26th Palc Day 1 Part 42 /

: Επόμενη εισήγηση, συνεργατική πληροφοριακή παιδεία για τις Ελληνικές Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες. Θα παρουσιάσει η κυρία Θεοδόρα Τσόλι, βιβλιοθυκονόμος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, του παραρτήματος Βιβλιοθήκης Πρέβεζας. Γεια σας, ονομάζομαι Θεοδόρα Τσόλι και είμαι βιβλιοθυκονόμος στο παράρτυμα Πρέβεζα...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Γλώσσα:el
Φορέας:Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Είδος:Ακαδημαϊκές/Επιστημονικές εκδηλώσεις
Συλλογή: /
Ημερομηνία έκδοσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης ΕΜΠ 2021
Θέματα:
Διαθέσιμο Online:https://www.youtube.com/watch?v=NFx38i6F5HA&list=PLp-eLNalDL9YQ1aTpltqM15R3fuFiA0iv
Απομαγνητοφώνηση
: Επόμενη εισήγηση, συνεργατική πληροφοριακή παιδεία για τις Ελληνικές Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες. Θα παρουσιάσει η κυρία Θεοδόρα Τσόλι, βιβλιοθυκονόμος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, του παραρτήματος Βιβλιοθήκης Πρέβεζας. Γεια σας, ονομάζομαι Θεοδόρα Τσόλι και είμαι βιβλιοθυκονόμος στο παράρτυμα Πρέβεζας της Βιβλιοθήκης Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Μαζί με τη συνάδελφα Εφροζίνη Κουνταβά που είναι επίσης βιβλιοθυκονόμος στο παράρτυμα Ιωαννίνων, έχουμε ετοιμάσει μια παρουσίαση με θέμα συνεργατική πληροφοριακή παιδεία για τις Ελληνικές Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες. Ο στόχος μας είναι να διαρευνήσουμε δύο άξονες προβληματισμού που ορίζουν συγχρόνως της ανάγκης συντονισμού των βιβλιοθυκών και εξέλιξης του τομέα παραωχής πληροφοριακής παιδείας από τις βιβλιοθήκες μας. Οι προβληματισμοί μας προκύπτουν από τις εμπειρίες μας και τις τρέψεις της εξελίξης που σηματοδοτούνται από την πανδημία του κορωνοϊού. Στο πλαίσιο της τρέψας ιδιάσουσης κοινωνικής κατάστασης θα μιλήσουμε συνοπτικά για τον τομέα της πληροφοριακής παιδείας, για την κατάσταση στην Ελλάδα και τις προτάσεις μας για το πώς πρέπει να συγκροτηθεί. Θεωρούμε πως αυτό μπορεί να γίνει σε δύο άξονες, τη διασύνδεση των βιβλιοθυκωνόμων με το ακαρδανικό προσωπικό και την ενεργοποίηση της συνεργασίας μεταξύ βιβλιοθυκών. Η σύγχρονη κοινωνία αντιμετωπίζει μια πληροφοριακή κατηγίδα που χαρακτηρίζεται από μεγάλο, τεράστιο όγκο δεδομένων και αντίστοιχα μεγάλο όγκο ψευδών ιδέσεων και χειραγωγημένης πληροφορίας. Σύμφωνα με τον Ζιμπουτ Μπάουμαν, υπάρχει υπεραφθονία πληροφορίας, αλλά δεν υπάρχει ικανότητα αφουμίωσης και διατήρησης στη μνήμη. Πριν την έλευση της πανδημίας, ο φυσικός χώρος της πανεξιμαϊκής λειτουργίας είχε ήδη μεταπληθεί με την εφαρμογή προγραμμάτων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Η παρούσα κατάσταση όμως επιτάχνει τις διαδικασίες και έγιναν γρήγορα βήματα που διαφορετικά θα έπαιρναν πολύ χρόνο. Αναμένετε ότι αυτό θα συνεχιστεί και στη μετά COVID εποχή. Οι προκλήσεις που θέτει η εποχή μας αφορούν όλους και φυσικά και τους βιβλιοθεκόν νόμους που πρέπει με ανοιχτό μυαλό και ευελιξία να εκμεταλλευτούν τη νέα κατάσταση για να βοηθήσουν τους χρήστες των υπηρεσιών τους. Η πληροφοριακή παιδεία έχει διανύσει μακρύ δρόμο τα τελευταία 50 χρόνια και έχει μετακινηθεί από τη βιβλιογραφική εκπαίδευση σε ένα σύστημα μάθησης στο πανεπιστήμιο και από τις κοινωνικές επιστήμες σε 27 άλλα επιστημονικά παιδεία όπως ιατρική, νοσηλευτική, καλές τέχνες και άλλα. Το εύρος και βάθος του επιστημονικού ενδιαφέροντος για το θέμα φαίνεται από τον όγο της διεθνούς βιβλιογραφίας που φτάνει τα 13.000 άρθρα την περίοδο μόνο 2015. Θεωρούμε πως στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε σημείο καμπής για το είδος και το χαρακτήρα των προγραμμάτων που προσφέρουμε. Κατά τη γνώμη μας πρέπει να κινηθούμε σε δύο άξονες που είναι ο συντονισμός και η συνεργασία με το Ακαδημαϊκό Προσωπικό και οι συνεργασίες μεταξύ βιβλιοθηκών. Ο πρώτος άξονας σχετικά με τις σχέσεις μας με το Ακαδημαϊκό Προσωπικό έχει επασχολήσει επανελειμμένα τη βιβλιοθηκονομική κοινότητα. Η συνειδητοποίηση όμως ότι η βιβλιοθήκη έχει τη δυνατότητα να προσφέρει υποστήριξη δεν έχει εμπεδοθεί από το σύνολο των Ακαδημαϊκών για διαφόρους λόγους. Υπάρχει εκτεταμένη η άποψη πως οι βιβλιοθηκονομοι είναι βοηθοί και πρέπει να παρέχουν απάντηση όταν τους ζητηθεί. Θα δούμε όμως παρακάτω πως οι ανάγκες του Ακαδημαϊκού Προσωπικού είναι σημαντικές και το έργο τους μπορεί να συντονιστεί με τις δικές μας δραστηριότητες. Ο δεύτερος άξονας αφορά τη συνεργατική φιλοσοφία στον τομέα της πληροφοριακής παιδείας που θα πρέπει να διαπεράσει όλη τη βιβλιοθηκονομική κοινότητα και να αποτελέσει στόχο για τις βιβλιοθήκες μας. Αυτό θα μας επιτρέψει να ξεπεράσουμε προβλήματα υπό χρηματομπότησης, χρόνου, έλλειψης προσωπικού αλλά και να πετύχουμε την ακαδημαϊκότητα των βιβλιοθηκών, την αναγνώρισή μας από το πανεπιστήμιο ως μιας απαραίτητης εκπαιδευτικής μονάδας. Ας δούμε λιγάκι τώρα τον πρώτο άξονα με έφαση στο ρολό των ακαδημαϊκών, οι οποίοι ιδρούν σε ένα ακρός ανταγωνιστικό και αγχώδες περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από αλλαγές στους τρόπους επιστημονικής δημοσιεύσης μέσα από την ανοιχτή πρόσβαση και τη συμμετοχή σε επιστημονικά και κοινωνικά δίκτυα, νέες μορφές αψιολόγησης των άρθρων τους, τεράστιο αριθμό επιστημονικών περιοδικών και πίεση για συνεχής δημοσιεύσης σε περιοδικά υψηλής κατάταξης που καθορίζουν και την καριέρα τους, αυξημένες απαιτήσεις της εκπαίδευσης, αύτιση του αριθμού των φοιτητών, εξ αποστάσεως εκπαίδευση, νέα εργαλεία, τεχνικές εκπαίδευσης, μεγαλύτερος προσανατορισμός στην έρευνα πολλαπλά μεταβαλλόμενα προγράμματα σπουδών. Οι σχέσεις των βιβλιοθεκών όμεν και των ακαδημαϊκών καταγράφεται στη βιβλιογραφία με μεγάλη συχνότητα αλλά φαίνεται πως οι πρώτοι μόνο αναγνωρίζουν τα οφέλη της συνεργασίας με τους δεύτερους. Θεωρώ όμως ότι αυτό μπορεί να αλλάξει σε κρίσιμους τομείς έρευνας όπως η γιατρική τεκμεριωμένη πληροφορία που καταγράφεται ότι στο 30% των συστηματικών ανασκοπίσεων συμβάλλουν ή είναι συνεργάτες συγγραφής ή βιβλιοθεκών όμεν. Θεωρούμε πως οι βιβλιοθεκόνομοι μπορούν να ενεργά να ενσωματωθούν σε εκπαιδευτική διαδικασία προς όφειλος των ερευνητών, των φοιτητών, των βιβλιοθεκών. Μπορεί να γίνει αυτό με υιοθέτηση νέων ρόλων από μέρους τους όπως ο βιβλιοθεκόνόμος διδάσκοντας ή ο ενσωματωμένος βιβλιοθεκόνόμος και με όχημα την διασύνδεση των προγράμματων πληροφορίας και σπαιτίας με τα προγράμματα σπουδών των ιδρυμάτων. Γι' αυτό απαιτείται παραγωγή αξιόπτου περιεχομένου και ποιοτικού βέβαια και προσέγγιση των ακαδημαϊκών με ουσιαστικές προτάσεις, αναδημιουργιές μαθημάτων ή εργαστηρίων. Πάντως το μέγεθος του ιδρύματος καθώς και η γεωγραφική και η φυσική εγκύτητα φαίνεται πως παίζουν σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση των δεσμών και την καλύτερη επικοινωνία με τους ακαδημαϊκούς και αυτό το έχουμε διαπιστώσει και από τις προσωπικές μας εμπειρίες ως βιβλιοθυκόνομοι στις βιβλιοθήκες παραρτήματα του ΠΡΟΙΝΤΙΗ ΥΠΙΡΟΙ. Τώρα οι συνεργασίες ανάμεσα στις βιβλιοθήκες αποτελούν ένα βασικό όχημα ανάπτυξης και εξεχρονισμού των βιβλιοθυκών μας, όπως και αν ονομάζονται κοινοπραξίες, συνεργασίες ή δίκτυα, networks, corporations, consortia, όλες οι κοινές προσπάθειες προσφέρουν καινοτόμες υπηρεσίες και εργαλεία, εξοικονόμηση πόρων, επαύξηση των μεμονωμένων δυνατοτήτων μας. Πολλές συλλογικές πρωτοβουλίες στηρίζονται στο Framework for Information Literacy and Higher Education της ACRL που δημοσιέθηκε τον 2015. Αυτό δίνει μεγάλη βαρύτητα στην εμπλοκή των φοιτητών, στις βασικές έννοιες, τα ερωτήματα και τη συνεργασία και στηρίζεται σε ένα σύλλο διασυνδεδεμένων ενιών με ευέλικτες επιλογές παρά σε ένα ρυθμιστικό σύνολο συγκεκριμένων αθυσιακών αποτελεσμάτων. Παράδειγμα εφαρμογής του κλαισίου είναι η κοινοπραξία New Literacy Alliance διαφόρων Αμερικάνικων Επιστήμιων που δημιούργησε ανοιχτές ψηφιακές ενότητες με διεπιστημονικό υλικό για φοιτητές από διάφορους τομείς. Άλλο παράδειγμα που έρχεται από τη Βουλγαρία είναι το Navigate, ένα πρόγραμμα χρηματοδοτούμενο από το Erasmus Plus, το οποίο εφαρμόζει μια καινοτόμα προσέγγιση βασισμένη στο ψηφιακό παιχνίδι με σκοπό την απόκτηση και βελτίωση δεξιωτήτων πληροφοριακής παιδείας και τη δημιουργία ευκαιριών για ενεργή συμμετοχή των φοιτητών στο μάθημα μέσω της έρημος, του περιβαθμισμού, του ανταγωνισμού, της συνεργασίας. Μια άλλη πρωτοβουλία τέλος είναι το Capacity Building Program for Librarians από το πολιτεχνείο του Hong Kong, που είχε στόχο την ανάπτυξη και βελτίωση των δεξιωτήτων των βιβλιοθηκών όμων και την ενίσχυση των συνεργασιών με το αγαπημαϊκό προσωπικό. Τώρα σχετικά με την κατάσταση στην Ελλάδα, οι αγαπημαϊκές βιβλιοθήκες ξέρουμε ότι στη βιβλιοξηφία τους παρέχουν προγράμματα πληροφοριακής παιδείας. Κυριαρχούν σεμινάρια, παρουσιάσεις, ξεναγήσεις στους χώρους και η εξηγείωση βασικά με τα ηλεκτρονικά εργαλεία αναζήτησης και εντοπισμού πηγών. Υπάρχουν δύο αξιόλογα παραδείγματα στην κατέχθηση της εξακουστάσεως εκπαίδευσης, της υιοθέτησης αυτής μορφής εκπαίδευσης, που είναι το online πρόγραμμα ορίων πληροφοριακού γραμματισμού του ΠΠΕΙΚ και η online εκπαιδευτική πλειοφόρμα πληροφοριακής παιδείας του ΣΑΑΦ, που είχε γίνει στο πλαίσιο του επιχειρησιακού πρόγραμματος ψηφιακή σύγκληση. Δυστυχώς όμως δεν διαθέτουμε στοιχεία για τη χρήση και διείσδιση αυτών των προγραμμάτων στις ελληνικές βιβλιοθήκες. Ακολουθούσαμε στοιχεία από δύο μικρές έρευνες ή καταγραφές που κάναμε στο πλαίσιο της παρούσας εργασίας. Η πρώτη αφορά το βαθμό διείσδισης των μαθημάτων πληροφορικής παιδείας στα προγράμματα σπουδών των ΑΕΙ έγινε με βάση τα στοιχεία του ευδόξου της τρέχουσας χρονιάς. Όπως φαίνεται στον πίνακα 1, το 43% των τιμήματων των ΑΕΙ ή 201 τρίματα παρέχουν σχετικά με την πληροφοριακή παιδεία μαθήματα με την ευρύα έννοια, ενώ το 65% των τιμήματων προσφέρει μόνο ένα μάθημα. Τέλος, μόνο το 2% των τιμήματων προσφέρει 4 ή περισσότερα μαθήματα. Το βλέπουμε αυτό στον πίνακα 2. Θα πρέπει να σημειώσουμε πως καταγράψαμε όλα τα μαθήματα που σχετίζονται με την πληροφοριακή παιδεία και υπάρχουν ορισμένα που τη τηλεοφορούνται και έτσι. Ο μεγάλος όμως μαθημάτων αφορά την μεθοδολογία έρευνας. Καλείται το 62% των μαθημάτων, 188 μαθήματα. Μετά υπάρχει και το θέμα συγγραφή επιστημονικής αργασίας. Με το 17% μαθημάτων ή ο συνδυασμός αυτών των 2. Και είπαμε ότι μόνο το 2%, 4 μαθημάτια δηλαδή, τη τηλεοφορούνται ακριβώς πληροφοριακή παιδεία. Αδηλαμβαίνουμε από αυτά ότι υπάρχει σχετικά μικρή δύσδυση των αντικειμένων της πληροφοριακής παιδείας στα προγράμματα σκουμπών και θεωρούμε πως θα ήταν χρήσιμη μελλοντικά μια βαθύτερη ανάλυση των περιγραμμάτων των μαθημάτων που θα μας έδινε πιο αξιόπιστα στα στοιχεία για το περιεχόμενό τους. Ακολούθως θα δούμε τα στοιχεία μιας πρώτης καταγραφής και χρήσης των ιστοσελίδων των βιβλιοθυκών ως μέσου πληροφόρησης και εκπαίδευσης στο πλαίσιο της πληροφοριακής παιδείας. Εξιτάσαμε 24 βιβλιοθήκες και τα στοιχεία τους αντιλήθηκαν απογλιστικά από τις ιστοσελίδες τους. Πράγμα βέβαια που απογοδίχτηκε αρκετά δύσκολο γιατί οι περισσότερες ιστοσελίδες δεν έχουν ικανοποιητική δομή και οι πληροφορίες μπορεί να μην είναι επικαιροποιημένες. Υποθέτουμε πως είναι δύσκολο για τις βιβλιοθήκες να διατηρούν ενημερωμένες τις ιστοσελίδες αφού έχουν και ελάχιστο τεχνικό-περοσωπικό. Για αυτό το λόγο μπορεί κάτι να έχει διαφύγει της προσοχής μας και να παραβλέψουμε κάποια προσφορώμενη υπηρεσία. Και υπάρχει πιθανότητα να υπάρχουν και βιβλιοθήκες που δεν αναφέρουν κανένα πρόγραμμα, αλλά να συμβαίνει το αντίθετο. Βλέπουμε πως από τις 24 βιβλιοθήκες, οι 19 διαφέρουν κάποιο πρόγραμμα πληροφοριακής παιδείας, οποιασδήποτε μορφή και 5 όχι. Μία από τις 5 είναι και το Πανεπιστημίου Ανήνων που φαίνεται πως δεν έχει σχετική δράση και οι βιβλιοθήκες του Προεντεϊπείρου, που ανήκουν τώρα πια στο Πανεπιστημίου Ανήνων, διοργανώνουν σεμινάρια και παράγουν υποστηριπτικό υλικό, πράγμα που φαίνεται μόνο στη δική τους σελίδα. Παρόμοια είναι και η περίπτωση του Διεθνού Σπανεπιστημίου Ελλάδος, που δεν έχει καμία πληροφορία στη σελίδα του, προ-ΕΝΤΕΙ Θεσσαλονίκης παρέχει πληροφορίες και τα προγράμματα και φυσικά έχει διατηρήσει και συντήρει το πρόγραμμα του ΩΡΙΟΝΑ. Οι ονομασίες των διαφόρων προγραμμάτων ποικίλουν, ενώ το περιεχόμενο μπορεί να κοιμένεται από μία απλή περιγραφή ως μία αναλυτική παρουσίαση των δράσεων, που μπορεί να είναι σεμινάρια, εξεναγήσεις, εργαστήρια, πληροφοριακή οδηγία ή συχνές ερωτήσεις ή βίντεο. Στην καταγραφή μας εστιάσαμε στο είδους και τη μορφή των πληροφοριών καθώς και το περιεχόμενο των προσφερόμενων υπηρεσιών. Αναφορικά το πόσο στατικοειδηνομικό είναι το πληροφοριακό υλικό, διαπιστώθηκε πως μόνο μία βιβλιοθήκη του ΕΑΠ, λόγω της φύσης της και όλας, έχει αναρτήσει υλικό στο κανάλι της στο YouTube. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως κι άλλες βιβλιοθήκες δεν έχουν αντίστοιχο υλικό. Είναι πιθανόν επίσης τα σεμινάρια που διοργανώνουν να ενσωματώνουν βίντεο ή άλλου είδους πολυμεσικό υλικό, ενώ βλέπουμε κατά καιρούς και βίντεο που δημοσιεύονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πρόσφατα από τη Βιβλιοθήκη του Παλαιοπιστήμιου Ανήνων και του Ιωνίου Πανεπιστημίου. Αναφορικά με το περιεχόμενο των πληροφοριών που δίνουν οι Βιβλιοθήκες τίσεις στο σελίδες τους, όπως σας αναφέρονται σε γενική πληροφορίση, κυρίως για τα σεμινάρια όπως είπαμε και τις παρουσιάσεις που οργανώ στους χώρους τους και ορισμένες Βιβλιοθήκες έχουν δημιουργήσει και πληροφοριακούς και εκπαιδευτικούς όδηγους με αξιόλογο περιεχόμενο. Το περιεχόμενο σημαίνει ορίον τώρα αφορά κυρίως όπως είπαμε τι γνωρίζουμε με τη Βιβλιοθήκη, τη συγγραφή επιστημονικών εργασιών, τη λογοκλοπή και τη σύνταξη βιβλιογραφίας. Δεν γνωρίζουμε το περιεχόμενο προγραμμάτων των βιβλιοθήκων που προσφέρουν σεμινάρια, αλλά δεν εμφανίζονται βέβαια στις ιστοσελίδες τους. Ενδιαφέρον έχει το περιεχόμενο της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, όπου υπάρχουν 13 πολύ ενδιαφέρουσες θεματικές ενότητες και 4 που απευθύνεται σε συγκεκριμένα τρίματα, ενώ 3 ενότητες αφορούν ψηφιακά εργαλεία και βοήθεια σε θέματα σταδιοδρομίας και αναζήτησης εργασίας. Κάποιες βιβλιοθήκες διαθέτουν ή παραπέμουν και σε διαδικτυακές εφαρμογές αυτοεκπαίδευσης και αυτοαξιολόγησης, όπως το Μεζοβερπολιτεχνείο και το Aristotelion. Θα επισημάνουμε επίσης ότι το πρόγραμμα ορίων του Προϊναρτηή Θεσσαλονίκης είναι πολύ αξιόλογο και σε αυτό παραπέμουν 3 βιβλιοθήκες από τις σελίδες τους. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα διαθέτει και ασκήσεις αυτοαξιολόγησης μετά από κάθε ενότητα, αλλά δεν λειτουργούν σε χρήστες εκτός συστήματος. Σε σχέση με το πώς συνεργάζονται τώρα οι βιβλιοθήκες με τις υπηρεσίες του Πανεπιστημίου και τους διδάσκοντες, υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία. Η βιβλιοθήκη του Παντίου αναφέρει ότι το υλικό που χρησιμοποιεί για το πρόγραμμα τα πληροφορικής παιδείας έχει ειδηρεθεί από το Σύγκλιτο. Η βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Μακεδονίας αναφέρει ότι συνεργάζεται με το κέντρο δικτύων και είναι η μόνη που το αναφέρει στη διοργάνωση μαθημάτων για θέματα όπως Google tools, υπηρεσίες, Cloudy, το email. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε στοιχεία για αυτό το θέμα, αφού εκτός από το κέντρο δικτύων υπάρχουν και άλλες ενότητες του πρόγραμματος τους που διεξάγονται σε συνεργασία με τα Meliweb και αναφέρεται ότι η παρακολούθηση τουλάχιστον 4 ενότητον περιλαμβάνεται ως δεξιότητα στο παράδειγμα διπλώματος για τους φοιτητές. Στα τμήματα του Ρεθύμινου και του Ηρακλείο του Πανεπιστημίου Κρήτης αναφέρεται ότι τα σεμινάρια γίνονται υποχρεωτικά, όποτε υποθέτουμε ότι υπάρχει πρέπει να υπάρσουν συνεργασία με τα Meliweb και η Βιβλιοθήκη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών επίσης αναφέρεται ότι τα σεμινάρια της γίνονται μετά από συνεργασία με το Ακαδημαϊκό Προσωπικό. Γενικά θεωρούμε πως ο κύριος τρόπος διεξαγωγής των σεμινάριων είναι μέσω μιας μορφής άτοπης συνεργασίας με τους Ακαδημαϊκούς. Θα ολοκληρώσουμε την σημερινή παρουσία με ορισμένα συμπεράσματα και προτάσεις. Θεωρούμε πως οι ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες μπορούν και πρέπει να ενεργοποιήσουν συνεργασίες με τα τοπικά ακαδημαϊκά τεμήματα και ειδικά αυτά που προσφέρουν σχετικά μαθήματα, ώστε μελλοντικά να συμβάλουν στην υιοθέτηση ενός γνωστικού διδακτικού κορμού μαθημάτων με διεπιστημονικό επίπεδο. Επίσης, η διενέργεια μια συμπεριστατωμένης μελέτης για το μαθησιακό κενό που υπάρχει στο φιλικό πληθυσμό σχετικά με την αναζητήση, την αξιολόγηση, την αξιοποίηση της επιστημονικής πληροφορίας θα βοηθήσω πολύ την έναξη μιας συζήτησης για το συγκεκριμένο θέμα. Η δεύτερη κατεύθυνση είναι οι βιβλιοθήκες μας να διερευνήσουν τη δυνατότητα δημιουργίας ένας συνεργατικού προγράμματος ανάπτυξης πληροφοριακής παιδείας με στόχους διαμόρφωσης πολιτικών, την διερένιση διαφόρων μεθόδων και τεχνικών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και την ανταλλαγή εμπειριών, τεχνογνωσίας και καλών πρακτικών. Η συνεργασία μπορεί να γίνει με βάση τη γεωγραφική ή τη θεματική εγγυητάτο βιβλιοθήκο, ενώ ο ΣΕΑΚ μπορεί να παίξει ενεργό ρόλο σε αυτό. Ειπιστοποίηση ενός προγράμματος πληροφοριακής παιδείας θα ήταν επίσης ένα μεγάλο πλειονέκτημα για την επιτυχία του εγχειρήματος και αυτό είναι κάτι που αξίζει να διερευνηθεί. Οι ακαδηματικές βιβλιοθήκες επίσης θα μπορούσαν να αναζητήσουν συνεργασίες και βοήθεια από το Εθνικό Κεντρό Τεκμηρίωσης και άλλους φόρους που δραστηριοποιούνται σε διαφόρους τομείς πληροφοριακής παιδείας και συμμετέχουν ή παράγουν προγράμματα από τα οποία θα μπορούσαμε να οφειληθούμε. Για παράδειγμα το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει δημιουργήσει στο πλαίσιο της Ψηφιακής Ακαδημίας Πολιτών ένα ενδιαφέρον εργαλείο αυτοαξιολόγησης της ψηφιακής ικανότητας που θα μπορούσαν οι βιβλιοθήκες να το αξιοποιήσουν. Εκεί που πιστεύουμε πως πρέπει να επικεντρώσουμε τη συλλογική μας δράση είναι να πιστούν και τα ιδρυματικά θεσμικά όργανα για το τι προσφέρουν οι βιβλιοθήκες μας και να γίνουν σαφές με επίσημα στοιχεία αφενός ότι το μαθησιακό κενό είναι υπαρκτό και με επιστοποιημένο περιεχόμενο ότι οι βιβλιοθήκες μπορούν να το καλύψουν. Τελειώνοντας θεωρούμε πως για να αντιστρέψουμε το φαινόμενο να παράγουμε ανεκπαίδευτους πτυχιούχους που δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τον κόσμο της ψηφιακής πληροφορίας χρειάζεται μια μακροπρόθεσμη στρατηγική σε ολόκληρο το πρόβλημα σπουδών ώστε να τους δώσουμε τα εργαλεία να ανταπεξέλθουν στην εκπαιδευτική και κοινωνική περιπλοκότητα. Θα πρέπει οι βιβλιοθήκες να κερδίσουν εισότιμες συνεργασίες και δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις για αυτό, μόνο η ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών και οι συντονισμένες συνεργατικές πρωτοβουλίες που θα δώσουν την ευκαιρία στις βιβλιοθήκες μας να αποδείξουν τον πολύτιμο ρόλο τους. Σας ευχαριστώ πολύ.