό το μέγεθός τους. Είναι λίγο μικρά. Σε αυτή την περίπτωση μικραίνω λίγο το σώμα. Το καλό είναι στα εικαστικά και στις χειροτεχνίες γενικότερα ότι όλα διορθώνονται. Μεγαλώνουν, μικραίνουν, αλλάζουν χρώμα, τα ξανακάνουμε, τα σβήνουμε. Ό,τι μας πάει λίγο στραβά, διορθώνεται με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο. Τώρα μίκρυνα λίγο το σώμα, να βάλουμε λίγο κόλλα στα φτεράκια. Και να κάνουμε και τις βούλες μας. Φυσικά μπορούσαμε να κάνουμε κι άλλο χρώμα τον πασχαλιτσά. Μπορούμε να κάνουμε και τρίτη, μια πιο μικρή. Ό,τι θέλετε, πρέπει να αυτοσχεδιάσετε. Εγώ σας δίνω ιδέες, αλλά ο καθένας μπορεί να τροποποιήσει την κάρτα, και ό,τι κάνω εγώ και ό,τι δείχνω, να το τροποποιήσει και να τα κάνει με έναν άλλο τρόπο. Σκέφτομαι τώρα πού να το κολλήσω, πού θα φαίνεται πιο ωραίο. Από εδώ, ωραία. Τώρα, αυτή η καρτούλα, εκτός που είπαμε ότι μπορείτε να ζωγραφίσετε το φύλλο πριν κολλήσετε φυσικά τις πασχαλίτσες, μπορούμε να το διακοσμίσουμε με ακόμα έναν τρόπο και να το εμπλουτίσουμε, να το κάνουμε λίγο πιο ενδιαφέρον. Μπορούμε να κόψουμε ένα μικρό λελουδάκι να το κολλήσουμε σε αυτή τη γωνίτσα που είναι κάπως άδεια. Ή μπορεί να γράψουμε μια ευχή. Μπορούμε και μέσα να κάνουμε κάτι, άμα θέλουμε. Δεν είναι ανάγκη το μέσα να το αφήσουμε κενό. Μπορούμε να γράψουμε ή να κολλήσουμε ό,τι θέλουμε. Εγώ εδώ πέρα, σε αυτό το σημείο, θα σας δείξω πώς μπορούμε να κάνουμε ένα λελουδάκι σαν αυτό εδώ πέρα. Έτοιμο, είναι κάπως έτσι. Ό,τι χρώμα θέλετε φυσικά και ό,τι μέγεθος θέλετε. Όσο πιο μικρό είναι, τόσο πιο δύσκολο. Όσο πιο μεγάλο, είναι πιο εύκολο. Λοιπόν, πώς γίνεται αυτό εδώ πέρα το λελουδάκι. Θα χρειαστούμε τουλάχιστον τρία, αν θέλουμε και παραπάνω, τετράδωνα χαρτάκια. Δεν είναι απαραίτητο να είναι και ίδιο χρώμα. Μπορείτε να τα ανακατέψετε, αν θέλετε. Λοιπόν, εγώ έχω αυτά εδώ πέρα τα χαρτάκια. Τα παίρνω και τα διπλώνω. Μια φορά, άλλη μία και μία τρίτη και γίνεται αυτό εδώ πέρα. Τώρα, πρέπει να είστε πολύ προσεκτικοί για το επόμενο βήμα. Αυτό εδώ το χαρτάκι που έχω διπλώσει, βλέπετε ότι μέσα σε αυτήν εδώ τη γωνία, στο κέντρο του χαρτιού, όλα τα χαρτάκια ενώνονται όταν τα διπλώνω. Αυτή τη γωνία πρέπει να την κρατήσω και να το κρατήσω κάπως έτσι. Φανταστείτε το σαν χωνάκι με παγωτό. Εδώ πέρα θα πρέπει να κάνετε μία καμπύλη που θα είναι το πέταλο του λουλουδιού. Μπορούμε να βάλουμε το νυχάκι μας από πάνω και να κάνουμε αυτό εδώ το σχέδιο. Βάζω το νυχάκι εδώ και αντιγράφω το σχήμα από το δάχτυλό μου. Προσοχή να είναι η γωνία αυτή η σωστή γωνία, αλλιώς όταν το κόψουμε θα διαλυθεί το χαρτάκι σε πολλά μικρά χαρτάκια. Αυτό το κάνω τέσσερις φορές. Εγώ το έχω εδώ πέρα αυτό έτοιμο. Έχω κάνει τέσσερα χαρτάκια για να φτιάξω ένα ροζ λουλουδάκι. Κόβω ακριβώς πάνω στη γραμμούλα. Εδώ πέρα αν έχετε ένα μεγάλο ψαλίδι το κόψιμο θα είναι πιο εύκολο. Με τα μικρά τα ψαλιδάκια θα πρέπει να βάλετε λίγη δύναμη. Ή να ζητήσετε από κάποιον πιο μεγάλο να σας τα κόψει. Άμα ζωρίζεστε. Καθαρίσουμε λίγο και το χώρο μας, να μην συμμαζέψουμε. Κλείνουμε και την κόλλα, να μην στεγνώνει. Έχω αυτά εδώ τα τέσσερα. Αυτά εδώ τα τέσσερα λοιπόν θα τα ανοίξω. Και λογικά θα πρέπει να είναι τέσσερα ίδια λουλουδάκια. Αλλά και να μην μας έχουν ευγειολόγια, δεν μας πειράζει καθόλου. Τέσσερα ίδια. Λοιπόν, εδώ πέρα έχω τα βήματα. Μπορείτε να τα δείτε και ξεκάθαρα τι θα κάνουμε στην πορεία. Λοιπόν, παίρνω το πρώτο. Το πρώτο είναι αυτό που θα μπει από κάτω, το μεγάλο. Και του κάνω απλά ένα κόψιμο εδώ, τίποτα άλλο. Το δεύτερο, που είναι αυτό εδώ το μέσα, θα του αφαιρέσω ένα από τα πέταλα. Στο άλλο θα αφαιρέσω δύο πέταλα. Μπορείτε να φανταστείτε γιατί το κάνω αυτό. Και στο τελευταίο θα κόψω τρία. Εδώ πέρα. Τώρα τι κάνω. Για να δώσω στο λουλουδάκι μου μία αίσθηση ότι είναι τρισδιάστατο και όχι επίπεδο. Θα το κολλήσω, εδώ θα βάλω λίγη κόλλα, θα κολλήσω αυτές τις δύο πλευρές και θα γίνει αμέσως-αμέσως λίγο σαχωνή. Στο επόμενο θα γίνει πιο πολύ σαχωνή. Και βλέπετε ότι όλο μικραίνει και μικραίνει. Και κολλάω μετά το ένα πάνω στο άλλο. Βάζω την κόλλα εδώ πέρα και το κλείνω. Εδώ πέρα μας εξυπηρετεί ίσως λίγο καλύτερα η υγρή κόλλα. Που πάμε πολύ συγκεκριμένα και βάζουμε λίγο μία σταγονίτσα εδώ πέρα. Και το κλείνω. Το κρατάω λίγα δευτερόλεπτα να στεγνώσει. Το ακουμπάω, πάω στο επόμενο. Μια σταγονίτσα, δεν χρειάζεται πολύ. Λοιπόν, ενώνω όλα τα πέταλα μεταξύ τους. Τώρα, όπως το κρατάτε αυτό για να κολλήσουμε μεταξύ τους το ένα μέσα στο άλλο, μπορείτε με τη μητούλα ενός μολυβιού, κρατώντας τα αυτά πάντα για να μην ξεκολλήσουνε, να πιέσετε λίγο εδώ πέρα μέσα για να κάνουμε λίγο πιο επίπεδη την επιφάνεια, ώστε να πιάσει η κόλλα και να το τοποθετήσουμε το ένα μέσα στο άλλο. Εδώ πέρα. Το ίδιο κάνουμε σε όλα. Και μετά βάζουμε το ένα μέσα στο άλλο. Το μεγάλο το κρατάμε από κάτω και προσθέτουμε μέσα. Και το αποτέλεσμα είναι αυτό. Δεν θα το κάνουμε τώρα για να μην χάσουμε πολύ χρόνο. Τα βάζω αυτά στην άκρη. Λοιπόν, και κολλάμε εδώ πέρα. Βλέπετε εδώ δεν το έχω πατικώσει, θα το πατικώσω τώρα πριν το κολλήσω. Εδώ πέρα. Το πιέζω να γίνει λίγο πλακέ. Τώρα αυτό έχει στεγνώσει η κόλλα και έχει σκληρήνη λίγο η επιφάνεια. Δεν πειράζει. Και το πιέζω με το δάχτυλό μου λίγο, το κρατάω έτσι. Και το αφήνω στην άκρη να στεγνώσει. Αυτά από εμένα, παιδιά. Ελπίζω να περάσετε ευχάριστα και δημιουργικά τον χρόνο σας. Να προσφέρετε τις καρτούλες στους γονείς σας. Είμαι σίγουρη ότι θα χαρούν πάρα πολύ. Και σας ευχαριστούμε πάρα πολύ που παρακολουθήσατε το μάθημά μας. Γεια σας!