Διάλεξη 2 / Διάλεξη 2 / Διάλεξη 2

Διάλεξη 2: Λοιπόν, το θέμα μας είναι, την προηγούμενη φορά σας είπα ότι είναι πολύ σημαντικό, την προηγούμενη φορά είπαμε ότι είναι πολύ σημαντικό να κερδίσετε την αγάπη των μαθητών σας. Την προηγούμενη φορά είπαμε κάποια πράγματα, ότι είναι πολύ σημαντικό να προσπαθείς να κερδίσεις και να καθοδηγεί...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριος δημιουργός: Χατζόπουλος Δημήτριος (Επίκουρος Καθηγητής)
Γλώσσα:el
Φορέας:Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Είδος:Ανοικτά μαθήματα
Συλλογή:Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού / Διδακτική της Παιδαγωγικής Γυμναστικής ΙΙ
Ημερομηνία έκδοσης: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2014
Θέματα:
Άδεια Χρήσης:Αναφορά
Διαθέσιμο Online:https://delos.it.auth.gr/opendelos/videolecture/show?rid=438fc07b
Απομαγνητοφώνηση
Διάλεξη 2: Λοιπόν, το θέμα μας είναι, την προηγούμενη φορά σας είπα ότι είναι πολύ σημαντικό, την προηγούμενη φορά είπαμε ότι είναι πολύ σημαντικό να κερδίσετε την αγάπη των μαθητών σας. Την προηγούμενη φορά είπαμε κάποια πράγματα, ότι είναι πολύ σημαντικό να προσπαθείς να κερδίσεις και να καθοδηγείς το τμήμα, όπως εγώ τώρα έχω εσάς, κερδίζοντας την εκτίμηση των μαθητών σου. Το μεγάλο ερώτημα λοιπόν είναι πως μπορείς να κερδίσεις την εκτίμηση των μαθητών. Εκεί παίζεται όλο το παιχνίδι. Είναι εύκολο να το λες τα λόγια. Ένας τρόπος για να κερδίσεις την εκτίμηση των μαθητών, είπαμε την προηγούμενη φορά, είναι ο τρόπος με τον οποίο τους κάνεις παρατηρήσεις. Και εμείς είπαμε, πάλι άφησες ανοιχτό το ψυγείο, μας έχεις βάλει μέσα, εσύ θα το πληρώσεις, αντί λοιπόν, ή για τον υπολογιστή, αντί λοιπόν να πείτε κάτι τέτοιο, πως είπαμε ότι είναι σημαντικό εσείς να διατυπώσετε την παρατήρησή σας. Και αυτό το κάνουμε για να κερδίσουμε την εκτίμηση των μαθητών, γι' αυτό το λόγο. Αυτό είναι μικρολεπτομέρειας, μην νομίζετε ότι είναι τίποτα τρομερό. Πώς λοιπόν θα πεις εσύ σε ένα μαθητή ή στο γιο σου, πάλι άφησες τον υπολογιστή ανοιχτό, θα μας βάλεις μέσα, θα πληρώσουμε τα μαλλιοκέφαλά μας. Τι θα πεις λοιπόν, για να μην του λες θα σε τιμωρήσω και όλα αυτά, γιατί αυτό θα φέρει αντίδραση, είπαμε. Πώς θα διατυπώσεις εσύ την παρατήρησή σου. Θα τον βάλω με μισηδίψεις. Ω, γυναίκες, πολύ καλή, πολύ καλή, για πες μου. Οι μητέρες μας έχουνε ψυχολογικά τραύματα, μας έχουνε, για πες το. Θα τον κάνεις να νιώθει τύψεις. Θα τον κάνει να μας λυπηθεί, γιατί κουραζόμαστε πολύ να βουλέψουμε, για να τα πληρώσουμε όλα αυτά. Ω, βλέπετε μια στρατηγική, ό,τι μαθαίνουμε. Απάντησε ή το όνομά σου. Σώτια. Σώτια, είπε ότι θα τον κάνουν να νιώσει τύψεις λέει. Θα τον κάνουν να του δείξω, πω πω κοίταξε, όλη τη μέρα δουλεύω για σένα και εσύ δεν το εκτιμάς αυτό το πράγμα. Έχετε κάποια άλλη πρόταση εσείς. Έχεις κάποια άλλη πρόταση εσύ εδώ πέρα. Τον ονομάσου. Ω, Γιάννη. Γιάννη τι θα έλεγες εσύ στο παιδί σου. Εεε, όταν υπάρχει και θέλω να αναχαλάζει, να συγκρίνομαι. Οπότε θα θέλω να το δω. Καλό και αυτό. Καλό. Έτσι ακόμη καλύτερο που είπαμε που είναι και μοντέρνο και σύγχρονο. Παρακαλώ. Προσέξτε το λίγο. Τι λέει, χρησιμοποιεί τη μαγική λέξη. Παρακαλώ. Λέει σε παρακαλώ. Ένα λοιπόν. Παρακάτω. Ε, αν το θέλεις στο ψυχείο γιατί υπάρχει από εμένα. Έτσι μπράβο. Υπάρχει, προσέξτε το. Θα πρέπει, θα πρέπει να είσαστε μέσα στον κόσμο των παιδιών. Θα πρέπει να είσαστε μέσα στον κόσμο τους. Θα πρέπει να είσαστε στον κόσμο των παιδιών. Αυτήν την εποχή έχουμε πολύ σοβαρό πρόβλημα σε σχέση με το περιβάλλον. Άρα λοιπόν, ένας τρόπος για να το κάνεις να καταλάβει είναι να το εξηγήσεις για ποιο λόγο. Ότι αν έχεις ανοιχτό το ψυχείο ή τον υπολογιστή, καταναλώνεις ενέργεια. Και αυτό κάνει κακό στο περιβάλλον. Τονίζεις λοιπόν, ένας ή μία στρατηγική λοιπόν είναι αυτή στην οποία. Τονίζεις, τονίζεις εσύ τις συνέπειες της πράξης του. Πολλές φορές τα παιδιά δεν συνειδητοποιούν τις συνέπειες των πράξεων τους. Εσείς πέστε τους, αυτό που κάνεις έχει ως συνέπεια αυτό το πράγμα. Να είσαι ειλικρινής μαζί τους. Το όνομά σου. Μαρία. Μαρία. Εγώ πιστεύω ότι το καλύτερο τρόπος θα ήταν επεξήγηση με επιπράγματα. Τι θα έλεγες λοιπόν. Δηλαδή ότι συμπαρακαλώ κάνε αυτό το πράγμα γιατί για μας είναι σημαντικό. Γιατί χάνεται ενέργεια. Πολύ ωραία. Και όταν το έλεγα ότι αν κάνεις αυτό θα δεις που εγώ ας πούμε για σένα θα κάνω αυτό. Άρα λοιπόν προχωρά ένα βήμα παραπάνω. Όχι μόνο για να ενισχύσει την επιθυμία της αυτή ώστε να το κάνει το παιδί. Λέει ότι αυτές είναι οι συνέπειες της πράξης σου και επιπλέον χρησιμοποιεί αμοιβή. Αυτό λέγεται επιχειρουριστικό μοντέλο αντιμετώπισης της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς. Που σημαίνει το μοντέλο αυτό πιστεύει ότι μπορώ να κατευθύνω τη συμπεριφορά κάποιου με αμοιβές και πεινές. Με αυτόν τον τρόπο μαθαίνουν όλα τα ζώα να εκτελούν. Βλέπουμε για παράδειγμα στο τσίρκο τα ζώα να κάνουν κάποια πράγματα. Προσέξτε ότι κάθε φορά ο εκπαιδευτής όταν κάνουν κάτι, για παράδειγμα εάν θα πάτε να δείτε τα δελφίνια που κάνουν κάτι, τσάκ έχει το αγαπημένο τους ψαράκι και τους το δίνει μόλις το κάνουν. Αυτό είναι μια τακτική. Επίσης εκείνο που θέλω να θυμάστε είναι ότι δεν υπάρχει η μία αντιμετώπιση εν επιθύμητης συμπεριφοράς, η οποία είναι τέλεια και μπορεί να αντιμετωπίσει όλες τις περιπτώσεις. Κάποιος σήκωνε το χέρι του και ήθελε το όνομά σου. Νίκος. Συγγνώμη λίγο, Νίκο το δικό σου που μου είπες το όνομά σου. Νίκος Μαρία. Δεν θα είχες όσο που λέμε με το παιδί ότι λίγο δεν κάνει, περιμένει ένα τάλαμο. Έχει αυτό το πρόβλημα, μπράβο. Δηλαδή αυτό δεν θα κάνει μόνο αν δεν περιμένει κάτι. Προσέξτε το εδώ, υπάρχουν τεχνικές πως μπορείς να δίνεις υλικές αμοιβές και σταδιακά να τις απομακρύνεις. Συνήθως όταν δίνουμε υλική αμοιβή στο παιδί, σε κάποιο μαθητή για να κάνει κάτι, πάντα το δίνουμε μετά και όχι πιο πριν. Πιο πριν είναι δωροδοκία. Το άλλο είναι όταν δίνεις υλική αμοιβή πρέπει πάντοτε να τον επιβραβεύεις κιόλας, να του δίνεις κοινωνική επιβράβευση. Μπράβο που το έκανες αυτό εδώ. Μπορεί να του δίνεις υλική αμοιβή κάθε φορά περιοδικά, μειώνεις. Δεν του δίνεις την υλική αμοιβή το γλυκό του για παράδειγμα ή την καραμέλα του, κάθε φορά που θα κάνει κάτι που είναι σωστό. Αλλά του δίνεις κάθε δεύτερη φορά, κάθε τρίτη φορά. Κάθε φορά όμως τον επιβραβεύεις, ώστε να φτάσεις σε σημείο μόνο να υπάρχει η κοινωνική επιβράβευση και μην την υποτιμάτε. Όταν το παιδί εκτιμά έναν δάσκαλο, τότε το μπράβο του δασκάλου, και μάλιστα μπροστά σε όλους τους μαθητές, είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή. Εάν όμως εγώ είμαι ένας δάσκαλος αντιπαθητικός, τότε το μπράβο μου δεν έχει καμία αξία, οπότε τότε εκεί σημασία έχει μόνο η υλική αμοιβή. Άρα λοιπόν, πάλι ξεκινάμε από αυτό εδώ, από την εκτίμηση των μαθητών. Ότι αν το έχεις αυτό, μπορείς σταδιακά να απομακρύνεις την ηλικία αμοιβή, αλλά πάντοτε θα του δεις μπράβο. Συνήθως αυτή η στρατηγική είναι. Πες μας πάλι το όνομά σου. Μαρία. Μαρία. Αλλά υποτίστερα, αφού υπάρχει η επιβράβευση, ύστε να υπηρεάσεις, μετά θα πρέπει πάλι να υπάρξει ο ίδιος το άκρος κύκλος της επιβραβεύσης. Γιατί επιβραβεύτηκες και ότι αυτό έγινε για να το μάθεις και ότι, ok, εγώ θα είμαι ευχαριστημένος με αυτό από τη στιγμή που πέμπω και θα σε επιβραβεύω. Απλά αυτό πλέον γίνεται επίκτητο και κατακτά το παιδί και δεν θα χρειάζεται να το εξηγεί συνέχεια. Κοιτάξτε, αν εσύ, αν για παράδειγμα εγώ τώρα έκανα παρατήρηση εδώ στον Κώστα για παράδειγμα. Του λέω Κώστα, όταν μιλάς με κάνεις και ξεχνάω στη συνέχεια τα λόγια μου και φαίνομαι σαν χαζός απέναντι στους μαθητές μου. Θα του το πω μια φορά, έτσι, θα του το πω δεύτερη φορά, θα της το πω τρίτη φορά να βάζει το χέρι της όταν χασμουριέται. Αν όμως διαπιστώσω ότι, αν διαπιστώσω παιδιά, αν διαπιστώσω ότι ο Κώστας του το είπα δύο φορές και συνεχίζει το βιολί του. Τότε, σε αυτή την περίπτωση, δεν έχει νόημα εγώ να γίνομαι γραφικός και να επαναλαμβάνω ξανά, κοίταξε Γιαννάκη, κοίταξε Κωστάκη, πρέπει να κάνεις αυτό εδώ. Προφανώς, λοιπόν, υπάρχει κάποιος άλλος λόγος. Γι' αυτό, λοιπόν, το πρώτο πράγμα που εσείς θα πρέπει να κάνετε όταν σας γίνεται φασαρία είναι ποιο. Όταν γίνεται κάτι τέτοιο. Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνετε εσείς όταν γίνεται φασαρία. Υπάρχει ένας βασικός κανόνας εδώ πέρα, για να μιλάτε, θα πρέπει να σηκώνετε το χέρι σας. Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που κάνετε όταν βλέπετε ότι γίνεται φασαρία και μάλιστα κάνετε μια παρατήρηση, κάνετε δεύτερη. Τι θα πρέπει να σκεφτείτε εκεί πέρα για να το αντιμετωπίσετε το πρόβλημα. Παναγιώτη. Παναγιώτη. Αν υπάρχει κάποιος λόγος που γίνεται φασαρία. Α, μπράβο. Θα πρέπει να σκεφτείτε για ποιο λόγο μου κάνει φασαρία. Εάν αυτός εδώ είναι ερωτευμένος με τη Μαρία, όσες παρατηρήσεις και να του κάνω εγώ δεν έχει νόημα. Γιατί αυτός προσπαθεί να πουλήσει τσαμπουκά και να έρθει σε αντιπαράθεση μαζί μου. Ή έχει στο κινητό ή κάτι του συνέβη, έκανε χθες το βράδυ κάτι το φοβερό και θέλει να το πει. Δεν άκουσα. Να δείξουμε το κακό παιδί. Εντάξει, τώρα μην το παίρνεις προσωπικά. Αν λοιπόν αυτός έχει αυτή την ανάγκη να μοιραστεί κάτι με τον άλλον, όσο και να φωνάξεις εσύ, αυτός θα το μοιραστεί το πράγμα. Πέστε μου τι θα κάνετε εσείς στο μάθημά σας για να κερδίσετε την εκτίμηση των μαθητών σας. Όλα είναι πολύ ωραία στη θεωρία. Τι θα κάνετε στο μάθημά σας ώστε οι μαθητές σας να σας αγαπήσουνε. Έχετε το όνομά σου. Πες μας Μαρία, Γεωργία. Α, η Γεωργία λέει, τι θυμάμαι Σότια, μου αρέσει, πρέπει να μου πεις Μπράβο, Μπράβο. Ξέρετε και οι δάσκαλοι έχουν ανάγκη την ανατροφοδότηση. Τώρα μου έκανες τρίπλα. Τέλος πάντων, η Γεωργία λέει, θα τους βάλω να παίζουνε. Προσέξτε, ο δάσκαλος ναι μεν θα κάνει το χατήρι των μαθητών του, αλλά ταυτόχρονα έχει και να τους διδάξει κάτι. Εάν εσείς όλη την ώρα τους δίνετε την αμοιβή το παιχνίδι, τότε δεν θα μπορέσετε να διδάξετε. Άρα λοιπόν το παιχνίδι θα το χρησιμοποιήσετε με φιδό και όχι κάθε φορά παιχνίδι. Πριν όμως από το παιχνίδι που είναι η εξωτερική παρακίνηση, εγώ τι κάνω εδώ για να κερδίσω το ενδιαφέρον σας. Τι κάνω εγώ, για να κερδίσω το ενδιαφέρον σας. Όταν κάνω μάθημα, όταν έρχομαι εδώ και κάνω μάθημα, έρχεται ο άλλος και μιλάει μπλα μπλα μπλα μπλα μπλα μπλα μπλα και σας σκυμίζει και όταν τολμάται να πείτε κάτι, σας ρίχνει και κάτι με το βούρδο λέει σας πετάει έξω. Εγώ για να μη σας αφήσω και να σας έχω συνέχεια σε κίνηση και να συμμε... Το είπα. Τι κάνω λοιπόν για να κερδίσω το ενδιαφέρον σας. Διαρκώς προσπαθώ να κάνω ερωτήσεις. Εσείς στο μάθημά σας πάτε να διδάξετε σούτ στο μπάσκετ. Τι θα μπορούσατε να κάνετε ώστε να κρατήσετε... Έχετε μια παρατήρηση εσείς δύο εδώ πέρα. Τι θα μπορούσατε να κάνετε ώστε να κερδίσετε το ενδιαφέρον, την εκτίμηση των μαθητών. Τον όνομά σου. Ναι. Δημήτρη. Δημήτρη. Τι θα κάνεις για το σούτ στο μπάσκετ για να κερδίσεις εσύ την εκτίμηση των μαθητών. Γιατί εκεί είναι όλο το παιχνίδι. Θα το σώρει πλέον το λόγο, θα τους ρωτήσω πως μπορούν να κερδίσουν. Ένα λοιπόν, λέει ο Δημήτρης, θα τους κάνω ερωτήσεις πως μπορούμε να σούτάρουμε. Άλλος τρόπος, γιατί λέμε ότι όσο πιο πολύ συμμετέχουν οι μαθητές στο μάθημα, τόσο πιο πολύ σε προσέχουνε. Άλλος τρόπος, μία μέθοδο διδασκαλίας την οποία χρησιμοποιούμε και τη μάθατε στο προηγούμενο εξάμινο, ώστε οι μαθητές σας να νιώθουν ότι συμμετέχουν πολύ στο μάθημα και ότι δεν είναι άβουλα πλασματάκια. Τον όνομά σου εκεί πίσω. Παυλίνα. Παυλίνα. Αναφύση εντασίας. Ανταποδοτική. Παυλίνα, ότι εγώ θα δώσω μία καρτέλα εδώ πέρα στους μαθητές μου και αντί να τους δίνω εγώ ανατροφοδότηση, με βάση τα κριτήρια που έχω γράψει, για παράδειγμα στο σουτ στο μπάσκετ είναι σημαντικό να έχεις το μάγκο να κάθεται, είναι σημαντικό να βλέπεις το καλάθι. Με βάση αυτά τα ποιοτικά κριτήρια, ο ένας μαθητής δίνει ανατροφοδότηση στον άλλο. Με αυτόν τον τρόπο ο δάσκαλος δίνει την εξουσία της ανατροφοδότησης σε έναν μαθητή. Είναι πολύ σημαντικό αυτό. Ένας άλλος τρόπος είναι, αντί να πεις, κοίταξε, θα σου τάρεις από αυτό το σημείο. Εσύ θα σου τάρεις από αυτό το σημείο. Ένας καλός δάσκαλος τι θα κάνει εδώ πέρα, το όνομά σου. Σόνια. Σόνια. Γιατί το πει να σου τάρει από ποιο σημείο θέλει. Μπράβο. Θα βάλει έναν κόνο κοντά στο καλάθι, έναν κόνο λίγο πιο πίσω και έναν κόνο λίγο πιο πίσω. Και, αντί να πεις στους μαθητές, θα σου τάρετε πρώτα από αυτόν τον κόνο, λέει, επιλέξτε εσείς από πού θέλετε να σου τάρετε. Βλέπετε, οι μικρολεπτομέρειες κάνουν τον καλό δάσκαλο. Το μπορεί να δημιουργήσει το εγωρήφόνο. Από εκεί, αυτά θα τα πούμε στα επόμενα μαθήματα, να μην προχωρήσουμε σε μεθόδους δασκαλίας, να πούμε άλλα πράγματα. Είναι σωστό αυτό το οποίο λες. Εκεί είναι το παιδαγωγικό τάκτ. Γι' αυτό οι δάσκαλοι δεν χρησιμοποιούν μαθητοκεντρικές μεθόδους δασκαλίας. Το ένα πρόβλημα των μεθόδων αυτόν είναι ότι απαιτείται πολλής χρόνος και δεν προλαβαίνεις να διδάξεις αρκετά πράγματα. Δηλαδή, δεν μπορείς εσύ να περιμένεις κάθε φορά από τους μαθητές σου να ανακαλύψουνε ξανά τον τροχό. Άρα λοιπόν, το ένα πρόβλημα των μαθητοκεντρικών μεθόδων δασκαλίας είναι ο χρόνος, το άλλο το πρόβλημα είναι ότι απαιτείται από τον δάσκαλο να έχει αναπτύξει κοινωνικές ικανότητες. Είναι πολύ εύκολο για τον δάσκαλο να λέει, εσύ εκεί μιλάς, βγες έξω. Αυτό είναι πολύ εύκολο να το κάνεις. Το δύσκολο είναι να κάνεις αυτό που σας προτείνω εδώ, να αναφέρεις τις συνέπειες. Γι' αυτό μιλάμε για παιδαγωγικοί πλέον. Πάμε παρακάτω. Θέλω να μου πείτε μια περίπτωση στην οποία αυτό εδώ το στυλ θα το εφαρμόσετε στην ώρα της φυσικής αγωγής. Πότε το εφαρμόζουμε αυτό το στυλ, αυτό εδώ το ελευθεριάζουν. Είναι αυτός το οποίο οι μαθητές αποφασίζουν, αυτοί τι θα κάνουνε. Σε ποια στιγμή εμείς το εφαρμόζουμε αυτό στη φυσική αγωγή και σας προτείνω να το κάνετε ώστε να νιώθουν οι μαθητές ότι συμμετέχουν στο μάθημα. Γιατί εκεί είναι το μυστικό να τους κάνετε να νιώθουνε ότι νέο δάσκαλος υπολογίζε τη γνώμη μας. Όχι βέβαια ότι είσαστε έρμεο και τους γλύφεις όλη την ώρα και τους βάζεις παιχνίδι. Άλλο, θα πρέπει να χρησιμοποιείς μια ισορροπία. Ναι αλλά και αυτό εδώ. Στο ελευθεριάζουν πότε θα το χρησιμοποιήσατε, πότε θα το χρησιμοποιήσεις. Εσύ θα μου πεις. Έχεις την επιλογή λοιπόν. Δεν θα σου πω όχι. Αφού ξέρω τι θέλεις να μου πεις. Δεν θέλω. Άμα σου δώσω μια καραμέλα. Για πες μας λοιπόν. Ξέρω εγώ να σας δώσουμε διελευθερία να διαλέξουμε το τι θέλουμε να κάνουμε αυτοί στο τέταρτο. Διαρκώς το κάνουμε οι δάσκαλοι αυτό το πράγμα. Στο τελευταίο τέταρτο λέμε κάθε φορά στους μαθητές μας παιδιά επιλέξτε εσείς τι θέλετε να παίξετε. Ο άλλος δάσκαλος λέει παιδιά σήμερα διδάξαμε το σουτ στο μπάσκετ άρα θα παίξετε μπάσκετ. Και έχει δύο μπασκέτες προσέξτε το τι κάνει και τους βάζει να παίζουν δέκα αντίον δέκα. Γιατί αυτό λέει το βιβλίο. Το βιβλίο λέει ότι από τη στιγμή που δίδαξε σουτ στο μπάσκετ πάει τελείωσε. Θα τους βάλεις παιχνίδι να παίξουν μπάσκετ αυτό λέει η μεθοδολογία. Ναι αλλά εγώ στο σχολείο έχω δύο μπασκέτες και έχω 25 παιδιά. Και τι λέει ο έξυπνος ο δάσκαλος θα τους βάλουν να παίξουν δέκα αντίον δέκα. Ένας άλλος δάσκαλος ακόμα πιο έξυπνος λέει εγώ θα τους κάνω ομάδες πέντε αντίον πέντε. Ε παίξε εσύ πέντε αντίον πέντε. Δηλαδή πάρα πολλοί δάσκαλοι κάνουμε πράγματα για να είμαστε εντάξει για τους τύπους. Α εγώ το έκανα. Αυτό λέει το βιβλίο αυτό έκανα. Αλλά μπες μέσα στη θέση των μαθητών σου. Πώς αισθάνεται όταν παίζουν πέντε αντίον πέντε σε μία μπασκέτα. Όσο πιο αρχάροι είναι οι αθλητές μας τόσο μικρότερος πρέπει να είναι ο αριθμός των παιδιών που συμμετέχουν στο παιχνίδι. Πες μας Μαρία. Όπως το παιχνίδι που χρησιμοποιήσαμε στο τέλος θα είναι ανταμοιπή για το πως υπερχόντωσε ο γυναστής με πληροφορίες και μία αδερφή. Προσέξτε παιδιά τι λέτε. Υπάρχουν πάρα πολλοί λόγοι για τους οποίους χρησιμοποιούμε το παιχνίδι στο τέλος. Ο ένας ο λόγος είναι αυτός που είπε η Μαρία ότι το χρησιμοποιούμε σαν ανταμοιβή. Ο άλλος ο λόγος είναι για να εφαρμόσουν στο παιχνίδι αυτά τα οποία τους δίδαξα. Όμως είπε επίσης το χρησιμοποιούμε σαν αποθεραπεία το παιχνίδι. Προσέξτε. Αποθεραπεία κάθε φορά κάνουμε όταν έχουμε μεγάλη ένταση στο μάθημά μας και στη συνέχεια τους βάζουμε να τρέξουν χαλαρά και να κάνουν κάποιες διατάσεις. Το παιχνίδι δεν είναι αποθεραπεία. Και αν επίσης ρίξτε μια ματιά στην ένταση του μαθήματος, ιδιαίτερα όταν εμείς κάνουμε μάθημα στα παιδιά και τους έχουμε εκεί να κάνουν σούτ στο μπάσκετ, εκεί τι ένταση να ανεβάσει. Και το έχω δει πολύ συχνά αυτό το πράγμα. Τι κάνει ο δάσκαλος. Τους λέει παιδιά θα μάθουμε το σούτ στο μπάσκετ, όλη την ώρα τους βάζει χωρίς μπάλα, με την μπάλα σε ζευγάρια στον τείχο, ελάτε τώρα στην μπασκέτα, έχει και 20 άτομα εκεί πέρα και τους βάζει να κάνουν σούτ στην μπασκέτα, περιμένουν 10 ώρες 20 άτομα. Και στο τέλος ο έξυπνος ο δάσκαλος τι λέει, λέει ελάτε να κάνουμε αποθεραπεία και τους βάζει να τρέξουν γύρω γύρω. Τι αποθεραπεία αφού δεν ανέβασε καθόλου ένταση. Προσέξτε, θα δείτε λοιπόν ότι γίνονται πάρα πολλά πράγματα στην πράξη και γι' αυτό οι μαθητές μας μας αντιπαθούνε. Γιατί δεν σκεφτόμαστε αυτά που τους κάνουμε. Είναι παράλογα. Α αυτό λέει το βιβλίο. Ναι δες όμως εδώ τι γίνεται, ποιο είναι το υλικό που έχεις εσύ. Όταν εσείς θα πάτε να κάνετε κάτι ανάλογο στο σχολείο, είναι πολύ σημαντικό να περάσετε αυτούς τους κανόνες στα παιδιά και ιδιαίτερα αν δείτε ότι είναι όρημα τα παιδιά και έχουν και αυτή κάποια πρόταση, να τους δώσετε ένα χρονικό περιθώριο μια εβδομάδα και την επόμενη φορά να προτείνουν αυτοί μήπως έχουνε κάτι πιο έξυπνο. Πολλές φορές οι μαθητές μας και οι φοιτητές μαθαίνουν πάρα πολλά πράγματα όταν τους ακούς. Θα ξαφνιαστείτε πόσο ωραίες ιδέες έχουνε. Γιατί εγώ έχω ξεχάσει πόσο είναι να κάθεσαι τόση ώρα εδώ πέρα. Ειδιαίτερα όταν σήμερα είχαμε όλες αυτές τις ανακατοσούρες. Άρα λοιπόν και εσείς έχετε μια εβδομάδα καιρό για να μου προτείνετε ίσως κάτι άλλο σε αυτό που είπαμε. Τώρα εάν τα παιδιά είναι μικρής ηλικίας και τους πείτε εσείς για κυρώσεις τότε θα διαπιστώσετε ότι οι μαθητές είναι πάρα πολύ σκληροί και βάζουνε πάρα πολύ σκληρές πεινές. Ναι μεν εγώ σας λέω είναι πολύ σημαντικό να δεσμεύσετε τους μαθητές σας σε αυτούς εδώ τους κανόνες αλλά από την άλλη να έχετε υπόψη σας ότι εάν ο άλλος είναι Δευτέρα Δημοτικού και του πεις ξέρω εγώ τι θα κάνουμε παιδιά σε κάποιον ο οποίος παρά το γεγονός που του είπα να εξαφανίσει το κινητό από μπροστά από το θρανείο το εξαφανίζεις. Αυτό συνεχίζει να το έχει εκεί πέρα θα σου πούνε τα παιδιά να μην παίξει για 10 μαθήματα στο τέλος της ώρας. Ναι όταν βάζεις μια τέτοια πεινή όπως και πολλοί δάσκαλοι όταν βάζεις τόσο αυστηρές πεινές ξέρεις ότι δεν υπάρχει περίπτωση στην εφαρμόσης. Μια βασική αρχή ενός καλού δασκάλου είναι η συνέπεια. Αυτό που κάνουνε κάποιοι δάσκαλοι πολύ αυστηρές πεινές και μετά ναι το παίζουνε καλή και τέτοια και μειώνουν την πεινή είναι πάρα πολύ άσχημο. Θα πρέπει ο μαθητής να ξέρει ότι αυτό που λέει ο δάσκαλος το εννοεί. Άρα θα πρέπει και εσύ την πεινή που θα δώσεις να είναι ανάλογη. Δέστε εδώ ένα σύστημα. Εσείς τι κανόνες θα βάζετε στην τάξη σας. Βλέπετε ότι εγώ στο δεύτερο το μάθημα σας ανέφερα τους κανόνες τους δικούς μου για να μπορώ να καθοδηγώ το τμήμα. Ανάλογους κανόνες σας έτυχε καταρχήν κάποιος δάσκαλος που σας είπε παιδιά είναι πολύ σημαντικό να έχουμε αυτές τις συμπεριφορές. Είχε κάποιος τέτοια εμπειρία. Είναι πολύ σημαντικό για έναν δάσκαλο για έναν ηγέτη να καθορίζει τους κανόνες μέσα στο εκπαιδευτικό του μέσα στην τάξη του. Βασική αρχή. Όπως και εσείς σαν προπονητές. Τι θέλω παιδιά. Κάθε φορά όταν ξεκινάει το μάθημα θα είσαστε εδώ πέρα μπροστά στις 6 η ώρα. Για τους αθλητές σας για παράδειγμα. Είναι πολύ σημαντικό. Μαρία τι κανόνα θα βάλεις. Επειδή έτυχε να έχετε τους κανόνες πρωτοβάθμια στο δεξάμνο. Α είκανες μαζί μου πρωτοβάθμια. Λέω και εγώ που την ξέρω, που την ξέρω. Πολύ σημαντικό προσθόν ένας δάσκαλος να έχει καλή μνήμη. Δεν την έχω. Για να το αντιμετωπίσω όμως αυτό το πρόβλημα σημειώνω. Στο τέλος του μαθήματος κάθομαι και σημειώνω. Γιατί άλλοι δάσκαλοι δεν το έχουν αυτό ο ανάγκης. Μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε. Πες μας Μαρία. Αυτοί οι δεύτεροι ήταν σε τάξη. Είδαμε πει με τα παιδιά ότι πάντα πριν ξεκινήσει το μάθημα έκανα ένα κύκλο μυθμολία. Και έλεγα με το που σφυρίξω πρώτη φορά για να ξεκινήσει το μάθημα θα πρέπει να είστε όλοι μέσα στον κύκλο. Όπως ειναι πέντε λεπτά εκτός του παιχνιδιού. Η Μαρία λοιπόν λέει ένας κύκλος με το σφύριγμα μου θα είσαστε όλοι μέσα στον κύκλο. Αν κάποιος καθυστερήσει θα είναι δύο λεπτά έξω από το παιχνίδι όπως είναι στο handball για παράδειγμα. Θα δείτε ότι ο καλύτερος τρόπος για να γίνεις καλός δάσκαλος είναι να κουβεντιάζεις με άλλους δασκάλους και να μοιράζεις τις εμπειρίες σου. Δέστε εδώ λοιπόν διαβάστε το αυτό εδώ τι θα μπορούσατε εσείς να βάλετε σαν κανόνες για το μάθημα. Άρα λοιπόν πρώτο όταν μιλάει ο δάσκαλος θα πρέπει εσύ όταν μιλάει ο δάσκαλος τι θα πρέπει να κάνεις. Να μην μιλάω. Να τον ακούω. Είναι πολύ σημαντικό οι κανόνες που θα θέσετε να είναι σε μορφή θετικής διατύπωσης. Πώς θα πρέπει να είναι οι κανόνες που θα θέτεις εκεί πέρα. Πώς πρέπει να είναι οι κανόνες που θα θέτεις. Σηκώνεσαι λοιπόν και πηγαίνεις εκεί πέρα μπροστά. Πώς θα πρέπει να διατυπώσετε τους κανόνες που θα τους δώσετε στο μάθημα. Θα πρέπει να έχουν τι. Πώς θα διατυπώσεις τους κανόνες σου. Πώς τους διατυπώνουμε. Όχι να μην μιλάω αλλά πως. Που σημαίνει όταν μιλάει ο δάσκαλος θα πρέπει να τον ακούω. Αντί να πω όταν μιλάει ο δάσκαλος θα πρέπει να μην μιλάω. Είναι πολύ σημαντικός ο τρόπος με τον οποίο διατυπώνεις την παρατήρησή σου. Τι είναι αυτό που εκνευρίζει ένα δάσκαλο πάρα πολύ. Ποιες συμπεριφορές των μαθητών εκνευρίζουν ένα δάσκαλο. Τι είναι αυτό που εκνευρίζει το δάσκαλο. Έχετε να πείτε κάποιες συμπεριφορές μαθητών τις οποίες θεωρούμε αταξία και θα πρέπει να επέμβετε. Τι είναι αυτό που θα σε εκνευρίσει σαν δάσκαλο. Τον αδιαφορεί κάποιος. Τον αδιαφορεί. Τι είναι αυτό που εκνευρίζει απ' όλα πιο πολύ ένα δάσκαλο. Τι η ρωνία θα πρέπει να πω. Τον ονομάζουμε. Όταν λες αγένεια πες μου κάτι. Πώς το φαντάζεις. Κοιτάξτε αυτό που εκνευρίζει απ' όλα πιο πολύ ένα δάσκαλο είναι να το αμφισβητήσει στην εξουσία του. Να καθοδηγεί το τμήμα. Τι εννοώ με αυτό. Ας υποθέσουμε ότι εγώ είμαι εδώ ο δάσκαλος και κάνω παρατήρηση εδώ πέρα σε αυτούς τους δύο. Αυτός γυρίζει με κοιτάζει και συνεχίζει και μιλάει σε αυτόν εδώ. Κάνε ησυχία μη μιλάς. Δεν χρειάζεται να πει τίποτα. Ούτε να πει κάτι. Απλά ένα χαμόγελο είναι ό,τι χειρότερο μπορείτε να κάνετε σε ένα δάσκαλο. Σε τέτοιες περιπτώσεις είναι ό,τι χειρότερο να αρχίσετε εσείς να φωνάζετε μπροστά σε όλο το τμήμα. Δεν σας φταίει όλο το τμήμα. Σε αυτή την περίπτωση είσαι και νέος δάσκαλος. Τι θα πρέπει. Τι θα σε βοηθούσε να κάνεις. Αν σου πες μια τέτοια περίπτωση και εγώ σας λέω ποτέ μην ρουλιάξατε. Από τη στιγμή που θα ρουλιάξεις το έχεις χάσει το παιχνίδι. Τι θα κάνετε λοιπόν σε αυτή την περίπτωση που αυτός σας κάνει αυτό το πράγμα. Του κάνεις εσύ παρατήρηση και αυτός συνεχίζει να κοιτάς το κινητό. Του ρίχνεις φαλιάρα. Ποιος είναι ο άνθρωπος μου. Προσέξτε το εδώ. Αν ήμουν ένας άλλος δάσκαλος θα είχε γυρίσει και θα είχε κάνει. Δεν τόλμησες να με αγγίξεις. Αυτό εννοούσα ότι ο τρόπος με τον οποίο εάν εσύ κερδίσεις το τμήμα τότε ναι μπορείς να κάνεις αυτό εδώ το πράγμα που έκανα. Αν όμως ήμουν ένας άλλος δάσκαλος μπορεί να με είχε πεθάνει και στο ξύλο. Λέξη. Βλέπετε είναι πολύ σημαντικό λοιπόν να προσπαθήσετε να κερδίσετε την εκτίμηση των μαθητών σας. Και ξαναγυρίζουμε στην ερώτηση. Τι θα κάνετε σε μια τέτοια περίπτωση. Δεν ξέρετε τι να κάνετε. Είσαι νέος δάσκαλος και λες ο Χαμάν μπροστά σε όλο το τμήμα γίνομαι ρεζίλη. Κάτι πρέπει να κάνω. Πρέπει να επέμπω. Τι θα κάνεις. Γιώργο. Γιώργο. Στην αρχή θα το πείσουν για μια φορά σου. Δηλαδή συγγνώμη εγώ λέω σε αυτόν εδώ. Όχι σε αυτόν γιατί το παίρνει όλη την ώρα. Σε αυτόν εδώ που παίζει με το ρολόι της. Πρόσεξε εμένα και αυτή συνεχίζει με το ρολόι της. Λέω πρόσεξε εμένα. Συνεχίζει διαφορεί και με βλέπει όλο το τμήμα. Ότι εγώ κάνω παρατήρηση και αυτή αμφισβητεί την εξουσία μου. Αυτό είναι ό,τι χειρότερο μπορεί να σας κάνουνε. Εσύ εκείνη τη στιγμή τα έχεις χάσει. Οι δάσκαλοι που έχουν εμπειρία γνωρίζουν αυτές τις καταστάσεις. Ξέρουν πως να αφερθούν. Εσείς όμως τι θα κάνετε σε περίπτωση που δεν ξέρετε τι πρέπει να κάνετε. Γιατί είναι σπάνιο αυτό να πεις κάτι στο μαθητή και αυτός να μην το κάνει. Και όμως θα υπάρχουν τέτοιοι μαθητές. Τι θα κάνεις. Δημήτρη. Να συνεχίσεις κανονικά το μάθημα. Να κάνεις μία-δύο παρατηρήσεις να συνεχίσεις κανονικά το μάθημα. Και στο τέλος του μαθήματος να τον καλέσεις. Μπράβο. Κάθε φορά παιδιά που δεν ξέρετε τι πρέπει να κάνετε. Προσπαθήστε να κερδίσετε χρόνο ώστε να σκεφτείτε τι πρέπει να κάνετε. Διότι αν του δώσετε μια υπερβολικά αυστηρή ποινή ή αν χάσετε την ψυχρεμία σας, είπαμε αυτό σας κάνει πολύ άσχημο να φαίνεστε στα μάτια των υπόλοιπων παιδιών τα οποία δεν φταίνεσαι τίποτα. Άρα λοιπόν, κοίταξε αυτή την ώρα έχω να κάνω πιο σημαντικά πράγματα από το να ασχολούμαι με τα δικά σου τα προβλήματα. Έχω μάθημα. Άφησέ με να κάνω το μάθημα στα παιδιά και στο τέλος της ώρας έλα να κουβεντιάσουμε. Με αυτόν τον τρόπο εσύ αποχτάς χρόνο για να σκεφτείς σε αυτή την περίπτωση τι πρέπει να κάνεις. Επίσης δίνεις και τη δυνατότητα στο μάθητή να σου δείξει τον καλό του εαυτό. ώστε να μειώσει την ποινή του. Στο τέλος λοιπόν κουβεντιάζεις και εδώ έρχομαι σε κάποια από τα επόμενα μαθήματα θα σας αναφέρω τα βήματα τα οποία ακολουθούμε σε προσωπικές συζητήσεις. Διότι όλοι θέλουμε να ξέρουμε να κουβεντιάζουμε, όλοι θα το αντιμετωπίσετε αυτό το πράγμα όμως οι περισσότεροι δάσκαλοι δεν έχουν εκπαιδευτεί τι να κάνουν σε προσωπικές συζητήσεις. Γι' αυτό είναι σημαντικό να έρχεστε στα επόμενα μαθήματα. Βλέπετε λοιπόν ότι δεν τονίζω ότι είναι σημαντικό να έρχεστε εδώ γιατί αλλιώς θα πάρετε απουσία αλλά κάνω διαφήμιση αυτών που έχετε να μάθετε. Αυτή είναι η διαφορά. Το άλλο που επίσης σε πολλούς δασκάλους είναι προβληματικό είναι το σκουλαρίκι στο στόμα, είναι στον αφαλό, είναι τα χαμηλοκάβαλα και διάφορα. Λοιπόν, εδώ υπάρχουν τέσσερις βασικές αρχές. Ας υποθέσουμε ότι ο Βασίλης μιλάει εδώ πέρα. Εσείς τι θα του πείτε σε αυτή την περίπτωση τώρα εδώ που μιλάει ο Βασίλης, τι θα κάνετε. Αφού σκεφτείτε όλα αυτά που είπαμε τι θα κάνετε εδώ σε ένα μαθητή ο οποίος μιλάει. Τι θα κάνετε. Θα κάνετε κάτι για να αντιμετωπίσετε το πρόβλημά του. Τον ονομάσου. Δημήτρη. Ε, θα το προφυθυμηθούμε γιατί είναι τόσο σημαντικό στο οποίο πρέπει να μιλήσει. Ο Δημήτρης λοιπόν λέει θα του τονίσω τις συνέπειες, αυτό που κάνει. Εγώ σας προτείνω να χρησιμοποιήσετε αυτές τις τέσσερις βασικές αρχές. Η πρώτη αρχή λέει αρχή της ελάχισης παρέμβασης. Εάν έχω εγώ ένα μαθητή να μιλάει εκεί πέρα στην άκρη και όλο το τμήμα όπως είσαστε εσείς είναι ήσυχο. Δεν θα διακόψω. Δεν θα κάνω το μάθημά μου για να του κάνω παρατήρηση. Με μια ματιά θα του δείξω ότι τον έχω δει. Άρα λοιπόν χρησιμοποιώ την ελάχιστη παρέμβαση που μπορώ να χρησιμοποιήσω ώστε να τον επαναφέρω στο μάθημα. Δεν θα πω τι κάνεις εσύ εκεί πέρα ή αυτό που κάνουνε κάποιοι στον θεατρο όταν γράφετε εξετάσεις. Έχουμε 100 άτομα στον θεατρο, ένας μιλάει με το διπλανό του, χτυπάει παλαμάκια ο άλλος και αναστατώνει όλο το τμήμα. Σε αυτή την περίπτωση λοιπόν προσπαθείς να ξεκινήσεις με το ελάχιστο. Η επόμενη αρχή, αρχή της διακριτικής παρέμβασης, ξεκινάω από το ελάχιστο. Το ελάχιστο είναι μία ματιά. Η ένταση ανεβαίνει όταν του λες «ε, Βασίλη, σταμάτα να μιλάς». Η λεκτική παρέμβαση θεωρείται ότι είναι μεγαλύτερης έντασης. Η αρχή της διακριτικής παρέμβασης σημαίνει ότι προσπαθώ όσο γίνεται να μην διακόψω τη ροή του μαθήματος. Άρα λοιπόν σε αυτήν εδώ την περίπτωση πηγαίνω δίπλα στον μαθητή χωρίς να πω τίποτε. Και εσείς βλέπετε ότι οι δάσκαλοι το χρησιμοποιούμε συχνά αυτό. Όταν μιλάει κάποιος βλέπετε εγώ κινούμαι εδώ και πηγαίνω συνέχεια ώστε να πλησιάσω. Γι' αυτό είναι σημαντικό και για εσάς να κινείστε μέσα στο τμήμα ώστε να νιώθουν οι μαθητές ότι είσαστε κοντά. Αμέσως βλέπετε ότι υπάρχει ησυχία. Η άλλη βασική αρχή είναι η αρχή της προοδευτικής παρέμβασης. Αυτή η αρχή λέει ότι εάν δεν αποδώσει το να πάω να πλησιάσω κοντά του τότε το επόμενο που έχω να κάνω είναι ίσως να τον αγγίξω. Ξεκινάω λοιπόν από το ελάχιστο, δεν ρίχνω λοιπόν όλα μου τα όπλα αμέσως στη μωρία, ξεκινάω από το ελάχιστο και σταδιακά αυξάνω την ένταση της παρέμβασης μου. Και η τελευταία βασική αρχή είναι, εγώ σας είπα τώρα εδώ ότι ξεκινάω από το ελάχιστο και γυρίζει αυτός εδώ και του ρίχνει μια σφαλιάρα. Και εσύ τι θα του πεις, θα τον κοιτάξεις με άγρια ματιά, με την ελάχιστη παρέμβαση, τότε εκεί μπαίνει η αντιστοιχία του παραπτώματος. Αυτές οι τέσσερις βασικές αρχές είναι που θα σας κάνουνε να φαίνεστε στα μάτια των μαθητών σας ότι εσείς ενδιαφέρεστε για αυτούς και προσπαθείτε να επιβληθείτε σε αυτούς όχι μόνο με την εξουσία σας ως δάσκαλος αλλά ως ένας δίκαιος δάσκαλος και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Μπορείτε να μου πείτε τεχνικές μη λεκτικής παρέμβασης. Μπορεί κάποιος να μου πει κάποια τεχνική μη λεκτικής παρέμβασης. Γιάννης, Παναγιώτη, το βλέμμα. Ένα λοιπόν το βλέμμα άλλη τεχνική μη λεκτικής παρέμβασης. Το όνομά σου? Θοδωρή. Να κάνει δίκαιο στο θρανείο του. Α, μπράβο να τον πλησιάσει. Τέλεια. Εάν ταυτόχρονα χρησιμοποιώντας λοιπόν και την αρχή της προοδευτικής παρέμβασης. Στην αρχή λοιπόν μια απλή ματιά. Στη συνέχεια πλησιάζεις. Στη συνέχεια μπορείς και να τον αγγίξεις. Είναι τεχνικές μη λεκτικής παρέμβασης. Έχετε να μου πείτε έμεση λεκτική παρέμβαση άμεση είναι όταν λες κατευθείαν. Το όνομά σου? Πάνω, έλα εδώ μπροστά. Αυτό είναι άμεση λεκτική παρέμβαση. Έμεση λεκτική παρέμβαση. Εάν σας πέσει μια ερώτηση να αναφέρεται δύο τεχνικές έμεσης λεκτικής παρέμβασης. Το όνομά σου? Ειρήνη. Αυτό που ζωήθησες σε είδα σου όμως έχει πάει μια παρατήρηση. Αυτό είναι άμεση παρέμβαση γιατί απευθύνομαι σε εσένα. Έμεση είναι όταν κάνεις έμεσα. Και αυτό είναι πολύ ωραίο πολύ δάσκαλοι αυτό είναι πολύ ωραίο να το βλέπεις. Το όνομά σου? Γιάννη. Καλό. Έμεση υπόδειξη. Αντί να πω στον Γιάννη ή στον Παναγιώτη ο οποίος μιλάει λέω στο διπλανό του ή σε κάποιο άλλο παιδί το οποίο εμφανίζει την επιθυμητή συμπεριφορά και του λέω μπράβο στη Μαρία που δίνει την μπάλα πίσω. Αντί να του κάνω παρατήρηση αυτού του που κλώτησε την μπάλα. Σύντομη αναφορά ονόμα της. Για παράδειγμα στο σουτ Δημήτρη κάνουμε αυτό το πράγμα και συνεχίζει. Αυτό θεωρείται έμεση και χιούμορ. Δέστε εδώ τι σας έχω φέρει. Τι έχω κάνει λοιπόν για σας με πολύ αγάπη. Όταν θα χρησιμοποιήσετε χιούμορ παιδιά θα πρέπει να προσέξετε να μην προσβάλλετε την προσωπικότητα του άλλου. Προσέξτε εδώ τι έκανε ένας δικός σας φοιτητής στο προηγούμενο εξάμινο το βίντεο που εγώ σας ζητάω από εσάς. Από πού είστε έτοιμος. Σεκινάς. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει. Βλέπετε πως πάει να τον κερδίσει.