Θεατρική Αγωγή - Δημιουργία χαρακτήρων με αναγραμματισμούς - Α', Β' Δημοτικού Επ. 58 /

: [♪ Μουσική Καλημέρα, αγαπητά μου παιδιά! Θα δημιουργήσουμε, δηλαδή, χαρακτήρες με αναγραμματισμούς. Τι λέξη είναι αυτή που είπα τώρα, είναι λίγο δύσκολη. Είναι ότι παίρνουμε μία λέξη, όπως την ξέρουμε, και αλλάζουμε τα γραμματάκια, τα βάζουμε σε διαφορετική σειρά, και δημιουργούμε μία νέα λέξη που...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Γλώσσα:el
Φορέας:Υπουργείο Παιδείας
Μορφή:Video
Είδος:Ανοικτά μαθήματα
Συλλογή: /
Ημερομηνία έκδοσης: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων 2021
Θέματα:
Διαθέσιμο Online:https://www.youtube.com/watch?v=mQrYFXdwI80&list=PLvLZ8duymN1Bdag3D9ibNaERK3A-nG3pI
Απομαγνητοφώνηση
: [♪ Μουσική Καλημέρα, αγαπητά μου παιδιά! Θα δημιουργήσουμε, δηλαδή, χαρακτήρες με αναγραμματισμούς. Τι λέξη είναι αυτή που είπα τώρα, είναι λίγο δύσκολη. Είναι ότι παίρνουμε μία λέξη, όπως την ξέρουμε, και αλλάζουμε τα γραμματάκια, τα βάζουμε σε διαφορετική σειρά, και δημιουργούμε μία νέα λέξη που μπορεί να μην υπάρχει και να μην έχουμε ξανακούσει ποτέ. Αφορμή γι' αυτό το μάθημα σήμερα ήταν οι ιδέες κάποιες από τις αγαπημένες μου φίλες θεατρολόγους, οι οποίες μας δώσανε διαδικτυακά αυτές τις σκησούλες που θα κάνουμε μαζί σήμερα, και τις ευχαριστούμε πολύ γι' αυτό. Θα ξεκινήσω με μία πολύ απλή άσκηση που θέλω να την κάνετε όλοι. Έχετε στο σπίτι σας ένα χαρτί από μπλοξογραφικής, μία κόλλα Α4, θέλω να τη φέρετε αυτή τη στιγμή μπροστά σας. Μέχρι να τη φέρετε, εγώ θα γράψω στον πίνακα αυτό που θέλω να κάνουμε. Λοιπόν, παίρνετε μία κόλλα χαρτί μπροστά σας, γράφετε στην κόλλα το όνομά σας. Εγώ θα βάλω το δικό μου, το οποίο είναι Ισμήνη. Αυτό λοιπόν είναι το όνομά μου και θέλω να το αλλάξω, να το ανακατέψω λίγο τα γραμματάκια και να φτιάξω μία καινούργια λέξη από αυτό το όνομα. Οπότε μία πρόταση και των μαθητών μου όταν το κάνω μες στην τάξη, είναι να το κάνω ΜΗΝΙΣΗ. Μπορεί να είναι ΜΗΝΙΣΗ. Δεν υπάρχει αυτή η λέξη έτσι όπως την έγραφα, έτσι, ή μπορεί να είναι ΣΙΜΗΝΗ. Όπως βλέπετε χρησιμοποίησα τα γραμματάκια αυτά από το δικό μου το όνομα. Εσείς μπορείτε να βάλετε το δικό σας και σας έχω ετοιμάσει και κάποια παραδείγματα να τα δείτε αργότερα. Λοιπόν, και να αλλάξετε τις λεξούλες, τα γραμματάκια με αυτόν τον τρόπο και να δημιουργήσετε τις δικές σας λέξεις. Κάτω από αυτές τις λέξεις, τη λέξη την καινούργια που έχει σχηματιστεί, που μπορείτε να κόψετε και τα γραμματάκια και να τα βάλετε με διάφορα χρώματα, έτσι σαν πάζλ πάνω σε ένα καινούργιο χαρτί στο οποίο μπορείτε να ζωγραφίσετε. Λοιπόν, θα φτιάξουμε την ηρωίδα μας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα κάνω την ηρωίδα Σιμήνη. Και πώς θα είναι αυτή? Σκέφτομαι τι μου αρέσει για μένα περισσότερο να έχω γύρω μου. Τι μου αρέσει είναι να έχω γατάκια. Έτσι αγαπάω τα ζώα, οπότε θα φτιάξω μια γατούλα. Αλλά δεν θέλω να κάνω μια κανονική γατούλα, θέλω να κάνω λίγο μια παράξενη γατούλα. Οπότε φτιάχνω έτσι το πρόσωπο της γατούλας, της βάζω αυτά τα φτάκια της, ωραία. Αυτή είναι η γατούλα Σιμήνη και μετά μπορώ να της βάλω φτερά σαν να την κάνω νυχτερίδα. Αυτή λοιπόν είναι η ηρωίδα μου, έτσι δεν είμαι και πολύ καλή στη ζωγραφική, αλλά τέλος πάντων με αυτόν τον τρόπο, εσείς σίγουρα είστε πολύ καλύτεροι από εμένα, μπορείτε να φτιάξετε τη δική σας ηρωίδα, τον δικό σας ήρωα με αυτόν τον τρόπο. Θα ήθελα να σας δείξω κάποιες ζωγραφιές με διάφορα ονόματα, για να παίρνετε ιδέες, γιατί κάποιοι έχετε και δύσκολα ονόματάκια. Κάποιον μπορεί να το λένε Παναγιώτη, Κωνσταντίνο ή Αλεξάνδρα. Αυτά τα ονόματα συνήθως θέλουν λίγο προσπάθεια παραπάνω για να φτιάξουμε τη λέξη. Μας βγαίνει μία λέξη που δεν υπάρχει, και μην απογοητευτείτε, είπετε τι είναι αυτό, δοκιμάστε το να δείτε ότι θα βγουν πολύ αστείες λέξεις και που θα γελάσετε όλοι, όπως ο Δημήτρης μπορεί να γίνει Τριμήδης ή Τριδίμης, ο Παναγιώτης Ιωνατμ και τα λοιπά. Θα σας δείξω λοιπόν ένα βιντεάκι, πολύ μικρό, με ζωγραφιές, με διάφορα ονόματα για παραδείγματα και θα επανέλθουμε για να συνεχίσουμε τις ασκησούλες μας. Παναγιώτης Ιωνατμς Ιωνατμς Ιωνατμος Ιωνατμος... Χαίροντας, Ιωνατμος Ιωνατμος Ιωνατμος... Όπως είδατε, χρησιμοποίησα διάφορα ονόματα σ' αυτές τις ζωγραφιές, όμως μπορεί να είδατε ένα όνομα που δεν υπάρχει και να αναρωτηθήκατε, να πείτε τι είναι αυτό εκτός από τα γνωστά ονόματα που σας έχω βάλει και τα έχω βάλει και τώρα μπροστά μου. Είναι το Ζουλάπη. Ζουλάπη, θα μου πεις, κυρία, υπάρχει τέτοιό όνομα Ζουλάπη και όμως υπάρχει έτσι έχω βγάλει τη γάτα μου. Οπότε δεν είναι ανάγκη να πάρετε μόνο ονόματα δικά σας, των αδελφών σας και τα λοιπά. Μπορείτε να πάρετε το αγαπημένο σας όνομα, τους σκύλους σας, της γάτας σας, την οποία εγώ τη λέω Ζουλάπη ή Ζουλίτσα και την έχω ένα άλλο ζιπ και έχω φτιάξει αυτό το πράγμα τελος πάντων. Εσείς μπορείτε να κάνετε διάφορα σχέδια και να κάνετε τα δικά σας καλλιτεχνικά δημιουργήματα. Τώρα πάμε μία άσκηση που δεν έχει τόσο σχέση με τη ζωγραφική, αλλά με αυτά τα γραμματάκια τα οποία χρησιμοποιείτε στα ανώματά σας. Θα ήθελα να γράψετε το όνομά σας, εγώ θα το κάνω με το δικό μου, εσείς μπορείτε να το κάνετε με τα δικά σας, με το σώμα σας, δηλαδή χρησιμοποιώντας μέρη του σώματος μας, το χέρι μας, τη μύτη μας, τα μαλλιά μας, το πόδι μας και τα λοιπά. Θα ήθελα να φτιάξουμε το όνομά μας. Ας κάνω εγώ το δικό μου που έχει το γιώτα, μπορώ να το κάνω με το χέρι μου, μια κίνηση. Εσείς αν έχετε κάποιο άλλο όνομα, το δέλτας μπορείτε να το κάνετε, έτσι και τα λοιπά. Μετά το σύγμα, έτσι μπορώ να το γράψω με τη μύτη μου. Το μη μπορώ να το κάνω με τον αγκώνα μου, δηλαδή να φτιάξω το μη, δηλαδή να κάνω κάποια κινήσεις, με τα γράμματα που έχει το όνομά μας. Ο καθένας κάνει το δικό σας όνομα ή με τον δικό σας. Όμως αυτό είναι το πιο εύκολο, να χρησιμοποιήσουμε κάποια μέρη του σώματος μας για να κάνουμε αυτές τις ασκήσεις. Λίγο πιο δύσκολο θα είναι να το συνοδέψουμε και με φωνή, δηλαδή εμένα, όπως σας είπα, είναι το όνομά μου εισμήνιο, οπότε ξεκινάω με το η και κάνω... και αν θέλω να το κάνω ακόμα πιο δύσκολο και πιο παιχνιδιάρικο, μπορούμε να σκεφτούμε ότι είμαστε μέσα στο νερό, ή τέλος πάνω γράφουμε πάνω στην άμμο, οπότε είναι πιο δύσκολο και κάνουμε ένα... και το καθυστερούμε και μετά το σύγμα, μπορούμε να το κάνουμε έτσι... και το μή με τα άλλα μέρη του σώματος μας, με το πόδι μας, ας πούμε, μπορούμε να γράψουμε το μή και να πούμε τα γραμματάκια με διάφορους τρόπους, δηλαδή γρήγορα, ας πούμε, ή μπορούμε να πούμε αριάδνη. Ένα παράδειγμα που είναι το slow motion, δηλαδή η αργή κίνηση με έναν αργό τρόπο ή με χαρούμενο τρόπο. Μπορείτε να το κάνετε disco, έτσι, δηλαδή να κάνετε αριάδνη και να κάνετε τις κινήσεις που είναι το σώμα σας με τα γράμματα αυτά, στον αέρα πάντα, έτσι. Τώρα, θα ήθελα να κάνουμε έτσι μια σκησούλα, να ζεστάμε λίγο τη φωνή μας, γιατί το θέατρο έχει πάρα πολύ σχέση και εξαρτάται και από τη φωνή, είναι πολύ βασικό. Οπότε, μια άσκηση είναι πολύ απλή, παίρνουμε τα φωνή εντάκια, το A, E, I, O. Πάμε να το κάνουμε μία φορά. Προσέξτε λίγο, το A πολλές φορές, επειδή δεν αναπνέουμε και πάρα πολύ καλά, γιατί καθόμαστε πολλές ώρες έτσι στο σπίτι, γενικά στο θρανίο, όταν πάμε στο σχολείο και πιέζουμε εδώ τα οργανάκια μας και το στομάχι μας, δεν παίρνουμε την καλή αναπνοή. Έτσι ακούγεται ένα A. Εμείς, λοιπόν, θέλουμε να κάνουμε ένα A, λες και βγαίνει από το λαιμό μας εδώ, από το πηγάδι, δηλαδή. Αν το κάνουμε έτσι, θα δυσκολευτείτε, προσπαθήστε το και θα δείτε ότι είναι πολύ δύσκολο να το κάνετε. Αλλά, άμα κάνετε ένα A και πάρτε την καλή την αναπνοή, μπορείτε να δουλέψετε και να ζεστάνετε το λαιμό μας λίγο. Γιατί μπορεί να μην μιλάμε και πάρα πολύ ή να μιλάμε πολύ ώρα στο τηλέφωνο, οπότε κάποια στιγμή η φωνή μας κλείνει. Το O μπορεί να είναι αβγό. Το σχήμα του χηλιών μας, όταν λέμε το φωνή είναι O, πρέπει να είναι σαν το αβγό, όπως λέμε αβγό. Για πάμε όλοι μαζί. Αβγό. Τέλεια. Ή το ί, έτσι είναι το πιο αστείο γράμμα, μπορούμε να το κάνουμε ή λες και γελάμε, σαν να μας γραγαλάει κάποιος και να κάνουμε ένα ί. Άρα, με αυτόν τον τρόπο, μπορείτε να κάνετε έτσι ζέσταμα στη φωνή σας και να παίξετε λίγο με τα φωνή εντάλληλα, δηλαδή A, I, E, O, U κλπ. Επίσης, μια πολύ ωραία άσκηση για να κάνουμε ζέσταμα στη φωνή μας και να παίξουμε ένα παιχνίδι μαζί και στο σπίτι, είναι να κλείνουμε τα χείλη μας. Αυτό λέγεται bouche fermée, δύσκολο λίγο, αλλά δεν πειράζει. Μπορείτε να δείτε και τα μαθήματα τα άλλα που κάνετε γαλλικά και αυτά και να μάθετε και αυτή τη λεξούλα, που είναι bouche fermée, δηλαδή έχουμε κλειστά τα χείλη μας και λέμε ένα τραγούδι από μέσα και προσπαθεί ο άλλος να μαντέψει τι είναι. Ας πούμε, εγώ θα σας κάνω ένα για να δω, μπορείτε να το μαντέψετε. Είμαι σίγουρη ότι όλοι έχετε καταλάβει ότι έκανα τα στρουφάκια. Οπότε πάμε στο επόμενο που είναι το hit, γενικά το ακούτε πάρα πολύ στο σχολείο και μόλις το βάζουμε καμιά φορά γελάτε. Αυτά τα τραγούδια μπορείτε να πείτε ό,τι τραγούδι θέλετε με αυτόν τον πολύ αστείο τρόπο και να προσπαθεί ο άλλος να μαντέψει ποιο τραγούδι εσείς λέτε. Δοκιμάστε το κι αυτό, είναι μια πάρα πολύ ωραία ασκησούλα. Επίσης με τα φωνή τα μπορούμε να δείξουμε και συνέσθημα. Δηλαδή ή κάποια άλλη κατάσταση, με το α, μπορούμε να κάνουμε έκπληξη. Α, τώρα κατάλαβα. Ή μπορείτε να κάνετε ένα έτσι, α, α, έλα εδώ, α, α, α, έλα. Δηλαδή ανυπομονησία. Ή μπορούμε να δείξουμε και χαρά. Προσέξτε, το χαμόγελο, για να μην φαίνεται ψεύτικο, πρέπει να παίρνετε μία νασούλα και μετά να βγαίνει ένα χαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχα Θα δείξουμε κάποιον, θα δείτε τη φασή, εεε, έλα εδώ, έλα εδώ, εεε, και να δείξουμε ότι είμαστε ευχαριστημένοι και τραγουδάμε και τα λοιπά. Γενικά τα φωνήεντα μας δίνουν διάφορους τρόπους για να μπορούμε να κάνουμε και όταν παίρνουμε μία λέξη και της αλλάζουμε τη σειρά και τα λοιπά να φτιάχνουμε διάφορα δημιουργικά παιχνίδια. Λοιπόν, για να προσπαθήσετε τώρα να φτιάξετε και αυτό που σας είπα αρχικά, δηλαδή και το όνομά σας με μία ζωγραφιά, έτσι, και το όνομά σας με τα μέρη του σώματος. Θέλω να το προσπαθήσουμε και με πολύ διαφορετικά ονόματα. Ας πούμε ένα όνομα που έχω μπροστά μου είναι Ευαγγελία, το οποίο δεν είναι και τόσο εύκολο όνομα για να μπορέσεις να το φτιάξεις, ένα γραμματισμό, είναι Γη, Γελάι, Εα. Θα μου πεις, κυρία, υπάρχει τέτοιο πράγμα, τέτοιο όνομα. Όχι, δεν υπάρχει, άρα εσείς θα κάνετε τα δικά σας. Εκεί έχω φτιάξει εδώ μία γοργονόπτερη πριγκίπισσα, δηλαδή εσείς μπορείτε να φτιάξετε τα δικά σας. Δεν σας παίρνει πάρα πολύ ώρα και είναι πάρα πολύ ευχάριστο. Εδώ ένα το πιο αστείο για μένα είναι ο Δημήτρης, που έχουμε πολλούς Δημήτρηδες, και έγινε ο Τριδίμης, και έχει φτιάξει ένα ταξί από κάτω. Δεν θέλω να σας κουράσω άλλο, αλλά με αυτόν τον τρόπο θα περιμένω να φτιάξετε και τους δικούς σας ήρωες, και να συνδυάσετε τη φωνή σας και το σώμα σας για να κάνετε δημιουργικές συνθέσεις με τα γραμματάκια αυτά. Αυτά από μένα. Φιλάκια πολλά!