: Και δηλαδή, δεν θέλω να μακρυωρήσω, ανοίγουμε τη συζήτηση. Συνειθίζεται να μαζέψουμε τρεις τέσσερις ερωτήσεις, έτσι ώστε να μπορούν οι Ιησυχητές να πάουν η θέση, παρακαλώ, γέρο Τεξίσσυς. Πείτε, κύριε Περασμούτια. Υποσιοκεί η Ιησύγηση και των διόντια ομιλητών, του Σιχέρω Βαλάντας, σε ευχαριστούμε πολύ. Εντυπωσιαστήκαμε, αλλά εντυπωσιαστήκαμε και φυσικά τα προβλήματα που θέσατε τα ξέρω. Δεν έχουμε βαρυθεί, να ακούμε στην Ελλάδα, δεν έχουμε προβλήμα. Ποια είναι η πρότασή σας, κατά τη δική σας άποψη, τι θα έπρεπε να γίνει, ποιος είναι εκείνος ο κορέας, ο οποίος θα μπορούσε να αναλάβει επιτέλους και να πει, τι πρέπει να γίνει δηλαδή τη χητικά, και να πει, ο τάδε κορέας από το Λαγιεπέ, ασχολούμαι αποπληθικά, γιατί πρέπει να γίνει αυτό και αυτό και αυτό. Και να πληθείς όλος ο κορέας, τι θα γίνει. Δηλαδή, έχουμε βαρυθεί, να πούμε, να αλλάζουμε τη μορδοτία, δεν αλλάζει ο κορέας. Μια ερώτηση στο βάθος. Τα ετάρα συμπρόσωπη που είπε η κυρία, αυτός ο κορέας είναι υπεύθυνος. Δεν νομίζω ότι πρέπει να οριστεί κανένας ο κορέας υπεύθυνος, για να ορίσει, το τι πρέπει να γίνει στο εγγύαλτο στην Ελλάδα. Αυτό είναι κάτι το οποίο απαιτεί συλλογικότητα, στρατηγικό, το συνοείς ανέθνος, όπου θα κάτσουν όλοι οι φορές συσκεκτικοί και ισχυτικοί επιστήμονες και ισχυτικοί, οι εργαζόμενοι στο νέα, οι λύθιοι δέχνουν, που λένε τα λοιπά κλειφά, να κάτσουν ό,τι θα γίνει σε μια πορεία 20 χρόνια από τώρα. Όχι για άντρο, για μεθάπλαιο, για 20 χρόνια μετά. Αυτό είναι βουμίδι και υποδοχή βουμίση κάτι από το σήμερα. Ευχαριστώ. Στην πραγματικότητα δώσατε μια δική σας τοποθέτηση της Ευρωπαϊκής Συσκέπτερας, γιατί δεν πειράζεται. Εμείς είμαστε ο κύριος Περιστέρας. Εγώ τώρα επειδή προέρχομαι από το μέτρο της τεχνολογίας, δηλαδή ξέρω τα συστήματα που έργοζουν πίσω, διότι όχι τις περιγραφές. Ελεκτρολόγου, μηχανικών και μηχανικών οικονομιστών. Επειδή είμαι συάνδελπος του κυρίου Μουσιόπλου, στο ίδιο ελεκτρολόγου, μηχανικών και μηχανικών οικονομιστών, στα δίκτυα τηλεπιτινωμιών. Είναι την ίδια σύνδεση, το ίντερο περαμπήρτη και τη δικτύωση και τα ξέρω. Τα τελευταία δυο-τρία χρόνια παρακολουθώ πολύ την Εστονία. Η Ελλάδα δεν ανακάλυψε την Εστονία. Είμαστε ακόμα στη Φιλανδία. Ενώ η Εστονία, πραγματικά, είναι η πρωτοπορία σ' αυτόν τον τομέα. Και γι' αυτό, τα τελευταία στιγμή είμαι και για την εκδήλωση. Με το front office, ας πούμε, το back office είμαι εγώ περισσότερο. Εγώ θα εστιάσω πάνω στις συνεχίσεις, στις ερωτήσεις που κάνανε οι προηγούμενοι εδώ στην συζήτηση. Τι νομίζετε ότι θα προσφέρει αυτό που αναγγείλατε, η συνεργασία, με την Αλεξάνδρια Ζώνη και Νοτομίας. Πώς θα μπορέσει δηλαδή αυτά τα ερωτήματα που κάνουμε, ανάμεσα στο γιατί η Εστονία και γιατί όχι η Ελλάδα, να είναι οδηγημένα δηματάκια στον επόμενο χρόνο, από τα είπους χρόνια, αν βαγώνουμε στον κοταχάλουμε, δεν στο γεγοντρών κανείς σήμερα στις κοινωνίες έτσι, να έρχεται την επόμενη πενταγία. Τι μπορεί κανείς να κάνεις αυτή τη συνεργασία. Θα πάρουμε κι άλλη μία ερώτηση. Θα πάρω και τις δύο αυτές και μετά θα πάρω τον λόγο για τις ηγητές. Αν θέλετε. Είστε ο κύριος που πρέπει να... Εγώ είμαι ο Μπάμπης Πράτσας, ΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕ Εγώ είμαι ο Μπάμπης Πράτσας, ΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕ Αλλά δεν τα εφαρμόζουμε. Άρα, ποια θα μπορούσε να είναι μια λύση στην Ελλάδα για αυτό το πράγμα. Και το δεύτερο είναι αν υπάρχει και μια εμμαρτήση οικονομικών πλευριακών για την ιεστορία, όπου αχωρά τα ανοιχμένα δομένα. Μάλιστα. Ευχαριστώ. Και η τελευταία, η πρώτη δόση ερωτήσεων. Παρακαλώ, κυρία. Λέγομαι Μάρα Ψωμάρι. Θα ήθελα να μάθω περισσότερες φιλικονομίες πρακτικές. Συνδικά μου, τι σημαίνει ανοιχμότερες φιλικονομίες. Εντολωτάω έρχοντας σε κυρία που είναι στη Κύπρο, όπου το εφαρμόζω να δω όχι ό,τι είναι όσο εύκολο ή ό,τι δεν είναι διεύκολο, αλλά τι σημαίνει και το πριν. Και σε λίγο το στάρτασμα, γιατί σε τίποτα συμβατικόν επιχειρήσαμε. Ή κάτι άλλο. Θα ήθελα όσο πιο δυνατή λογοφορία γίνεται με τη ταινία θέληση. Για να προστατεύσουμε λίγο, κυρία Μάρα Ψωμάρι, είστε προτοιμασμένοι να δώσετε τεχνικής φύσης απάντηση. Εδώ που είναι πολύ σημαντικό, μπορεί να απαντήσει κάποιος. Βεβαίως. Προφανές θα πρέπει να του δώσουμε την ευκαιρία. Απλώς και μόνο να ξεκινήσετε. Ό,τι γνωρίζω θα απαντήσω. Και είναι το θέμα για το θέμα της ζώνης καινοτομίας. Ναι, ναι, ναι. Ευχαριστώ πάρα πολύ για την ερώτηση. Ήταν πολύ στοχευμένη. Γιατί ακριβώς το ίδιο θέμα συζητήσαμε σήμερα το πρωί, μετά την υπογραφή του μνημονίου, με τον κύριο Γελύου, τον πρόεδρο της Αλεξάνδριας Ζώνης καινοτομίας και τον Φρέζι μας, και είπαμε μη με μόνο στα λόγια. Σε πρώτη φάση, πρακτικά, θα γίνει μια πολύ στοχευμένη αποστολή, όχι για τουρισμό, με πέντε έως οχτώ άτομα, που θα μας συστήσει η Αλεξάνδρια Ζώνη για συγκεκριμένους τομείς τεχνολογίας και υποδομών που αυτοί θέλουν και ξέρουν και θα στοχεύσουν. Οπότε, θα γίνει πρώτα αυτή η αποστολή και για τεχνολογία και για νόουχαου και για κάποια θέματα που ήδη θέλουν και τι εγώ τεχωρώντα ξέρω. Πολύ στοχευμένα και μάλιστα αυτή θα γίνει τέλος Σεπτεμβρίου-Αρχές-Οχτωβρίδη. Το δεύτερο κομμάτι είναι ότι θα ξεκινήσουμε να κάνουμε κάποια συνεύρια, καλώντας εστωνικές εταιρείες και εκπροσώπους εδώ, για να δούμε πώς τα κατάφεραν αυτοί και με κάποια συγκεκριμένη τεχνολογία όσον αφορά τα προσωπικά δεδομένα και την προστασία αυτών, τώρα στη σχέση με τον καινούργιο νόμο, ο οποίος πέντε Μαΐου του 2018 μπαίνει σε Ευρωπαϊκή Ένωση. Δεν χρειάζεται να έχει νόμος του κράτους. Σε αυτό θα δούμε κάποια θέματα ασφαλείας των δεδομένων, και τεχνικά θέματα, αλλά και θέματα νομικά, δηλαδή κατά πόσο πρέπει να αφήσει η κατάσταση και για ποια θα είναι τα δεδομένα. Πάνω σε αυτό το κομμάτι θα κάνουμε κάποιες εκδηλώσεις με άτομα που θα καλέσουμε από την αστυνομία, τα οποία είναι εξειδικευμένα στην προστασία των συστημάτων, που χρειάζεται στην ειδική κρυπτογράφηση, γιατί με το νέο νόμο και διορθώστεμα, κάνω λάθος εγγοναμικός ή δεν είμαι τεχνικός, χρειάζεται κάποια κρυπτογράφηση, κάποια θέμα. Όχι υπάρχει μια εταιρεία, η Gartine, που είπαν ότι θα κάνουν, δεν είναι η πρωτοπορία, όχι το σκάπ. Εγώ σας μεταφέρω αυτά που είπε ο κ. Αγγελίδης και θα κάνουμε για κάποια workshop σε πολλή φάση, αλλά και θα είμαστε ενεργά σε συνεργασία ό,τι μπορεί να βοηθήσει μία χώρα την άλλη, γιατί το μηχάνι συνεργασίας είναι απίδρομο. Τώρα, όσον αφορά την επιχείρηση, εγώ δεν ξέρω πάρα πολύ, αλλά καλύτερα είναι να δώσουμε τον λόγο στον... Εγώ είμαι άνθρωπος, το μυαλό μου είναι λειτουργικό, η συνεργασία μου δεν διπλώνει το τρόπο που είναι η συνεργασία των συνεργαστών. Επίσης, το Google. Επιτρέψτε στο estonian.com και θα βρείτε. Όπως και όλα τα συστήματα, αλλάζουν. Το καλό είναι να έχετε αυτά τα εγγραφή στο internet, και χρησιμοποιούμε κυρίως το αγγλικό στις ελληνικές μοτοσυκλέτες, είναι ότι, αν οι λόγους αλλάξουν, θα επαναφερθείτε τα εγγραφή. Ο website www.investinestonian.com δείχνει την απάντηση πώς να εγκατασταθείτε μια εταιρεία και, όσο χρειάζεται, πόσο χρειάζεται. Φυσικά, ευχαριστούμε. Φυσικά, ευχαριστούμε. Πάντως, αν θέλετε, εγώ θα το μελετήσω. Έχετε τα στοιχεία της Άγγλου Γάρακης και Βασιλείας, και θα εκπίσουμε ένα μοτοσυκλέτες. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Νομίζω ότι θα δώσουμε τώρα το πρόγραμμα, που έχει ένα μεγάλο όρο, να κερδούει το εμποδίσιο, με το πρόγραμμα του Βασιλείας, με το πρόγραμμα του Βασιλείας, να κερδούει το εμποδίσιο. Ναι. Ξεκινάω προσπαθώντας να απαντήσω στην κυρία Περάκη. Και ναι, η απάντηση νομίζω ότι κατά κάποιον τρόπο σχετίζεται και με την ερώτηση του κυρίου Μπράτζ, γιατί νομίζω ότι υπάρχουν εκεί να σημαίνουν. Ποιος φορέας θα μπορούσε να κάνει το συντολισμό και πώς θα μπορούσε να γίνει αυτό. Να βρούμε το φορέα και να το σχεδιάσουμε. Και αυτό έχει γίνει. Πριν από περίπου δύο χρόνια και μετά από την πίεση των δανειστών μας, αναγκαστήκαμε και δημιουργήσαμε στην Ελλάδα Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Πολιτικής παρά τον πρωθυπουργό. Αυτό ήταν μια πίεση που ερχότανε και από τεγμακρατικούς κύκλους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ότι για να συντονιστεί η ηλεκτρονική διακυβέρνηση επειδή η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, βλέπουμε εδώ όλα τα ωραία αλλά πρέπει να δούμε και από πίσω, ξοδεύει πάρα πολλά χρήματα. Έχουν γίνει τρομερές επενδύσεις δηλαδή σε όλα αυτά τα συστήματα και πολλές φορές αυτές τις επενδύσεις δεν έχουν και τα αναμμένα με αναποκρισμένα. Μας πιέζανε λοιπόν ότι θα πρέπει να συντονίσουμε καλύτερα τα έργα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και αυτό το λόγο μας πιέζανε να δημιουργήσουμε μια Γενική Γραμματεία παρά τον Πρωθυπουργό Αυτό έγινε. Έγινε και κράτηση περίπου κάτι λιγότερο από ένα χρόνο. Γιατί όταν αποφασίστηκε από την κυβέρνηση, η οποία προφανώς έχει την αρμοδιότητα να αποφασίσει τη δομή της κυβέρνησης, δημιουργήσει Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, κατέβασε τη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Πολιτικής από το επίπεδο του Πρωθυπουργού και την έβαλε σε ένα, ναι με νου, πρώτη φορά στην Ελλάδα, άρα με αυτή την έννοια καλώς, ένα Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, όμως την έκανε πάλι σε ένα επίπεδο όπως όλα τα άλλα. Ένα Υπουργείο σαν όλα τα άλλα. Και αυτή τη στιγμή η Γενική Γραμματεία προσπαθεί, κατά κάποιο τρόπο, να παίξει αυτό το συντονιστικό ρόλο, όμως, πλέον, σε ένα επίπεδο που είναι εγκλωβισμένη μέσα σε ένα Υπουργείο. Άρα αρχίζουν πάλι γνωστές διαμάχες Παζαξιστών Υπουργείων και τα λοιπά και τα λοιπά. Χάθη ο πνεύμα. Τι λέει όλο αυτό? Λέει ότι, για μια ακόμα φορά, το τι πρέπει να κάνουμε, το ξέρουμε, θα το κάνουμε. Τι θέλει που έχει προς τις πολιτικές ευρωβουλεία? Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, όπως και η δημόσια διοικησία, προσωπική μου άποψη είναι ότι θα πρέπει να έχει ένα συντονισμό, που να ξεπερνάει το πίεδο των Υπουργών. Θέλεις ένα συντονιστικό επίπεδο που να είναι πιο πάνω, για να έχει αυτή την, πώς να το πούμε, την overview, ας πούμε, όλων των θεμάτων. Αυτό, δυστυχώς, παρόλο ότι το προσπαθήσαμε, από εξωτερικές πίεσεις το κάναμε, και τα έφεραμε πάλι μέσα σε ένα χρώματο του ΜΠΑ. Και αυτή τη στιγμή, μας τυπάλησε να είναι την κατάσταση. Ίσως εδώ να δούμε τι έκανε η Αιστουρνία, χρειάστηκε να γίνει σε επίπεδο πρωθυπουργού, όταν ξεκίνησε η ιστορία με τους νέους πρωθυπουργούς του 2001. Άνθρωπος, νομίζω ότι δεν είχαν θέμα, είχαν πολιτική βουλή σε ώρο, να μας βαδίσει πάλι αυτή η αιστουρνία σε αυτό. Ναι. Το σημείο ήταν εδώ, τι θα πρέπει να κάνει η Ελλάδα, για να συνεχίσει όλες τις πρωτοβουλίες δραστηριότητες, ώστε να είναι κατασκευασμένοι και συγκεκριμένοι. Ο κ. Παλιστέρας είπε ότι είχαμε την εντυπωσία ότι όλα είναι μέσα στη διάρκεια του Πρωθυπουργού, ως στρατιώτες. Αλλά αυτό πήγε για ένα χρόνο, και τότε δημιουργήθηκε ένα νέο δημιουργείο. Και τώρα υπάρχει πάλι η ερώτηση, ποιος είναι υποστηρικός, ποιος έχει την πρωτοβουλία. Αυτό δημιουργήθηκε σαν το μοναδικό μου, ας πούμε, τελικά. Τι έκαναν εσάς, ή είχε αυτόν τον ιστορικό πρόβλημα στην Ελλάδα? Ήταν μια μικρή διευθυμία, αλλά επίσης και οι άνθρωποι νιώθαν τη χρήση. Και σκέφτηκα, όταν ακούσατε, δημιουργήθηκαν τόσο πολλές προβλήματα. Είμαστε ήδη εκεί, αν δεν έχετε αποφασίσει το πρόβλημα, η λύση είναι μόνο στους κομμάτους. Στην Εστολία. Στην Εστολία. Στην Εστολία. Στην Εστολία δεν υπήρχε η δημοκρατία, η δυνατότητα των ανθρώπων. Δεν υπήρχε αυτό. Ήταν δημιουργηθεί σε αυτό το χώρο. Το πήγαμε πάνω. Δημιουργήθηκαν τόσο πολλές προβλήματα. Είμαστε ήδη εκεί, αν δεν έχετε αποφασίσει το πρόβλημα, η λύση είναι μόνο στους κομμάτους. Στην Εστολία. Στην Εστολία δεν υπήρχε η δημοκρατία, η δυνατότητα των ανθρώπων. Δεν υπήρχε αυτό. Ήταν δημιουργηθεί σε αυτό το χώρο. Δεν υπήρχε αυτό. Ήταν δημιουργηθεί σε αυτό το χώρο. Δεν υπήρχε αυτό. Δεν υπήρχε αυτό. Δεν υπήρχε αυτό. Στην περιφερειακή συμβούλα. Απάρτ from her obligations in university, she has an involvement in regional policies, she is a member of the regional government, or what they call the regional council. So you have a double role to this. So the citizens had no resistance, not that it is bad, I do not want to judge it, in various personal data that you give me. The whole question for me is no. This little card with the little chip on it, which is where the electronic government is located, I know all the systems behind it, we can pass it on to Greece that breaks the electronic record. That's all. My second specific question is whether identity, because I heard that the European Union will now force us to go to a more biometric identity, and this is my own question, is a bit like Estonia's prototype. Because in Greece we do everything with the gun in the first place. Do not ask me what I am going to do. It is the deep democratic, direct democratic process. I would like you to know that when I went to Estonia and they presented the technological prototype to the government, as far as hospitals are concerned, and they showed us that the citizen can go and see his exams, he can see which doctor opened the system and saw his exams. I said to myself, look at this, as a Greek, I would be happy if someone else opened the system. As a lawyer, as a Greek. I said, how can another doctor open the system and see his exams? They immediately answered me that this is not going to happen, because there is no way for a doctor to go and see a patient without seeing him. And the citizen believes that. Their culture is different from the Soviet one. Yes, the conditions were different, so maybe we should have opened some other system. Before we completely lose the balance. Yes, I do not know, Mr. Professor, you had other questions. Yes, I would like to talk about the legal aspect, because Mr. Brattas mentioned that there is a legal framework, but it is not applied by all the bodies. This is a huge problem of Greece, which I will be delighted to say, because we apply the anti-smoking law. In other words, let me say something more relevant to our point of view. One and a half years ago, Spain came out and proudly said to the whole of Europe that we are one of the first countries to vote for a law for the operation of our public administration systems. We have made a law for the state and we have made mandatory standards for various things. This happened in the late 2016 for Spain. We have a law of the state for the operation of the public administration system since 2011, which is not applied by anyone. So, what are we talking about? Here we are talking about very serious structural problems, which I think, when we see only the symptoms and we do not go to see what the real causes are, yes, it is injustice, it is a weakness of the law, it is various things that evade, I think, from our discussion. So, this is it. How will you impose on the bodies? Of course, there is legislation and you force them to have open data. The other will not put open data in the system. But he knows very well that they will not be able to impose restrictions. It is so simple. They will not impose restrictions. Having lived abroad for many years, allow me to say something that is completely personal. I do not think that Europeans, as we usually describe them here in our country, would be so stubborn, as you mentioned, if they did not know that there is a clear prohibition in the event that a law is passed. Here, as soon as we pass a legislation, whoever passes a legislation will find hundreds of supporters. So, personal opinions. Of course, you are absolutely right. Of course, we should also discuss this manifestation of the problem, because perhaps this answers, very easily, why we are still in 1.0 and I do not know when we will be able to get along. But let us give the opportunity, I think that all the issues that were addressed have been covered. I beg your pardon. Because all the systems have been made by people. Here, for example, you are talking about the DB115. And now we have to find a way to change the rules, as you said, and we have to change the whole ID code, the 700,000 IDs. So, it is not only technical the problem. People are always there and there are problems. I mean, Estonia is not the first. It is the tenth in the world, according to the UN, and we are the fourth in the world. And the other thing that was mentioned is that there are companies in Greece for the cost of implementation. Who is responsible for the cost of implementation? The public sector. If the public sector can make 100,000 euros, we can make 100,000 euros. When I say that we have to make 1.5 million euros, I mean, if the company does not make 1.5 million euros. Thank you very much. Thank you very much, Mr. President. Any other questions that you would like to ask Mr. President? Mr. Tsipoulas. Yes, of course. I have many more questions. Not because you told us, but because I do not see the possibility to be a little optimistic at the moment that, as we experience things, with the discontinuity, with the failure in the place of democracy, because we have reached many things that I do not understand, but I think there is failure in our society. And with the fact that the legal world of our country, I think that, instead of helping to limit the decrease of confidence, it is strengthening. Every little bit, and even in universities, we do not help to make a female law, but we contribute to the paragraph and to the courts. It is obvious, I have seen a little bit in the Greek Parliament, this thing, and where should we start? It is the first responsibility, to start from the legal world, because there is a vote in the Parliament. But it is used for other things, if you allow, and not for what is imposed on the country. Two simple things, because it would be a shame now to take the time. For some reasons, we are moving to a small city in France, which borders on Switzerland. For years now. These carters, who here did so many things, they put the market in an optical state, which is on the road. You charge it, and when it is over, they charge it inside the vehicle. We do not even know who you are, and so on. Here we need so many details to go to the court. They will tell us why. A second point. There is a lack of flexibility in the electronic base. Do you know that a few years ago, in an attempt by a Ministry of Education, they finally bought the phases of the University, with a competition. In the end, the opinion passed, that some Britannians supported it, and of course some politicians, that not every University will do its own competition. I am not allowed to think a little wild. Because this autonomy, is decided as one wants, when one goes to the courts. Any state will say that it is not an issue of autonomy, it is an issue of interoperability, while we have autonomy in front of us. It is also a matter of a Ministry, to finally make a decision. It is not possible. Otherwise, it makes no sense to govern us. If you allow me to give a short answer, in the international village, because we live in the international village, therefore, in Greece it will be much faster, and the same for the others. It will be faster than we think. Not in the next 20 years. It will be in the next 2, 3, 4, 5 years. We will see. Because if a government comes now, the next day you will see something else. No, I am not talking about each one of us, about the political preference. I am talking about what is being said. If one leaves, it destroys everything the other leaves behind. I don't want to make a political discussion, but if we have one common bank in Europe, it is over. But if we have one common bank in education, it is over. What Mr. Pavlidlides wants to say is that there will be a super-economic system, maybe in the region of Estonia, maybe in other countries. Have you been asking for this for years? Yes, yes. I want to live and I want to know. Yes, please. Mr. Karisteras said that it is not interesting. I want to build my own meteorological station in Estonia. In other countries, as you have heard, they don't pay the rest. They come ready and as you have heard, they say yes or no. Do you know how many people are willing to build their own meteorological station? They all go, the majority of them, to someone and they pay. Now it is almost done. Stop it. Everything has been done in the USA, to help the computers. I have a question. You are talking only about the meteorological station, which has now caught the attention of the rich Greeks. How much time does it take when you do it? I haven't had a week since I did it. To collect everything you wanted. Because it doesn't exist. As you said, in Estonia, I have to take all the contracts and I have to look for numbers. I am sorry. It is a disaster. It is a disaster. It is a disaster. You have to come after a couple of days to renew your diploma. As I said, you complete the application and then it tells you that you will go to another bank and you have to renew it. I don't understand where the problem lies. And it is assumed that we have the ability, personal experience, to do it. No. But these are the rules that we make. They are not enough to solve the problems of the people who are in their place. I can tell them to go abroad and finish their studies. Go and do something else. Is it possible that one day we will be forced to join these people so that they can fight us? We are very sorry. But I admit that this is the end of the situation. Mr. Brunel, is there any other question with a final assumption of our two guests? Any other questions? It is not a final question. It is an idea and an assumption that you can make at any time. Maybe we should look at a smaller level of the implementation of the law. Do we have to start from the point of view of the environment or from the point of view of universities that have already implemented such laws? Do we have to start from the point of view of mathematics? I want to say that maybe the planning should start from the bottom and the solution should not come from a minister or general manager to give us the solution but from us to implement it. Mr. President, I would like to add one more question regarding Estonia and Greece. I imagine that there are many cases in Estonia where this has led to an increase in the trust of the people or maybe the publication of certain movements that had this kind of doubt. Do you think that we can make a system either local or on a more general level so that the natural Greek people do not believe in such a law? Do you think that there is a law in the constitution that says that the law does not apply? I am asking theoretically. I saw one more hand. Is there a final question? If not, please. I would like to answer your question. Machines are machines. Technology is technology. No one can say that the best system has been created. There will always be bad people or not bad people in our system. That is why I believe that we have discussed with Mr. President that the citizens of Estonia show confidence that when something goes wrong the state does not hide. This system has a mistake. Come back, as Mr. President said, let's change the identities. This is very important. There should be the respect of the state to the citizens that is demonstrated in this way. When something goes wrong we announce it and we do what we can to correct it. It is like what we say to the doctors in the medical department that we deal with, that is, when something goes wrong we do something dangerous. When you do something dangerous, like in the medical department or when you deal with technology, mistakes occur. The issue is the recognition of the mistake, the communication of the mistake to the citizen and what to do to correct it. This is the way for me and that is why the citizens of Estonia show confidence in the state. Mr. President, we start with the issue of the security of the systems first. Of course, the issue of the security of the systems is very important. In other words, in the last European Councils the agenda has been discussed in the number one issue of the Security Council and decisions have been made for the creation of new structures that will try to undermine Europe as everyone understands and this is the first issue that we must record and discuss. The second issue is that, unfortunately, in life nothing is safe, either in the natural world or in the electronic world. In other words, the issue is whether I am more at risk to go to a bank and make an account and fall victim to fraud on the street or in the bank and I will do everything in my house to be robbed through my electronic account. I say it very simply, but those who deal with the security of the systems have a general rule they try to make the cost that someone has to pay in order to be able to undermine a system greater than the benefits it will receive. This is their approach. In other words, everything can be broken. There is no code or system, I think you will agree with me, from the technological point of view, that cannot be broken by someone. The issue is that the investment that needs to be made is not so big that the benefits that someone will achieve will not be satisfactory. So, I just conclude by saying that it is a huge problem, because in Estonia I remember a few months ago a serious issue had emerged with the cards that was already mentioned and you also know about what has been heard in Great Britain that all the health data of millions of citizens have been lost. It is a very serious issue and I believe that serious efforts will be made at the European level, because the social map and maybe not even at the European level. There is already cooperation from what I know with the United States to be able to fight the cyber security issue. But on the other hand, in order not to create a panic in the world, we should always consider the fact that everything has a percentage of danger. Now, as far as Mr. Bratsas' comment is concerned I believe that you can start at a lower level I will answer this and I will make a general summary. Yes, it is obviously much easier to start this way. It is much easier in your municipality to provide services for citizens, because you know your citizens much better, you are much closer, you are more direct, so of course these efforts are necessary. And it is also the right approach, because in the end, the administration must apply the principle of transparency, that is, it must do things as close as possible to citizens. Anything that can be done in the municipality will be done in the municipality. Only if it cannot be done at the municipal level will it be done at the regional level, only if it cannot be done at the regional level will it be done at the national level, and only if it cannot be done at the national level will it be done at the European level. Because if we leave all the universities alone, we all understand that they will find the same solutions to the same problems. And so we will pay 15, 20, 30, 40 times the same solution and we will do the same with the municipalities. If we leave each municipality alone to try to solve their problems, but the problems of the municipality are common. So there must be no coordination. And it is not necessary to be under the form of a strong general secretary. It can be a much more cooperative form, where all these people who have common issues sit around a table and they will discuss. Obviously, such forms can work and they must work. Universities sit around a table. They do not need the general secretary. They are the representatives of all. They will share the cost, they will share the ideas, and they will have solutions that can be reused later by everyone. So here the goal is to really unite forces so that you can have good results. This gives you the top down in contrast to the bottom up. But be careful, both must be done. Both must be done. That is, you cannot leave the municipality to not think and not have innovative ideas about how to serve their citizens. Of course, from there the innovation will start. It will start from above. But you must have a good intention for these solutions to be reused. This is very important. Good practices must be reused. This is what I emphasize. And if you want a general comment that comes very close to your own. The big difference between the new Greece is exactly the relation of trust between the citizen and the state. This is what I think that really, if we want to talk about how we will improve the electronic governance in Greece, we must start talking about non-technological issues. This is clear. I think that we are wrong to start talking about technologies, about specific platforms. All these issues exist alternately in so many solutions that we can use. It is very easy to solve. The issue is how can we improve the extremely fragmented relationship of trust that we have today in Greece and which we see getting worse towards politicians, towards the judicial system, towards the media, towards the lawyers, the doctors. And you see that the situation is getting worse. As long as you do not have such a broken society. It is not easy to convince these people that they will get electronic services from an independent body. So, what Estonia has achieved is really, I think, apart from the technological aspect, that it has really managed to build this relationship of trust between citizens. Citizens trust the state. And here I think that I have taken a bit of... It is somewhat an axiomatic attention that the citizen is fair except if the opposite is proven. Here we treat the citizen as a peddler, except if the opposite is proven. This is what I felt practically working in Ireland in the way, I do not want to repeat myself, in the way that you express your expenses. I was an researcher and I went to conferences and I made presentations and so on, all over the world. The way that I express my expenses in Ireland, in the way that I express my expenses in a university, makes me think that the Irish think that I am fair except if it is proven that I am a peddler. So, obviously, you have lost your position, you have lost everything in one day, it will not be discussed at all. While the Greeks start with the fact that you are a thief and they have to prove that you are not a thief. I say it again, a bit schematically, so that... Mr. President, how do you feel about e-voting in Estonia? I am forced to tell you that we will have British elections, Mr. President, in 4-5 months. But there was a law in Greece that included e-voting in universities. It worked perfectly, perfectly. It was banned. Let us now go back to Paravan and the hundreds of people of the Irish people, maybe thousands, because what it says is not democratic. And you will have to tell me something else. Maybe I am right. Because Roderick does not believe that I am right, even though I have read his article. He says that in the globalized world, it is not possible to have at the same time the globalization that we have, democracy and national sovereignty. And neither of the three is possible. So, either you will have democracy or you will not have national sovereignty. And I belong to the group that wants democracy. I do not know if there is anything urgent that we can say, if not, to thank Mr. President. Why do you want to have national democracy? I told you. But you will not have, as you heard from Mr. Pavlidou, a German-Estonian Danish platform in which we will become a new Africa. If we like this, I do not know, we will have democracy. Thank you very much. |