: [♪ Μουσική Γεια σας παιδιά, με λένε Κλερι Παπαευθυμείου και οι μικροί μου μαθητές με φωνάζουν κυρία Κλερι! Είμαι εδώ σήμερα για να κάνουμε κάτι πάρα πολύ ωραίο. Δεν ξέρω αν σας αρέσουν τα πειράματα, εμένα πάντως μου αρέσουν πάρα πολύ. Και των μαθητών μου βέβαια τους αρέσουν, γιατί μαζί έτσι ανακαλύπτουμε πράγματα. Για πάμε λίγο να δούμε τι θα χρειαστούμε για το σημερινό μας πείραμα. Αχ, ξέχασα να σας πω, το σημερινό μας μάθημα λέγεται ταξίδι στη χώρα των χρωμάτων. Για να ταξιδέψουμε λοιπόν μαζί, να δούμε τι θα μάθουμε σήμερα και τι θα ανακαλύψουμε. Πάμε λοιπόν να δούμε τι θα χρειαστούμε. Θα χρειαστούμε πρώτα απ' όλα νερό. Έχουμε πολύ νερό. Θα χρειαστούμε διάφανα μπολ. Μπορεί να είναι τα περάκια, μπορεί να είναι ποτήρια. Θα μπορούσαν να ήταν ακόμα και αυτά εδώ που είναι πολύ ωραία, που τρώμε το παγωτό μας το καλοκαίρι. Θα χρειαστούμε για αρχή τρία μπολ. Χρειαζόμαστε χρώματα ζαχαροπλαστικής. Χρειαζόμαστε κόκκινο, κίτρινο και μπλε. Χρειαζόμαστε κάτι άλλο, το οποίο είναι αυτό εδώ, είναι σταγωνόμετρο ή αλλιώς πιπέτα. Μπορεί να είναι πλαστική, μπορεί να είναι γυάλινη, μπορεί να έχει διαβάθμιση, να μας λέει δηλαδή πόσο χωράει μέσα. Και ακόμα ακόμα αν δεν μπορούμε να έχουμε πιπέτες, αν και είναι εύκολο να τις βρείτε, ξέρετε γιατί και εγώ στο φαρμακείο τις βρήκα. Πάμε στο φαρμακείο και ζητάμε απλά δοσομετρητές, σταγωνόμετρα ή πιπέτα και μας δίνει ο φαρμακοποιός για να μπορούμε να παίξουμε το πειραμά μας. Αν δεν βρείτε, και η σύρρυγκα μας κάνει. Για αρχή θα χρειαστούμε αυτά. Θα γεμίσουμε τρία μικρά μπολάκια με νερό. Δύο και άλλο ένα, τρία. Στο καθένα από αυτά θα βάλουμε ένα διαφορετικό χρώμα, στο πρώτο θα βάλουμε κόκκινο. Για να δούμε, να ρίξουμε λίγες σταγωνίτσες. Μια σταγόνα, δύο, τρεις, τέσσερις, πέντε. Είναι αρκετές, θα μας το κάνει, λέτε, αρκετά κόκκινο το νερό μας ή όχι, για να δούμε τι νομίζετε. Πήρα και ένα κουταλάκι να τα ανακατέψω, πώς σας φαίνεται. Θα το ήθελα λίγο πιο κόκκινο, να πω την αλήθεια. Έριξα άλλες πέντε, δέκα δηλαδή στο σύνολο. Καλό φαίνεται το χρώμα μας. Το κλείνουμε. Για να ρίξετε το χρώμα ζαχαροπλαστικής μέσα στο μπολάκι με το νερό, καλό θα ήταν να σας βοηθήσει κάποιος μεγάλος. Ας βάλουμε τώρα το υπόμενο χρώμα. Ποιο είναι αυτό? Αυτό το χρώμα είναι το κίτρινο. Για να ρίξουμε και εδώ δέκα σταγόνες. Ένα, δύο, τρία, τέσσερα, πέντε, έξι, επτά, οκτώ, εννιά, δέκα. Καλό είναι να πάρουμε ένα καθαρό κουταλάκι τώρα. Κάνουμε και αυτά που έχουμε στο σπίτι μας. Τα μεταλλικά, δεν χρειάζεται να είναι πλαστικά. Ας ρίξω όλες πέντε, ωραία. Και τώρα το τελευταίο χρώμα. Το χρώμα που μας έμεινε είναι το μπλε. Να ρίξουμε δέκα σταγόνες μπλε. Ένα, και δείτε πώς μπαίνει μέσα στο νερό. Και αρχίζει να χρωματίζει το νερό. Δύο, τρία, τέσσερα, πέντε, έξι, επτά, οκτώ, εννιά, δέκα. Και το μπλε μας. Τώρα έχουμε τρία διάφανα μπολ με νερό. Ένα κόκκινο, ένα κίτρινο και ένα μπλε. Τώρα έτσι θα μείνουμε. Μόνο αυτά τα χρώματα υπάρχουν. Για σκεφτείτε, μόνο αυτά τα χρώματα, μπα δεν νομίζω, υπάρχουν και άλλα χρώματα γύρω μας. Πολλά χρώματα. Θα δείτε τώρα με ποιο τρόπο από αυτά τα τρία χρώματα θα φτιάξουμε άλλα τρία χρώματα. Θα πάρουμε πάλι τρία βάζα διαφορετικά, διάφανα. Ένα, ένα μπολάκι, δύο, τρία. Και με τη βοήθεια του σταγωνόμετρου, θα βάλουμε μέσα σταγόνες από το νερό, το χρωματισμένο με τα διαφορετικά χρώματα. Για να δούμε ποιο να βάλω πρώτο. Θα ρίξω πρώτα κόκκινο. Για να μπει μέσα στον σταγωνόμετρο το νερό με το χρώμα αρκεί να πατήσω απλά τη φούσκα του από πάνω. Το βάζω μέσα στο νερό, πατάω τη φούσκα του, γεμίζει και μετά για να βγει την ξανά πατάω. Πρέπει να έχουμε υπομονή να το κάνουμε αρκετές φορές. Δεν γεμίζει και πάρα πολύ αυτό, για να δούμε πως αυτό γεμίζει περισσότερο. Έχω βάλει ήδη τρεις φορές, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Θα το σκουπήσω και θα το ξεπλύνω τώρα, για να φύγει από μέσα το χρώμα που είχε με το νερό, για να είναι πάλι καθαρό. Και θα βάλω τώρα κίτρινο. Τι νομίζετε ότι θα συμβεί αν μέσα στο κόκκινο. Να το το κόκκινο, για να δούμε αν μέσα στο κόκκινο ρίξω κίτρινο, για να δούμε. Έχω ρίξει ένα, δύο, τρία, τέσσερα, πέντε, έξι, πτα, οκτώ, εννέα, δέκα, τι χρώμα είναι, τι χρώμα βλέπετε, είναι κόκκινο, όχι δεν νομίζω, είναι κίτρινο, πότε κίτρινο είναι, τι χρώμα έγινε, για δείτε, ναι είναι πορτοκαλί, είναι πορτοκαλί, άρα από το κόκκινο και το κίτρινο βγήκε και ένα καινούργιο χρώμα, βγήκε το πορτοκαλί, για να συνεχίσουμε τώρα να δούμε, τι άλλο χρώμα να φτιάξουμε. Ξεπλένω πάλι το δοσομετρητή μου, βάλαμε κόκκινο και κίτρινο και βγήκε το πορτοκαλί, τώρα θα βάλω κίτρινο και μπλε. Για να σκεφτείτε, αφού το κόκκινο με το κίτρινο έγινε, όταν ενώθηκε έγινε πορτοκαλί, αν βάλω κίτρινο και μετά βάλω πράσινο, τι μπορεί να βγει, τι χρώμα μπορεί να βγει. Για να δούμε, τι χρώμα θα ανακαλύψουμε τώρα. Έχουμε το κίτρινο και βάζω και μπλε. Για δείτε σιγά σιγά τι χρώμα εμφανίζεται. Τι χρώμα έγινε, αφού ενώσαμε το κίτρινο με το μπλε. Σωστά, είναι το πράσινο. Άρα μόλις ανακαλύψαμε και το πράσινο χρώμα, άρα όταν ενώσαμε το κόκκινο με το κίτρινο βγήκε το πορτοκαλί και όταν ενώσαμε το κίτρινο με το μπλε βγήκε το πράσινο. Για να κάνουμε κι άλλο ένα χρώμα να εμφανιστεί. Λοιπόν, βάζω κόκκινο αυτή τη φορά και μπλε. Αυτά τα δύο δεν έχω βάλει μόνο, μαζί να δούμε τι θα βγάλουμε. Δύο, έχω βάλει μέχρι τώρα, τρεις, τέσσερις, πέντε, έξι, επτά, οκτώ, εννέα, έβαλα δέκα. Για να ρίξω τώρα και λίγες ταγόνες από το μπλε να δούμε. Για να σκεφτείτε, τι μπορεί να βγει όταν βάλω μέσα στο κόκκινο μπλε χρώμα. Εμφανίστηκε κάποιο καινούργιο χρώμα. Εμφανίστηκε, δεν είναι ούτε κόκκινο, ούτε μπλε. Τι χρώμα είναι αυτό, είναι το μωβ. Άρα, όταν ενώσαμε το κόκκινο με το μπλε, βγήκε το μωβ. Για να θυμηθούμε, να δούμε τώρα τι κάναμε. Από το κόκκινο και το κίτρινο φτιάξαμε το πορτοκαλί. Από το μπλε με το κίτρινο φτιάξαμε το πράσινο. Και το κόκκινο με το μπλε μας κάνει μωβ. Για πάμε τώρα να το αποτυπώσουμε στο χαρτί. Θα πρέπει να βάλω όλα αυτά στην άκρη. Δώστε μου μισό λεπτάκι. Τώρα θα χρησιμοποιήσουμε τέμπερες. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ακόμα και ένα πλαστικό πιάτο που μπορεί να έχουμε στο σπίτι μας. Θα βάλουμε κίτρινο, μπλε και κόκκινο. Και στο χαρτί μας θα κάνουμε κύκλους που ενώνονται. Για δείτε πώς θα το κάνουμε. Θα πάρουμε ένα μαρκαδόρο. Θα κάνουμε ένα κύκλο. Και ακριβώς δίπλα άλλον έναν κύκλο. Που να κόβει το πρώτο μας κύκλο. Αυτό θα το κάνουμε τρεις φορές. Και από κάτω θα κάνουμε άλλο ένα. Να σας δείξω πώς το κάνουμε με τους μαθητές μου. Αυτό εδώ το χαρτί. Θα κάνουμε, δηλαδή, ενώνονται οι δύο πρώτοι κύκλοι και αυτοί εδώ ενώνονται και αυτοί εδώ μαζί. Και τώρα θα τους χρωματίσουμε με τη βοήθεια ενός πινέλου. Ποιο χρώμα να βάλω πρώτο? Θα βάλω το κόκκινο. Θα βάψουμε πολύ προσεκτικά, τον έναν κύκλο κόκκινο. Προσέξτε να μην βάψετε το κέντρο εκεί που ενώνονται οι κύκλοι. Ξεπλένω το πινέλο μου και τώρα θα εμφανίσω πάλι το πορτοκαλί. Θα πάρω λίγο κίτρινο και λίγο κόκκινο. Και εμφανίζω το πορτοκαλί. Το βάφω πάλι. Ξεπλένω πάλι το πινέλο μου για να είναι καθαρό και δίπλα θα βάλω το κίτρινο. Το βάφω με προσεκτικές κινήσεις. Και θα σας δείξω τώρα το χαρτί που έχω φτιάξει που είναι ήδη στεγνό. Το κόκκινο με το κίτρινο όταν ενώνονται γίνεται πορτοκαλί, όπως το είδαμε και στο πειραμά μας. Το κίτρινο με το μπλε όταν ενώνονται βγαίνει το πράσινο. Και το μπλε με το κόκκινο όταν ενώνονται βγαίνει το μωβ. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να το αποτυπώσουμε στο χαρτί μας, για να έχουμε να θυμόμαστε από ποια δύο βασικά χρώματα βγαίνει το δευτερεύον. Τα βασικά χρώματα είπαμε είναι το κίτρινο, το κόκκινο και το μπλε. Και τα δευτερεύοντα είναι το πράσινο, το πορτοκαλί και το μωβ. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ και ελπίζω να σας άρεσε το ταξίδι στη χώρα των χρωμάτων. Γεια σας! |