Διάλεξη 7 / Διάλεξη 7 / Διάλεξη 7

Διάλεξη 7: Σε ευχαριστώ. Σε ευχαριστώ. Σε ευχαριστώ. Σε ευχαριστώ. Σε ευχαριστώ. Γεια σας αγαπητές φίλες και φίλοι. Στην 7η διάλεξη του μεταπτυχιακού των θεσμών ευρωπαϊκών λαών του πρώτου έτους, συνεχίζομαι να ασχολούμαστε με ένα ατομικό όργανο που ανήκει στην ανώτατη εκκλησιαστική εξουσία της Αυτοκ...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριος δημιουργός: Κυριαζόπουλος Κυριάκος (Επίκουρος Καθηγητής)
Γλώσσα:el
Φορέας:Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Είδος:Ανοικτά μαθήματα
Συλλογή:Νομικής / Θεσμοί Ευρωπαϊκών Λαών Ι 19ος-20ος αιώνας
Ημερομηνία έκδοσης: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2015
Θέματα:
Άδεια Χρήσης:Αναφορά-Παρόμοια Διανομή
Διαθέσιμο Online:https://delos.it.auth.gr/opendelos/videolecture/show?rid=f2c90fc
Απομαγνητοφώνηση
Διάλεξη 7: Σε ευχαριστώ. Σε ευχαριστώ. Σε ευχαριστώ. Σε ευχαριστώ. Σε ευχαριστώ. Γεια σας αγαπητές φίλες και φίλοι. Στην 7η διάλεξη του μεταπτυχιακού των θεσμών ευρωπαϊκών λαών του πρώτου έτους, συνεχίζομαι να ασχολούμαστε με ένα ατομικό όργανο που ανήκει στην ανώτατη εκκλησιαστική εξουσία της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ρωσίας, δηλαδή ασχολούμαστε με τις αρμοδιώτητες του Πατριάρχη Μόσχας και Πάσης Ρωσίας ως προκαθυμένου, δηλαδή ως ατομικού μέλους, ατομικού οργάνου που ανήκει στην ανώτατη εκκλησιαστική εξουσία της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ρωσίας. Από εδώ αξίζει να επισημάνομαι ότι ο Πατριάρχης Μόσχα και Πάσης Ρωσίας είναι υπόλογος στην τοπική κληρικολαϊκή σύνοδο και την αρχιερατική σύνοδο. Δηλαδή, δεν είναι όπως ο Πάπας στην Καθολική Εκκλησία όπου δεν είναι σε κανένα όργανο υπόλογος. Είναι το ανώτατο όργανο νομοθετικό εκτελεστικό, ανηανώτατη αρχή νομοθετική εκτελεστική δικαστική δακτική. Δεν δικάζεται από κανένα ο Πάπας και δεν μπορεί να ασχηθεί καμία έφεση ή προσφυγή εναντίον αποφάσεως του. Αντιθέτως, ο Πατριάρχης Μόσχας ως προκαθήμενος της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας Ρωσίας είναι υπόλογος στην τοπική κληρικολαϊκή σύνοδο και στην αρχιερατική σύνοδο μεταξύ των οποίων δύο συνόδων είναι κατανοημμένη η ανώτατη εκκλησιαστική εξουσία. Ο δε Πατριάρχης Μόσχας έχει τις αρμοδιότητες που ανήκουν σε ένα προκαθήμενο Ορθόδοξης Αυτοκέφαλης Εκκλησίας. Αξίζει να επισημάνομαι ορισμένες από τις αρμοδιότητες, την λίστα των οποίων είχαμε δει, στην προηγούμενη διάλεξη από τις αρμοδιότητες, τις οποίες έχει ο Πατριάρχης Μόσχας. Είναι αυτός ο οποίος επικοινωνεί με τους προκαθημένους των Ορθοδόξεων Αυτοκέφαλων Εκκλησιών. Εκδίδει ατάγματα για την εκλογή και το διορισμό των επαρχιούχων αρχιερέων, των προησταμένων των συνοδικών τιμάτων, των βοηθών αρχιερέων, των Βρυτάνεων των θεολογικών σχολών και άλλων αξιωματούχων που διορίζονται από την Ιερά Σύνοδο. Προχωρούμε στο άρθρο 9 του τρίτου κεφαλαίου. Ο Πατριάρχης Μόσχας και Πάσης Ρωσίας είναι ο επαρχιούχος αρχιερέας επαρχίας Μόσχας, οι οποίοι επελαμβάν τη Μόσχα και την περιφέρεια της Μόσχας. Ως επίσκοπος λοιπόν ο Πατριάρχης Μόσχας ασκεί επισκοπική εξουσία μόνο στην επαρχία της Μόσχας, οι οποίοι επελαμβάν τη Μόσχα και την περιφέρεια της Μόσχας. Ο Πατριάρχης Μόσχας στην παράγραφο 2 του άρθρο 9 του τετάρτου κεφαλαίου βοηθείται στη διοίκης επαρχίας της Μόσχας από τον Πατριαρχικό Επίτροπο με αρμοδιώτης επαρχιούχου αρχιερέα, ο οποίος φέρει τον τίτλο του Μητροπολίτη Κουρτίτσις και Κολόμνας. Στην πράξη ο Μητροπολίτης Κουρτίτσις και Κολόμνας, ο οποίος ονομάζεται Ιουβενάλιος, βοηθά τον Πατριάρχη Μόσχα στη διοίκηση της επαρχίας της Μόσχας ως Πατριαρχικός Επίτροπος με αρμοδιώτης επαρχιούχου αρχιερέα στην περιφέρεια της Μόσχας. Δεδομένου ότι στην παράγραφο 3 ορίζει το άρθρο 9 ότι τα δαφικά όρια της διοίκησης που ασκείται από τον Πατριαρχικό Επίτροπο με αρμοδιώτητες επαρχιούχου αρχιερέα καθορίζονται από τον Πατριάρχη Μόσχας και πάση της Ευρωσίας. Είναι αυτό που είπαμε στην πράξη. Ο Πατριαρχικός Επίτροπος με αρμοδιώτητες επαρχιούχου αρχιερέα, με το Μητροπολίτης Κουρτίτσις και Κολόμνας, διοικεί, με αυτή την έννοια, την περιφέρεια της Μόσχας. Ο Πατριαρχής Μόσχας είναι ορισμένος ορισμένος μορών. Είναι καθηγούμενος της Λαύρας, της Αγίας Τριάδος και του Αγίου Σεργίου και ενός αριθμού μορών της Μόσχας, ιδιαίτερης ιστορικής σημασίας και διοικεί όλες τις σταυροπηγιακές μονές. Το αξίωμα του Πατριαρχη Μόσχας σύμφωνα με το άρθρο 11 είναι ισόβιο. Η αρχιερατική συνοδος, όπως έχουμε επισημάνει σε προηγούμενη διάλεξη, είναι αρμόδια να δικάζει τον Πατριαρχη Μόσχας και πάσης Ρωσίας και να αποφασίζει τον εθυσυχασμό του. Αντιθέτως, ως προς τον Πάπα, έχουμε δει σε προηγούμενη διάλεξη ότι ο Πάπας δεν δικάζεται από κανέναν. Και ότι, αν θέλει να παρατηθεί, όπως παρατήθηκε ο Πάπας Βενέδι 26, δεν υπάρχει αποδοχή της παρατησίας του από κανέναν. Σε περίπτωση εκδημίας, ορίζει το άρθρο 13 του τετάρτου κεφαλαίου, σε περίπτωση εκδημίας του Πατριαρχη Μόσχα και πάσης Ρωσίας, εθυσυχασμού, δηλαδή παρετήσεως, εκδικάσε ως το ενόπιον του εκκλησιαστικού δικαστηρίου για οποιοδήποτε άλλο λόγο, αδύνατη την άσκηση του πατριαρχικού ταξιώματος, Ιερά Σύνοδος υπό την Προεδρία του έχοντας στα Πρεσβεία της Αρχιερωσύνης μόνιμου μέλους της Ιερά Συνόδου, εκλέγει αμέσως τον τοποτηρητή του πατριαρχικού θρόνου μεταξύ των μονήμων με μελών της, δηλαδή το άρθρο 13 του τετάρτου κεφαλαίου, αναφέρει σε ποιες περιπτώσεις, η Ιερά Σύνοδος εκλέγει τον τοποτηρητή του πατριαρχικού θρόνου μεταξύ των μονήμων μελών της και οι περιπτώσεις αυτές είναι αν πεθάνει, αν εκδημίσει ο πατριαρχής Μόσχας, εάν παρετηθεί δεύτερον, αν δικάζεται ενώπιον του εκκλησιαστικού δικαστηρίου τρίτον ή τέταρτος λόγος για οποιοδήποτε άλλο λόγο, ο οποίος καθιστά δύνατη την άσκηση του πατριαρχικού αξιώματος. Κατά την περίοδο της μέσοπατριαρχίας, πρώτον η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία ορίζει το άρθρο 15, διοικείται από την Ιερά Σύνοδο που προοδεύεται από τον τοποτηρητή. Δεύτερον, το όνομα του τοποτηρητή μνημονεύεται στις ιερές ακλουθίες σε όλους τους ναούς της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Τρίτον, ο τοποτηρητής ασκεί τις αρμοδιότητες του πατριάρχη Μόσχας και πάσης Ρωσίας εκτός της περίπτωσης που προβλέπεται ότι δεν ασκεί συγκεκριμένη αρμοδιότητα. Και ο Μητροπολίτης τέταρτον Κρουτίτης και Κολόμνας ασκεί την επαρχία της Μόσχας αυτοτελώς. Μεσοπατριαρχή είναι το διάστημα, το οποίο παρεμβάλλεται μεταξύ της για οποιοδήποτε από τους προβλεπόμενους λόγους αδυναμίας ασκήσεως του πατριαρχικού αξιώματος και της εκλογής νέου πατριάρχη περίοδου. Το άνθρωπο 15 ορίζει τι γίνεται σε αυτήν την περίοδο της Μεσοπατριαρχίας. Πώς διοικείται η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία. Διοικείται από την Ιερά Σύνοδο, η οποία προεδρεύεται από τον τοποτηρητή τον οποίον εκλέγει η Ιερά Σύνοδος μεταξύ των μονήμων μελών της. Ενώ η Μητροπολίτη της Κουρτίσης και Κολοόμουνας διοικεί την επαρχία της Μόσχας, αυτό τελώς, όχι λαδίως πατριαρχικός επίτροπος με αρμοδιώτης επαρχίου αρχιερέα κατά την περίοδο της Μεσοπατριαρχίας. Το άνθρωπο 16 του τέταρτου κεφαλαίου ορίζει ότι πρέπει να συγκληθεί το τοπική κληρικοραϊκή σύνοδος για την εκλογή του νέου πατριάρχη Μόσχας το αργότερο μέσα σε έξι μήνες μετά τη χειρία του πατριαρχικού θρόνου από τον τοποτηρητή και την Ιερά Σύνοδο. Οι υποψήφιοι τώρα για το πατριαρχικό αξίωμα πρέπει να εκπληρώνουν τις ακόρθες προϋποθέσεις. Πρώτον, να είναι αρχιερείς της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Δεύτερον, να έχουν ανώτερη θεολογική εκπαίδευση, επαρκή εμπειρία στη διοίκηση επαρχίας, να διακρίνονται για το σεβασμό τους το κανονικό δίκιο και την τάξη. Τρίτον, να απολαμβάνουν της έξωθεν καλής μαρτυρίας και της εμπιστοσύνης των αρχιερέων των κληρικών και των λαϊκών. Τέταρτον, να έχουν μαρτυρία καλή από τον έξωθεν. Και τέταρτον, να είναι τουλάχιστον 40 ετών. Και τώρα περνάμε σε ένα άλλο όργανο της Ανώτατης Εκκλησιαστικής Εξουσίας της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ρωσίας, στην Ιερά Σύνοδο. Η Ιερά Σύνοδος είναι το όργανο διοίκησης της Ρωσκής Ορθόδοξης Εκκλησίας στην περίοδο που παρεμβάλλεται μεταξύ των αρχιερατικών συνόδων. Διότι η Αρχιερατική Σύνοδος, όπως έχουμε πει σε προηγούμενη διάλεξη, συγκαλείται τουλάχιστον κάθε τέσσερα χρόνια. Πρόεδρος της Ιερά Σύνοδου είναι ο Πατριάρχης Μόσχας ή ο τοποτηρητής του Πατριαρχικού Θρόνου. Η Ιερά Σύνοδος είναι υπόλογη έναντι της Αρχιερατικής Συνόδου, ορίζει το άρθρο δύο του πέμπτου κεφαλαίου και υποβάλλει σε αυτήν την έκθεση δραστηριοτήτων για την περίοδο μεταξύ των αρχιερατικών συνόδων. Τώρα, ποιοι είναι οι δραστηριοτές των αρχιερατικών συνόδων, μεταξύ των αρχιερατικών συνόδων. Τώρα, ποια είναι η σύνθεση της Ιερά Συνόδου. Πρόεδρος ο Πατριάρχης Μόσχας ή ο τοποτηρητής. Επτά μόνιμα μέλη και έξι προσωρινά μέλη μεταξύ των επαρχιούχων αρχιερέων. Τα μόνιμα μέλη της Ιερά Συνόδου ορίζονται ποια είναι στο άρθρο τέσσερα του πέμπτου κεφαλαίου. Τα μόνιμα μέλη της Ιερά Συνόδου είναι πρώτον ο Μητροπολίτης Κιεύου και Πάσης Ουκρανίας, δεύτερον ο Μητροπολίτης Αγίας Πετρουπόλεως και Λάδωγα, τρίτον ο Μητροπολίτης Κρουτίτσις και Κολόμουνας, τέταρτον ο Πατριαρχικός Έξαρχος Μίνσκ και Σλούτσκ, πέμπτον ο Πατριαρχικός Έξαρχος Πάσης Λευκορωσίας, Μητροπολίτης Μίνσκ και Σλούτσκ, Πατριαρχικός Έξαρχος Πάσης Λευκορωσίας. Έκτον ο Μητροπολίτης Κησινιεύ και Πάσης Μολδαβίας, πέμπτον ο Πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων και Εύδομων, ο Αρχιγραμματείας του Πατριαρχείου Μόσχα, δυνάμι του αξιωματός του. Τα έξ προσωρινά μέλη καλούνται εκ περιτροπής σύμφωνα με το άρθρο 5 του πέμπτου κεφαλαίου. Ανάλογα με τα Πρεσβεία της Αρχιερωσύνης, εκ περιτροπής καλούνται ένας από κάθε ομάδα, στις οποίες διαιρούνται οι επαρχίες. Δεν μπορεί να κλειθεί στην Ιεραν Σύνοδο ως προσωρινό μέλος ένας αρχιερέας, εάν δεν συμπληρώσει δύο έτη διοίκησης στην επαρχία του. Τα προσωρινά μέλη εναλλάσσονται αναεξάμινο, διότι το συνοδικό έτος διαιρείται σε δύο περιόδους. Τη θερμή περίοδο Μάρτιος-Αύγουστος και τη χειμερινή περίοδο Σεπτέμβριος-Φεβρουάριος, σύμφωνα με το άρθρο 6. Το άρθρο 7 του Πέμπτου Κεφαλαίου ορίζει «Οι επαρχιούχοι αρχιερείς, οι προϊστάμενοι των συνοδικών τμήματων και οι πριτάνες των θεολογικών ακαδημιών μπορούν να μετέχουν στις συνεδρίες της Ιερά Συνόδου με δικαίωμα συμβουλευτικής ψήφου όταν εκστάζονται ζητήματα που αφορούν τις επαρχίες, τους οργανισμούς και τις σχολές που τελούν υπό τη δίκησή τους ή την εκκλησιαστική υπακοή τους εν γένη». Το άρθρο λοιπόν 7 ορίζει «Ποιοι έχουν δικαίωμα συμβουλευτικής ψήφου στις συνεδριάσεις της Ιερά Συνόδου όταν εξετάζονται ζητήματα που αφορούν τους δικούς τους οργανισμούς, οι επαρχιούχοι αρχιερείς για τις επαρχίες τους, οι προηστάμενοι των συνοδικών τμήματος, οι επαρχιούχοι αρχιερείς που δεν είναι προσωρινά μέλη ή μόνιμα μέλη της Ιερά Συνόδου, δηλαδή οι λοιποί αρχιερείς, οι προηστάμενοι των συνοδικών τμήματον όταν εξετάζονται ζητήματα που αφορούν τα συνοδικά τους τμήματα, οι πριτάνης των θεολογικών ακαδημιών όταν εξετάζονται ζητήματα που αφορούν τις θεολογικές τους ακαδημίες. Μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις ορίζει το άρθρο 9 η απαρτία της Ιερά Συνόδου είναι τα 2 τρίτα των μελών της. Οι συνεδρίες της Ιερά Συνόδου κατά κανόνα είναι και κλεισμένον των θειρών. Τις συνεδριάσεις της Ιερά Συνόδου ορίζει το άρθρο 10 τι συγκαλεί ο Πατριάρχης Μόσχας ή ο τοποτηρητής. Το άρθρο 12 ορίζει ότι η Ιερά Σύνοδος εργάζεται στη βάση της ημερήσιας διάταξης που υποβάλλεται από τον Πρόεδρο και εγκρίνεται από τη Σύνοδος στην αρχή της πρώτης συνεδρίας. Ο Πρόεδρος αποστέλλει τις υποθέσεις που απαιτούν προκαταρακτικές μελέτες στα μέλη της Συνόδου εκ των πρωταίρων. Τα μέλη της Συνόδου μπορούν να υποβάλλουν προτάσεις για την ημερήσια διάταξη και να γύρουν ζητήματα εφόσον ο Πρόεδρος ειδοποιείται προηγουμένως. Δηλαδή ο Πρόεδρος της Συνόδου, δηλαδή ο Πατριάρχης Μόσχας ή ο τοποτηρητής, ετοιμάζουν την ημερήσια διάταξη και την υποβάλλουν στην Ιερά Σύνοδο στην αρχή της πρώτης συνεδρίας για έγκριση. Ο Πρόεδρος διευθύνει τις συνεδρίες σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας της Ιερά Συνόδου. Εάν ο Πατριάρχης Μόσχας δεν μπορεί να ασκήσει για κάποιο λόγο προσωρινώς τα καθήκοντά του ως Προέδρου της Ιερά Συνόδου. Το άρθρο 14 του 5ου κεφαλαίου ορίζει ότι τα καθήκοντά του Προέδρου ασκούνται από το μόνιμο μέλος της Ιερά Συνόδου που έχει τα Πρεσβεία της Αρχιερωσύνης. Η Γραμματέας του Πατριαρχείου Μόσχας είναι ο Γραμματέας της Ιερά Συνόδου και ποιες αρμοδιωτές έχει να προετοιμάζει το αναγκαίο υλικό για τα μέλη της Ιερά Συνόδου για τις εργασίες της Ιερά Συνόδου και δεύτερον να τηρεί τα πρακτικά των συνεδριών. Ποιες είναι τώρα οι αρμοδιώτητες της Ιερά Συνόδου. Υπάρχει μια λίστα αρμοδιωτήτων, 19 αρμοδιωτήτων και συνεχίζεται και με άλλες λίστες αρμοδιωτήτων. Κατά την άσκηση των καθηκόνων της Ιεράς Σύνοδος, δηλαδή έχει τις εξής αρμοδιώτητες. Μεριμνά για την ορθή διαφύλαξη και ερμηνεία της ορθόδοξης πίστης και των κανόνων της ελληνικής ηθικής και ευσέβειας. Βέβαια αυτή η αρμοδιώτητα ανήκει και στην Αρχειρατική Σύνοδο, ανήκει και στην Τοπική Κληρικολαϊκή Σύνοδο. Επόμενους ξαρτάται αν θέλει να παραπέμψει το ζήτημα αυτό η Ιερά Σύνοδο στην Αρχειρατική Σύνοδο, αν θέλει αυτό το ίδιο ζήτημα να το παραπέμψει η Αρχειρατική Σύνοδο στην Τοπική Κληρικολαϊκή Σύνοδο. Δεύτερον διασφαλίζει την εσωτερική ενότητα της ρωσικής ορθόδοξης εκκλησίας, τρίτον διατηρεί την ενότητα με τις άλλες ορθόδοξες εκκλησίες. Αυτές οι αρμοδιώτητες ανήκουν και στις άλλες μορφές Συνόδου για τις οποίες μίλησα προηγουμένως. Συνόδος οργανώνει την εσωτερική και εξωτερική δραστηριότητα της εκκλησίας και την επίλυση των ζητημάτων γενικής εκκλησιαστικής σημασίας που αφορούν αυτήν. Πέμπτον ερμηνεύει τις κανονικές αποφάσεις και επηλεί τις δυσχέριες που αφορούν την εφαρμογή τους. Έκτον ρυθμίζει τα λατρευτικά ζητήματα. Έβδομον εκδίδει οι πειθαρχικές κανονιστικές πράξεις που αφορούν τους κληρικούς, τους μοναχούς και τους εργαζομένους της εκκλησίας. Όχδον αξιολογεί τα σημαντικότερα γεγονότα στον τομέα των διεκκλησιαστικών, διωμολογιακών και διαθρησκευτικών σχέσεων. Ένατον διατηρεί τις διωμολογιακές και διαθρησκευτικές σχέσεις τόσο στο κανονικό έδαφος του Πατριαρχείου Μόσχα όσο και εκτός αυτού. Δέκατον συντονίζει τις δράσεις του πληρώματος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στις προσπάθειές του για την επίτευση της ειρήνης και της δικαιοσύνης. Ενδέκατον εκφράζει πειμαντικό ενδιαφέρον για τα κοινωνικά προβλήματα. Δωδέκατον απευθύνει ειδικά μηνύματα σε όλους τους πιστούς της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Δέκατον τρίτον διατηρεί τις κατάλληλες σχέσεις μεταξύ της εκκλησίας και του κράτους σύμφωνα με το παρόν εσωτερικό καταστατικό και την ισχύουσα νομοθεσία. Δέκατον τρίτον εγκρίνει τα καταστατικά των ημιαυτόνομων εκκλησιών και των εξαρχειών. Δέκατον πέμπτον υιοθετεί τα πολιτιακά καταστατικά της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και των κανονικών μονάδων της και εισάγει τροποποιήσεις και προσθήκε σε αυτά. Δέκατον έκτον εγκρίνει τα πρακτικά των συνόδων των εξαρχειών. Δέκατον έβδομον επιλύνει τα ζητήματα που αφορούν την ίδρυση και την κατάργηση των κανονικών μονάδων της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας που υπόκεινται στη δικαιοδοσία της Ιερά Συνόδου και οι σχετικές αποφάσεις της εγκρίνονται από την Αρχιερατική Σύνοδο. Δέκατον όχδον θεσπίζει τη διαδικασία κτίσης κυριότητας χρήσης και διάθεσης κτιρίων και περιουσίας της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Δέκατον έναντον εγκρίνει τις αποφάσεις του Γενικού Εκκλησιαστικού Δικαστηρίου. Στη συνέχεια το άρθρο 26 περιέχει άλλη μία λίστα αρμουδιωτήτων της Ιερά Συνόδου, εκλέγει και διορίζει αρχιερείς και σε εξαιρετικές περιπτώσεις τους μεταθέτει και τους πάβει. Δεύτερον καλή αρχιερείς στις συναιδρίες της Συνόδου. Τρίτον εξετάζει τις εκθέσεις των αρχιερέων για την κατάσταση των επαρχιών και λαμβάνει αποφάσεις για τις εκθέσεις. Τέταρτον ελέγχει μέσω των μελών της Συνόδου τη δραστηριότητα των αρχιερέων όποτε δίποτε το θεωρεί αναγκαίο. Πέμπτον καθορίζει το μισθό των αρχιερέων. Το άρθρο 27 περιέχει μια τρίτη λίστα αρμοδιωτήτων της Ιεράς Συνόδου. Η Ιερά Σύνοδος διορίζει τους προϊσταμένους των συνοδικών οργανισμών και τους αναπληρωτές τους κατόπιν προτάσεως τους. Δεύτερον τους Πρυτάνης των θεολογικών ακαδημιών και ιεροσπουδαστηρίων, τους πατέρες προϊσταμένους, τις μητέρες προϊσταμένες και τους ηγουμένους των μονών. Τρίτον, τους αρχιερείς, τους κληρικούς και τους λαϊκούς για υπεύθυνη εργασία στο εξωτερικό. Το άρθρο 28 περιέχει μια τέταρτη λίστα αρμοδιωτήτων της Ιεράς Συνόδου. Η Ιερά Σύνοδος μπορεί να συστήνει επιτροπές ή άλλα όργανα εργασίας για τη μέρημνα, πρώτον, της επίλυσης των σημαντικών θεολογικών προβλημάτων που αφορούν την εσωτερική και την εξωτερική δραστηριότητα της Εκκλησίας. Δεύτερον, της διατήρησης του κειμένου της Αγίας Γραφής, της μεταφράσεως και δημοσιεύσεώς της. Τρίτον, της διατήρησης των κειμένων και λατρευτικών βιβλίων, της διορθώσεως, εκδόσεως και δημοσιεύσεώς τους. Τέταρτον, της ανακήρυξης των Αγίων. Πέμπτον, της δημοσιεύσεως συλλογών ιερών κανόνων, εγχειρηδίων και εκπαιδευτικών βοηθημάτων για τα θεολογικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, θεολογικών βιβλίων, επίσημων περιοδικών και άλλων συναφών δημοσιευμάτων. Έκτον, της βελτίωσης της θεολογικής πνευματικής και ηθικής εκπαίδευσης των κληρικών και της δραστηριότητας των θεολογικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Έβδομον, της σειραποστολής της κατοίχησης και της θρησκευτικής εκπαίδευσης. Όχδον, της κατάστασης του μαθήματος των θρησκευτικών. Έναν των προβλημάτων των μονών και των μοναχών. Δέκατον, των έργων φιλανθρωπίας και κοινωνικής διακονίας. Ενδέκατον, της αρμόζουσας κατάστασης των πραγμάτων στον τομέα της εκκλησιαστικής οικονογραφίας, μουσικής και εφαρμοσμένων τεχνών. Δωδέκατον, των εκκλησιαστικών μνημείων και αρχαίων που ευρίσκονται υπό τη δικαιοδοσία της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Δέκατον, τρίτον, της παραγωγής εκκλησιαστικών χρειοδών, κεριών, αμφίων και όλων των άλλων αναγκαίων αντικειμένων για τη διατήρηση λατρευτικής παράδοσης της ευπρέπειας και της ευταξίας τους ναούς. Δέκατον, τέταρτον, των συντάξεων των κληρικών και των εργαζομένων της εκκλησίας. Δέκατον, πέμπτον, της επίλυσης των οικονομικών προβλημάτων. Το άρθρο 29 περιέχει μια πέμπτη λίστα αρμοδιωτήτων της Ιεράς Συνόδου. Κατά τη διεύθυνση των συνοδικών οργανισμών, Ιερά Σύνοδος εγκρίνει τους κανονισμούς της δραστηριοτητάς τους. Δεύτερον, εγκρίνει αιτήσια σχέδια του έργου των συνοδικών οργανισμών και λαμβάνει εκθέσεις από αυτούς. Τρίτον, λαμβάνει αποφάσεις για τις σημαντικότερες πτυχές της τρέχουσας εργασίας των συνοδικών οργανισμών. Τέταρτον, σε περίπτωση ανάγκης, επιθεωρεί αυτούς τους οργανισμούς. Μία έκτη λίστα περιλαμβάνει το άρθρο 30, μια έκτη λίστα αρμοδιωτήτων της Ιερά Σύνοδου. Η Ιερά Σύνοδος εγκρίνει το Γενικοεκκλησιαστικό Προϋπολογισμό, εξετάζει τους απολογισμούς των συνοδικών οργανισμών, των θεολογικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και τις προβλεπόμενες οικονομικές εκθέσεις. Μία έβδομη λίστα περιλαμβάνει το άρθρο 31, στη μέρη μνάντης για τις επαρχίες της Μονές και τα θεολογικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, η Ιερά Σύνοδος πρώτον ιδρύει και καταργεί τις επαρχίες και μεταβάλλει τα όρια και τις επωνυμίες τους και οι σχετικές αποφάσεις της εγκρίνονται από την Αρχιερατική Σύνοδο. Δεύτερον, υιοθετεί ομοιόμορφους κανονισμούς για τα επαρχιακά ιδρύματα. Τρίτον, εγκρίνει τους κανονισμούς των Μονών και ασκεί την εποπτία στη μοναστική ζωή. Τέταρτον, ιδρύει στα Ευρωπηγιακές Μονές. Πέμπτον, ίστρα από πρόταση της Εκπαιδευτικής Επιτροπής, εγκρίνει τους κανονισμούς και τα αναλυτικά προγράμματα των θεολογικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, τα αναλυτικά προγράμματα των θεολογικών ιεροσπουδαστηρίων και νέα τμήματα στις θεολογικές ακαδημίες. Έκτον, μεριμνά ώστε η δραστηριότητα όλων των οργάνων της εκκλησιαστικής εξουσίας της Επαρχίας, της Αρχιερατικές Επιτροπίες και της Ενωρίες να αναπτύσσεται σύμφωνα με τις διατάξεις του δικαίου και έβδομο σε περίπτωση ενάγκης διεξάγη επιθεωρήσεις. Και το Άρθο 32 ορίζει ότι ηρασύνοδος αποφαίνεται για τις διαφωνίες σε σχέση με την ερμηνεία του παρόντος εσωτερικού καταστατικού. Είδαμε λοιπόν μια αρκετά μεγάλη λίστα αρμοδιωτήτων της Ιερά Συνόδου και από αυτή τη λίστα αντιλαμβανόμαστε ότι η Ιερά Συνόδος διεξάγει, η Ιερά Σύνοδος προεδρευόμενη από τον Πατριάρχη Μόσχας διεξάγει την τρέχουσα διοίκηση του Πατριαρχείου Μόσχας και όλων των κανονικών μονάδων που υπάγονται σε αυτό σύμφωνα με τις αρμοδιώτητες οι οποίες προβλέπονται από τις σχετικές διατάξεις του πέμπτου κεφαλαίου του καταστατικού χάρτη που αφορούν την Ιερά Σύνοδο. Αξίζει να επισημάνομαι ορισμένες αρμοδιώτες, παράδειγμα, εγκρίνει τα καταστατικά των ημιαυτόνομων, υπάρχει εκκλησιών και των εξαρχείων και ο Πατριάρχης Μόσχας επικυρώνει τα ίδια καταστατικά. Εγκρίνει τα πρακτικά Ιερά Σύνοδος των Συνόδων των εξαρχειών, όπως είναι η εξαρχία της Λευκορωσίας. Άλλη αρμοδιώτητα σημαντική, όλες είναι εξαιρετικά σημαντικές τρέχουσες διοικητικές αρμοδιώτητες του Πατριαρχείου Μόσχας υιοθετεί τα πολιτιακά καταστατικά της Ρωσικής Ορθοδόξης Εκκλησίας και των κανονικών μονάδων της, δηλαδή αν πρόκειται να αποκτήσει νομική προσωπικότητα κατά το κρατικό δίκιο, η Ρωσική Ορθοδόξη Εκκλησία ως συγκεντρωτικός οργανισμός, ή οι κανονικές της μονάδες αν πρόκειται να αποκτήσουν νομική προσωπικότητα ως συγκεντρωτική ή ως τοπική οργανισμή ή ως θρησκευτική οργανισμή κατά το κρατικό νόμο για τα δρισκεύματα, τα καταστατικά τα πολιτιακά της Ρωσικής Εκκλησίας και των κανονικών μονάδων της, εν όψη της αποκτήσεως νομικής προσωπικότητας κατά το κρατικό δίκιο, τα αποφασίζει η ΡΑ Σύνοδος. Εδώ όμως τελείωσε ο χρόνος της 7ης διάλεξης του Μεταπτυχιακού των Ευρωπαϊκών Θεσμών του 1ου έτους. Θα επανελθώ μες την 8η διάλεξη για τη συνέχεια. Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.