Διάλεξη 5: Υπόσχεσθαι, αγαπητές φίλες και φίλοι, στην πέμπτη η διάλεξη του μεταπτυχιακού των θεσμών ευρωπαϊκών λαών του πρώτου έτους, αφού στην προηγούμενη διάλεξη είχαμε δει την ανώτατη εκκλησιαστική εξουσία στην Καθολική Εκκλησία, είχαμε ξεκινήσει να βλέπουμε την άσκηση της ανώτατης εξουσίας στη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία από την τοπική κληρικολαϊκή σύνοδο με βάση της δικές της αραμοδιότητες. Και βρισκόμαστε στο άρθρο 11 του Δευτέρου Κεφαλαίου. Η κληρικολαϊκή σύνοδος εκλέγει τον Πρόεδρο με αρχιερατικό βαθμό, τα μέλη και τους γραμματείς των οργάνων εργασίας που συστήνονται από την κληρικολαϊκή σύνοδο με απλή πλειοψηφία. Μια άλλη λοιπόν αρμοδιότητα στα πλαίσια της λειτουργίας της κληρικολαϊκής σύνοδου είναι να εκλέγει τους Προέδρους, τα μέλη και τους γραμματείς των οργάνων εργασίας, τα οποία συστήνει για την υποβοήθηση του έργου της. Το άρθρο 12 ορίζει, το Προεδρείο, ο Γραμματέας και οι Πρόεδροι των ομάδων εργασίας αποτελούν το γνωμοδοτικό συμβούλιο της κληρικολαϊκής σύνοδου. Και ένα άλλο λοιπόν σηλογικό όργανο είναι το γνωμοδοτικό συμβούλιο της κληρικολαϊκής σύνοδου, που αποτελείται από τον Πρόεδρο και τα λοιπά μέλη του Προεδρίου της κληρικολαϊκής συνοδού, από τον Γραμματέα της κληρικολαϊκής συνοδού και από τους Προέδρους των ομάδων εργασίας, τις οποίες έχει συστήσει η κληρικολαϊκή συνοδός. Το γνωμοδοτικό συμβούλιο Σύμφρα με την παράγραφο 2 του Άρθρου 12 είναι το διοικητικό όργανο της κληρικολαϊκής συνοδού και έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες. Πρώτον, την εξέταση των ανακυπτών των ζητημάτων στην ημερήσια διάταξη και την υποβολή προτάσεων για τη διαδικασία κατά την οποίαν η κληρικολαϊκή συνοδός θα τα εξετάζει. Δεύτερον, το συντονισμό όλων των δραστηριοτήτων της κληρικολαϊκής συνοδού. Τρίτον, την εξέταση των διαδικαστικών ζητημάτων και των ζητημάτων πρωτοκόλου. Τέταρτον, τη διοικητική και τεχνική εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της κληρικολαϊκής συνοδού. Το Γνωμαδοτικό Λοιπόν Συμβούλιο της κληρικολαϊκής συνοδού είναι ένα διοικητικό όργανο που είναι αρμόδιο για την καλή λειτουργία της κληρικολαϊκής συνοδού και έχει τις προβλεπόμενες από το άρθρο 12 αρμοδιότητες. Να εξετάζει τα ζητήματα που ανακύπτουν κατά τη διεξαγωγή της ημερήσιας διάταξης. Να υποβάλει προτάσεις για τη διαδικασία κατά την οποία η κληρικολαϊκής συνοδός θα εξετάζει τα ζητήματα της ημερήσιας διάταξης. Να συντονίζει τις δραστηριότητες της κληρικολαϊκής συνοδού. Να εξετάζει τα διαδικαστικά ζητήματα της κληρικολαϊκής συνοδού. Να εξετάζει τα ζητήματα πρωτοκόλου της κληρικολαϊκής συνοδού. Και να εξασφαλίζει από άποψη διοικητική και τεχνική την ομαλή λειτουργία της κληρικολαϊκής συνοδού. Ένα άλλο όργανο της κληρικολαϊκής συνοδού είναι η αρχιερατική συνδιάσκεψη. Αυτή προβλέπεται από το άρθρο 13 του Δευτέρου Κεφαλαίου του Καθεστατικού Χάρτη της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Σύμφωνα με αυτό το άρθρο 13, όλα τα μέλη της κληρικολαϊκής συνοδού με αρχιερατικό βαθμό, απαρτίζουν την αρχιερατική συνδιάσκεψη. Η συνδιάσκεψη συγκαλείται από τον Πρόεδρο της κληρικολαϊκής συνοδού με πρωτοβουλία του. Με απόφαση του γνωμοδετικού συμβουλίου της κληρικολαϊκής συνοδού ή με πρόταση τουλάχιστον του ενός τρίτου των αρχιερέων. Επομένως, η σύγκληση αυτού του οργάνου της κληρικολαϊκής συνοδού, που ονομάζεται αρχιερατική συνδιάσκεψη, γίνεται με έναν από τους τρεις τρόπους. Είτε συγκαλείται από τον Πρόεδρο η αρχιερετική συνδιάσκεψη, είτε συγκαλείται από τον Πρόεδρο της κληρικολαϊκής συνοδού, με προδική του πρωτοβουλία δηλαδή, είτε συγκαλείται με απόφαση του γνωμοδοτικού συμβουλίου της κληρικολαϊκής συνοδού, είτε συγκαλείται ύστερα από πρόταση τουλάχιστον του ενός τρίτου των αρχιερέων εξοφίτσιομελών της κληρικολαϊκής συνοδού. Ποιες είναι τώρα οι αρμοδιώτες, ποιο είναι το έργο της αρχιερετικής συνδιάσκεψης της κληρικολαϊκής συνοδού. Αναφέρεται στο ίδιο άρθρο 13 του Δευτέρου Κεφαλαίου. Το έργο της συνδιάσκεψης περιλαμβάνει τη συζήτηση εκείνων των αποφάσεων της κληρικολαϊκής συνοδού που έχουν ειδική σημασία και οι οποίες προκαλούν αμφισβητήσεις από την πλευρά της συμφωνίας τους με την Αγία Γραφή, την Ιερή Παράδοση, τα δόγματα και τους κανόνες, καθώς και από την πλευρά της διατήρησης εκκλησιαστικής ειρήνης και ενότητας. Η αρμοδιώτες, λοιπόν, της αρχιερατικής συνδιάσκεψης της κληρικολαϊκής συνοδού είναι να συζητά τις αποφάσεις της κληρικολαϊκής συνοδού που έχουν ειδική σημασία, εφόσον προκαλούν αμφισβητήσεις από την πλευρά της συμφωνίας τους με την Αγία Γραφή, την Ιερή Παράδοση και τα δόγματα και τους κανόνες. Επίσης, να συζητά τις αποφάσεις της κληρικολαϊκής συνοδού που έχουν ειδική σημασία από την πλευρά της διατήρησης της εκκλησιαστικής ειρήνης και ενότητας. Στην Παράγραφο 2 του Άρθου 13 του Δευτέρου Κεφαλαίου ορίζεται, στην περίπτωση κατά την οποία η ορισμένη απόφαση της κληρικολαϊκής συνοδού ή μέρος της απορρίπτεται από την πλειοψηφία των παρόντων αρχιερέων, υποβάλλεται στην κληρικολαϊκή συνοδό για επανεξέταση. Αν μετά από τη δεύτερη απόφαση η πλειοψηφία των αρχιερέων που είναι παρόντες στην κληρικολαϊκή συνοδό την απορρίψουν, χάνει την ισχύ της ως αποφάσιος της κληρικολαϊκής συνοδού. Η Παράγραφος 2 μας δίνει όλο το εύρος της αρμοδιότητας, της αρχιερατικής συνδυάσκεψης για τα ζητήματα με τα οποία μπορεί αυτή να ασχοληθεί στο πλαίσιο της κληρικολαϊκής συνοδού. Αν λοιπόν κάποια απόφαση της κληρικολαϊκής συνοδού ή ένα μέρος κάποιας απόφασης δεν γίνεται δεκτό, απορρίπτεται από την πλειοψηφία των παρόντων αρχιερέων της αρχιερατικής συνδυάσκεψης, τότε υποβάλλεται και πάλι για ψήφιση, για επανεξέταση και ψήφιση στην κληρικολαϊκή σύνοδο. Εάν η κληρικολαϊκή σύνοδος ξεναψηφίσει την ίδια απόφαση, τότε αυτή η δεύτερη απόφαση υποβάλλεται και πάλι στην αρχιερατική συνδυάσκεψη. Και εάν η πλειοψηφία των αρχιερέων που είναι παρόντες στην κληρικολαϊκή σύνοδο και που αποτελούν την αρχιερατική συνδυάσκεψη, την απορρίψουν και πάλι την απόφαση, ένα μέρος μιας απόφασης, τότε πάβει να έχει την ισχύ απόφασης της κληρικολαϊκής συνδυάσκεψης. Στο άρθρο 15 επαναλαμβάνεται ότι οι συνεδρίες της κληρικολαϊκής συνόδου προεδρεύονται από τον Πρόεδρο, δηλαδή από τον Πατριάρχη Μόσχαση τον τοποτηρητή του, η ύστρα από πρόταση του από ένα από τα μέλη του δωδεκαμελούς Προεδρίου της κληρικολαϊκής συνόδου. Το άρθρο 16 αναφέρεται στους προσκεκλημένους θεολόγους, ειδικούς, παρατηρητές και επισκέπτες. Αυτοί οι προσκεκλημένοι μπορούν να λαμβάνουν μέρος στις ανοιχτές συνεδρίες της κληρικολαϊκής συνόδου μαζί με τα μέλη της, όχι στις κλειστές. Η έκταση της συμμετοχής τους καθορίζεται από τον κανονισμό λειτουργίας, αλλά οπωσδήποτε δεν έχουν δικαίωμα συμμετοχής στην ζηφοφορία. Τα μέλη της κληρικολαϊκής συνόδου έχουν το δικαίωμα να προτείνουν συνεδρία και κλεισμένον των θηρών. Οι προσκεκλημένοι λοιπόν, είτε είναι θεολόγοι, είτε ειδικοί, είτε παρατηρητές, είτε επισκέπτες, μπορούν να λαμβάνουν μέρος και να έχουν συμβουλευτική ψήφο, να λένε τη γνώμη τους δηλαδή. Δεν μπορούν να έχουν αποφασιστική ψήφο. Αυτό το αποκλεί το άρθρο 16 του 2ου μέρους του καταστατικού χάρτη της Ρωσικής Εκκλησίας. Πάντως, η έκταση της συμμετοχής τους καθορίζεται από τον κανονισμό λειτουργίας, που προεγκρίνεται από την αρχιερατική Σύνοδο και εγκρίνεται από την τοπική κληρικολαϊκή Σύνοδο. Στο άρθρο 16 υπάρχει μία σημείωση, ότι η εκλογή του Πατριάρχη Μόσχαρς και πάσης Ρωσίας διεξάγεται οπωσδήποτε και κλεισμένον των θηρών, άρα αποκλείονται όλοι οι προσκεκλημένοι. Το άρθρο 17 αναφέρεται στη λήψη των αποφάσεων από την Κληρικολαϊκή Σύνοδο. Οι αποφάσεις της Κληρικολαϊκής Συνοδού λαμβάνονται με πλειοψηφία, εκτός ειδικών περιπτώσεων που προβλέπονται από τον κανονισμό λειτουργίας, ο οποίος υιοθετείται από την Κληρικολαϊκή Σύνοδο. Σε περίπτωση ισοψηφίας σε φανερή ψηφοφορία υπερισχύει ψήφος του προέδρου. Σε περίπτωση ισοψηφίας σε μυστική ψηφοφορία διεξάγεται άλλη ψηφοφορία. Τακτικά, λοιπόν, οι αποφάσεις της Κληρικολαϊκής Συνοδού λαμβάνονται με πλειοψηφία των μελών της, από όλη την πλειοψηφία των μελών της. Αν, όμως, σε ειδικές περιπτώσεις ο κανονισμός λειτουργίας προβλέπει άλλον τρόπο λήψιος αποφάσεων, σε αυτές οι ειδικές περιπτώσεις, τότε εφαρμόζεται αυτός ο τρόπος. Μπορεί, δηλαδή, να προβλέπεται αυξημένη πλειοψηφία για ορισμένα ζητήματα από τον κανονισμό λειτουργίας. Δηλαδή, αυξημένη σε σχέση με την απόλυτη, μεγαλύτερη πλειοψηφία, σημαίνει η αυξημένη πλειοψηφία. Εάν υπάρχει ισοψηφία και η ψηφοφορία είναι φανερή, υπερισχύει ψήφος του Προέδρου, εάν είναι μυστική ψηφοφορία και υπάρχει ισοψηφία, γίνεται άλλη ψηφοφορία. Το Άρθα 18 του Δευτέρου Κεφαλαίου ορίζει όλα τα επίσημα έγγραφα της Κληρικολαϊκής Συνόδου, υπογράφονται από τον Πατριάρχη Μόσχαση, τον τον Ποτηρυτή του, τα μέλη του Προεδρίου και τον Γραμματέα. Όπως δηλαδή και τα πρακτικά. Και το Άρθρο 19 του ίδιου Δευτέρου Κεφαλαίου, οι αποφάσεις Κληρικολαϊκής Συνόδου αρχίζουν να ισχύουν αμέσως μετά την υιοθέτησή τους. Εάν συγκρίνομαι τώρα που είδαμε τις αρμοδιότητες της εξουσίας της τοπικής Κληρικολαϊκής Συνόδου, της Ρωσκής Εκκλησίας, εάν συγκρίνομαι τις εξουσίες της με την ανώτατη εξουσία της Καθολικής Εκκλησίας, καταλήγουμε στα εξής συμπεράσματα. Η ανώτατη εξουσία στην Καθολική Εκκλησία μπορεί να ασκείται είτε ατομικά, δηλαδή από τον Πάπα, είτε αν ο Πάπας αποφασίσει μπορεί να ασκείται και συλλογικά, δηλαδή από τον Σύλλογο των Επισκόπων, όλης της Καθολικής Εκκλησίας, είτε σε Οικουμενική Σύνοδο Πανηγυρικά, είτε με ενωμένη δράση όλων των μελών του Συλλόγου των Επισκόπων της Καθολικής Εκκλησίας, εκτός Οικουμενικής Συνόδου. Η ανώτατη εξουσία, η οποία ασκείται από την τοπική κληρικολαϊκή Σύνοδο της Εκκλησίας της Ρωσίας, δεν είναι η ανώτατη εκκλησιαστική εξουσία ολόκληρης της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Αλλά συνιστά ένα μόνο τμήμα, τις συγκεκριμένες δηλαδή αρμοδιώτες, όχι το σύνολο των αρμοδιωτήτων της ανώτατης εξουσίας, ένα μόνο μέρος, το οποίο ως αρμοδιώτητες ανήκουν στην τοπική κληρικολαϊκή Σύνοδο, διότι υπάρχουν και θέματα της ανώτατης εξουσίας της Αυτοκέφαρης Εκκλησίας της Ρωσίας, που σαν αρμοδιώτητες ανήκουν σε άλλα όργανα της κεντρικής οργάνωσης και διοίκησης της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, όπως είναι οι αρμοδιώτες της Αρχιερατικής Συνόδου και όπως είναι οι αρμοδιώτες της Ιερά Συνόδου ή αρμοδιώτες του Πατριάρχη Μόσχας. Πάντως, η ανώτατη εκκλησιαστική εξουσία που ασχείται από τα όργανα της κεντρικής οργάνωσης και διοίκησης της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας δεν είναι η ανώτατη εξουσία, η οποία ανήκει σε όλες τις Ορθόδοξες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες, αλλά μόνον εκείνη η οποία ανήκει στην Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ρωσίας. Δηλαδή, οι αρμοδιώτες, οι οποίες ασκούνται από τη διοίκηση της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ρωσίας και οι οποίες αφορούν την διοίκηση της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ρωσίας. Η ανώτατη εξουσία που ανήκει σε όλες τις Ορθόδοξες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες, δηλαδή οι αρμοδιώτητες της εκκλησιαστικής εξουσίας που υπερβαίνουν μια αυτοκέφαλη ορθόδοξη και οι οποίες αφορούν το σύνολο των Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών, ασκείται, βεβαίως, από όλες τις Ορθόδοξες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες. Σε μία πανορθόδοξη σύνοδο, όπως αυτή η οποία έχει συγκλιθεί από τη συνδυάσκεψη των προκαθημένων των Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών που συγκλήθηκε στο Φανάρι το 2014, για να λειτουργήσει το 2016. Στη συνέχεια θα εξετάσουμε ένα άλλο όργανο της ανώτατης εκκλησιαστικής εξουσίας της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ρωσίας, δηλαδή την Αρχιερατική Σύνοδο. Το άρθρο 1 του τρίτου κεφαλαίου ορίζει ότι η Αρχιερατική Σύνοδος είναι το ανώτατο όργανο της ιεραρχικής διοίκησης της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και αποτελείται από τους επαρχιούχους αρχιερείς και τους βοηθούς αρχιερείς που προείστανται των συνοδικών οργανισμών και των θεολογικών ακαδημιών, οι οποίοι έχουν κανονική δικαιοδοσία στις ενορίες της δικαιοδοσίας τους. Άλλοι βοηθοί αρχιερείς μπορούν να βάνουν μέρος στις συνεδρίες της Αρχιερατικής Συνόδου χωρίς δικαίωμα αποφασιστικής ψήφου. Και η Αρχιερατική λοιπόν Σύνοδος είναι ανώτατο όργανο διοίκησης της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ρωσίας. Ποια είναι η σύνθεσή της? Σε αυτήν την Αρχιερατική Σύνοδο μετέχουν όλοι οι επαρχιούχοι αρχιερείς και όλοι οι βοηθοί αρχιερείς. Δικαίωμα αποφασιστικής ψήφου έχουν όλοι οι επαρχιούχοι αρχιερείς και από τους βοηθούς αρχιερείς όσοι είναι προϊστάμενοι συνοδικών οργανισμών, θεολογικών ακαδημιών ή έχουν διοικητική δικαιοδοσία σε ενωρίες της δικαιοδοσίας τους. Οι υπόλοιποι βοηθοί αρχιερείς δεν έχουν δικαίωμα αποφασιστικής ψήφου, αλλά έχουν δικαίωμα συμβουλευτικής ψήφου. Το άρθρο 2 του τρίτου κεφαλαίου αναφέρεται στην Αρχιερατική Σύνοδο ως προς τον τρόπο συγκλησής της. Η Αρχιερατική Σύνοδο συγκαλείται από τον Πατριάρχη Μόσχας και Πάσης Ρωσίας ή τον τον Ποτηρητή και την Ιερά Σύνοδο, τουλάχιστον μια φορά ανα τετραετία και εν όψη της τοπικής κληρικολαϊκής συνόδου, καθώς και σε εξαιρετικές περιπτώσεις, οι οποίες προβλέπονται ειδικά στον καταστατικό χάρτη. Ύστερα από εισήγηση του Πατριάρχη Μόσχας και Πάσης Ρωσίας και της Ιερά Συνόδου ή ύστερα από πρόταση του ενός τρίτου των επαρχιούχων αρχιερέων μελών της Αρχιερατικής Συνόδου μπορεί να συγκληθεί έκτακτη Αρχιερατική Σύνοδος μετά από έξι μήνες στο αργότερο από τη σχετική απόφαση της Ιερά Συνόδου ή την έτιση ομάδας αρχιερέων στον Πατριάρχη Μόσχας και Πάσης Ρωσίας και την Ιερά Σύνοδο. Η σύγκληση λοιπόν της Αρχιερατικής Συνόδου μπορεί να είναι είτε τακτική είτε έκτακτη. Η τακτική σύγκληση γίνεται με δύο τρόπους. Είτε από τον Πατριάρχη Μόσχας και την Ιερά Σύνοδο μια φορά τουλάχιστον ανα τέτρα αιτία ή αν πρόκειται να συγκληθεί τοπική κληρικολαϊκή Σύνοδος. Ενώ η έκτακτη σύγκληση γίνεται είτε από τον Πατριάρχη Μόσχας και την Ιερά Σύνοδο είτε είστερα από πρόταση του ενός τρίτου των επαρχιούχων μελών της Αρχιερατικής Συνόδου. Το άρθρο 3 του κεφαλαίου 3 ορίζει ποιο όργανο είναι υπεύθυνο για την προετοιμασία της Αρχιερατικής Συνόδου. Το όργανο αυτό είναι η Ιερά Σύνοδος. Η Ιερά Σύνοδος του Πατριαρχείου της Ρωσίας αντιστοιχεί στη διαρκή Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας Ελλάδος και η Αρχιερατική Σύνοδος του Πατριαρχείου της Ρωσίας αντιστοιχεί στην Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας Εκκλησίας Ελλάδος. Οι αρμοδιότητες της Αρχιερατικής Συνόδου προβλέπονται στο άρθρο 4 του κεφαλαίου 3 και είναι οι εξής η διατήρηση του ανώθευτου και του αμετάβλητου της ορθόδοξης δασκαλίας της πίστεως και των κανόνων της χριστιανικής ηθικής. Δεύτερον, η υιοθέτηση, δηλαδή η απόφαση του εσωτερικού καταστατικού της ρωσικής ορθόδοξης εκκλησίας και εισαγωγή τροποποιήσεων σε αυτό. Τρίτον, η διατήρηση της τογματικής και κανονικής ενότητας της ρωσικής ορθόδοξης εκκλησίας. Τέταρτον, η επίλυση των κύριων θεολογικών, κανονικών, λατρευτικών και επιμαντικών ζητημάτων που αφορούν τις εσωτερικές και εξωτερικές δραστηριότητες της Εκκλησίας. Φέμπτον, η ανακήρυξη αγίων και η έγκριση των ατρευτικών ακολουθιών και ιεροτελεστειών. Έκτον, η αυθεντική ερμηνεία των ιερών κανόνων και των άλλων εκκλησιαστικών διατάξεων. Εύδομον, η έκφραση της πειμαντικής μέριμνας για τα προβλήματα της σύγχρονης εποχής. Όχδον, ο καθορισμός της φύσης των σχέσεων με τα κρατικά όργανα. Ένατον, η διατήρηση των σχέσεων με τις τοπικές ορθόδοξες εκκλησίες. Δέκατον, η ίδρυση, η αναδιοργάνωση και κατάργηση των ημιαυτόνομων εκκλησιών, των εξαρχειών και των επαρχειών και ο καθαρισμός των ορίων και των επωνυμιών τους. Δενδέκατον, η ίδρυση, η αναδιοργάνωση και η κατάργηση των συνοδικών οργανισμών. Δωδέκατον, η έγκριση της διαδικασίας της κτήσης κυριότητας, της χρήσης και της διάθεσης της περιουσίας της ρωσικής ορθόδοξης εκκλησίας. Δέκατον, τρίτον, η υποβολή προτάσεων για την ημερήσια διάταξη, το πρόγραμμα, τον κανονισμό λειτουργίας και τη συγκρότηση της τοπικής κληρικολαϊκής συνόδου εν όψη της διεξαγωγής της, καθώς και προτάσεων για τη διαδικασία της εκλογής του Πατριάρχη Μόσκας και πάσης Ρωσίας, αν αναμένεται η εκλογή. Δέκατον, τέταρτον, η υποπτία της εφαρμογής των αποφάσεων της τοπικής κληρικολαϊκής συνόδου. Δέκατον, πέμπτον, η κρίση για τις δραστηριότητες της Ιεράς Συνοδού και των συνοδικών οργανισμών. Δέκατον, έκτον, η έγκριση και κατάργηση των ομοθετικών πράξεων της Ιεράς Συνοδού και εισαγωγή τροποποίησεων σε αυτές. Δέκατον, εβδομό, η σύσταση και κατάργηση των οργάνων της εκκλησιαστικής διοίκησης. Δέκατον, όγδον, η θέσπιση της δικονομίας όλων των εκκλησιαστικών δικαστηρίων. Δέκατον, έναντον, η εξέταση των οικονομικών εκθέσεων που υποβάλλονται από την Ιερά Σύνοδο και η έγκριση των αρχών του Νέου Γενικού Εκκλησιαστικού Προϋπολογισμού. Οι 20, η έγκριση των νέων γενικών εκκλησιαστικών τιμητικών διακρίσεων. Η Αρχιερατική Λοιπόν Συνόδος έχει μία λίστα αρμοδιοτήτων, οι οποίες θερρούνται ότι είναι μεγαλύτερης σημασίας. Κάποιες από αυτές συμπίπτουν με τις αρμοδιότητες της τοπικής κληρικολαϊκής Συνόδου, όπως τις είδαμε σε προηγούμενη διάλεξη. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να λαμβάνει για αυτές τις αρμοδιότητες αποφάσεις η Αρχιερατική Σύνοδος, αλλά αν θέλει μπορεί να παραπέμψει προσέγκριση της αποφάσεις της στην τοπική κληρικολαϊκή Σύνοδο για τις αρμοδιότητες που υπάρχει μία σύμπτωση με εκείνες της τοπικής κληρικολαϊκής Συνόδου. Σημαντικές διοικητικές αρμοδιότητες της Αρχιερατικής Συνοδου είναι η απόφαση για τον καταστατικό χάρτη της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Δηλαδή αυτό το νομοθετικό κείμενο το οποίο εξετάζομαι, δηλαδή ο καταστατικός χάρτης, αποφασίζεται από την Αρχιερατική Σύνοδο. Στο σημείο αυτό τελείωσε ο χρόνος για την πέμπτη διάλεξη του μετατιακού των θεσμών Ευρωπαϊκών Λαών. Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας. |